zondag 13 maart 2011

Verslag van de 16e Fatimaloop in Nieuw Wehl


Els Moorman, tweede vrouw op de 15 kilometer in een mooie tijd van 1:07:49
Fred Keurntjes zet concurrentie op achterstand in Fatimaloop

Door Benno Stevering

De 49-jarige Fred Keurntjes uit Zevenaar realiseerde zondag met 52.17 minuten, de snelste tijd in de 16e Fatimaloop over vijftien kilometer. Duatleet Roland Besselink van av de veluwe werd tweede in 54.11 minuten. Marathonloper Marco Rutgers van Argo uit Doetinchem, noteerde de derde tijd met 54.58 minuten. Triatlete Grada Boschker uit Zelhem was superieur bij de vrouwen met 1.03.58 uur en hield Els Moorman uit Doetinchem op achterstand.

De jaarlijkse Fatimaloop is een loop die door menig loper graag bezocht wordt vanwege haar open karakter en een prachtig parcours waar snelle tijden gelopen kunnen worden. Winnaar Fred Keurntjes gaf aan genoten te hebben van het fraaie parcours langs de molen en Fatima in Nieuw-Wehl. Hij zette de toon vanaf de start en stond zijn eerste plek niet meer af tot de finish. Dit vlakke parcours ligt me wel.  De wedstrijd heb ik alleen gemaakt.  Het ging redelijk goed en ik voelde me sterk. De wind, waar iedereen last van hand, hinderde mij amper. Ik kon vrij redelijk mijn tempo handhaven. Omdat ik wat last kreeg van mijn maag was ik wat minder tevreden. Ik ben graag in Wehl vanwege de prettige sfeer en entourage. Dit jaar heb ik al meerdere wedstrijden op naam mogen zetten. De Beekse bosloopcompetitie heb ik gewonnen en in Pannerden heb ik redelijk gelopen in de 33 minuten. Zit momenteel goed in mijn vel en wil straks nog wat wedstrijdjes in Duitsland lopen. Roland Besselink van de Veluwe had gehoopt op zijn niveau van vijf jaar geleden, maar luisterde naar zijn lichaam en nam, om op opnieuw hernia problemen te voorkomen, genoegen met een tweede plek. Mijn roots liggen in het Gelderse Hengelo, maar woon nu op de Veluwe. Ik had twee jaar geen vijftien kilometer meer gelopen. Daarom moest ik de nodige voorzichtigheid betrachten. Het ging langzamer dan ik had gehoopt en Fred liep dan ook uiteindelijk verder van me weg. Afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe fiets opgehaald en direct zaterdag nog een zware fietstraining verricht. Eind april wacht me het EK duathlon in Horst aan de Maas. Bij het NK duatlon in Tilburg hoop ik op een podiumplek bij de masters. Sporten is leuk, maar met een drukke baan en dan negende van Europa worden en als veertigste binnen komen heeft geen meerwaarde. Dus laten we maar realistisch blijven.

Marathonloper Marco Rutgers uit Doetinchem kon geen aansluiting vinden bij de eerste twee lopers, maar probeerde Bernard Hilferink uit Zelhem en Erik Achterkamp uit Westervoort achter zich te houden. Rutgers voelde zich erg goed, liep vier minuten van zijn pr af, maar gaf aan met het oog op de Rotterdam marathon dat de rem er nu op gaat. De 30 kilometer van Vorden ging voortreffelijk met een vijfde klassering. Het groepje met Stefan Scanu (Argo), Jos Haagen, Carel Lueb (Wehl) en Paul Huls (Argo) wisten hun clubgenoot Hans Metzemaekers te passeren die ook een sterke wedstrijd liep. Zonder concurrentie in zijn klasse liep Willy Gunsing uit Zevenaar naar de beste tijd bij de zestig plussers met 1.04.36 uur, terwijl Tonny Tomassen uit Wehl de snelste zeventiger was met 1.21.20 uur. Tomassen liep praktisch iedere keer nog mee in de Fatimaloop. Grada Boschker uit Zelhem won bij de vrouwen in 1.03.58 uur. De triatlete werd in november in het Amerikaanse Clearwater negende bij een zware halve Iron Man triatlon. Ondanks een lichte hamstringblessure voelde ik me goed en heb mijn krachten in de Fatimaloop goed verdeeld. Mijn zelfvertrouwen haal ik ondermeer uit het  lopen op 90% van mijn maximale hartslag. Samen met Bernard en nog een groepje triatleten richten we ons op de hele triatlon op 7 augustus in het Duitse Regensburg. Els Moorman vertoonde na haar voetoperatie wederom een stijgende lijn in de prestatiecurve en werd tweede bij de vrouwen in 1.07.49 uur.

De 7,5 kilometer werd een prooi voor Michael van der Kroon uit Pannerden met een tijd van 24 minuten. Het lukte me gedurende de wedstrijd niet om volledig los te lopen van Justin, mijn trainingsmaatje. Hij liep erg sterk. Daar waar ik me meer op de drie en de vijf kilometer richt, is het Justin die zich op de 800 en 1500 meter concentreert. In de laatste vijfhonderd meter werd het een flinke sprint die uiteindelijk met nog honderd meter te gaan beslist werd met enkele seconden in mijn voordeel. Ik heb een lekker winterseizoen gedraaid.  In Beek won ik de vijf kilometer. Over 14 dagen lopen we mee in het Rondje Nederland, waarna wij het baanseizoen gaan openen met een zeshonderd meter. Justin Meerenburgh van AV de Liemers werd tweede voor Daan Reintjes uit Zevenaar die het tempo van de koplopers niet kon volgen. Reintjes van het Craft Runningteam, behaalde zijn doelstelling om onder de 26 minuten te finishen en haalde alles eruit. Rudi Spekschoor uit Marienvelde won de eindstrijd bij de veteranen veertig plus met een tijd van 26.44 minuten. Geert Wevers uit Aalten was de beste vijftig plusser op deze afstand. Lisa te Molder uit Zieuwent, lid van het RTA-running team was de snelste dame op de 7,5 kilometer met een tijd van 29.17 minuten. Te Molder die binnenkort op trainingsstage gaat op Papendal, was rapen genoot van haar zege. Met haar winnende tijd troefde ze Anne Wiggers uit Duiven af. Wiggers liep 30.08 minuten, terwijl Zowie ter Hove genoegen nam met een derde plek en een tijd van 31.16 minuten. Susan Zweers uit Doetinchem was de rapste veterane met 31.38 minuten. Hiermee was ze enkele minuten voor Lianne Hartjes uit Wehl. Greetje Piek van Argo uit Wehl won in haar categorie met 39.15 minuten. De opbrengst van de Fatimaloop ten bedrage van Euro 2.838,– ging naar het project Suc6 van Fatima ten behoeve van interne cursussen. Met een deelname van 300 deelnemers mocht de organiserende Stichting Pac-tu-Wehl zich tevreden stellen. Mark Pessink sprak het evenement in Nieuw-Wehl op voortreffelijke wijze aaneen. Voorzitter Fons Nieuwenhuis reikte de prijzen na afloop uit.

Geen opmerkingen: