zondag 30 oktober 2011

Verslag van de halve marathon in Doetinchem

De start van de halve marathon (foto Carlo Stevering)
Hegemonie voor Tijs Groen in 27e halve marathon Doetinchem met snelle tijd
Door Benno Stevering
DOETINCHEM – In een sterk bezet veld en onder ideale weersomstandigheden, was het Tijs Groen uit Zevenaar, lid van de Liemers, die zondagmiddag in zijn eerste Doetinchemse halve marathon  deputeerde,  domineerde en uiteindelijk won in een rappe eindtijd van 1.10.23 uur. Sylvie Klein Goldewijk genoot van de aandacht van het talrijke publiek door haar winst bij de vrouwen in 1.30.52 uur. In totaal kwamen er op alle afstanden ruim zevenhonderd lopers aan de start. De wedstrijd werd georganiseerd door atletiekvereniging Argo, onder auspiciën van de KNAU. Voorzitter Henk Woolschot was bijzonder content met de toegenomen belangstelling voor de jaarlijkse halve marathon, inmiddels het paradepaardje van de vereniging!
Tijs Groen, woonachtig in Zevenaar was zichtbaar blij na afloop van de halve marathon: ‘’Moe gestreden, maar voldaan. Ik heb weliswaar geen parcoursrecord gelopen hier, maar wel een unieke ervaring voor mezelf opgedaan. Heerlijk deze zege! Tot de vijfde kilometer bestond de kopgroep uit vijf lopers tot vijf kilometer die met 16.50 minuten iets te rustig verliep. Mijn meest geduchte tegenstanders, de twee Marokkanen moesten na zes kilometer terrein prijsgeven.’’  Mostafa Benslinane uit Helmond kreeg last van zijn achillespees tijdens de wedstrijd en kon daardoor geen hoger tempo inzetten om Groen nog te bedreigen in de slotfase.  Groen trok in straf tempo alleen door richting finish. ‘’Vrij steady kon ik doorlopen op het sterk gevarieerde, geaccidenteerde bos-  en straatparcours.  Ik kon na de vijftien die ik noteerde in 50.07 minuten goed mijn tempo vasthouden. Ik merk nu zelf des te langer de afstanden worden, hoe gemakkelijk ik er voor kan trainen. De laatste vier kilometers waren echt zwaar! Het was geen verzuring, maar ik merkte wel dat ik moeite had om mijn knie te heffen.  Ik heb echt respect gekregen voor de long distance runners! Naast mijn passie voor muziek zal ik het komende baanseizoen me meer richten op de 3 en 5 kilometer. Na de 7,5 km bij de Bergrace by Night volgt verder de Montferlandrun.’’  Het succes van Groen is mede te danken aan Liemers trainer Titus Fierkens.  Een andere opvallende prestatie was  zondag die van Edwin Wissema uit Didam die samen met teamgenoot Wouter Gijsberts uit Gaanderen in een wisselend tempo, kop over kop opliep en finishte als vierde, een minuut  achter Adry de Kort van prins Hendrik. Wissema, die acht maanden was geblesseerd, noteerde zijn snelste tijd op de halve met 1.15.03 uur en was zichtbaar content met deze enorme progressie. ‘’Ik heb goed kunnen oplopen met Wouter. Je houdt elkaar uit de wind. Toch blijf je wat angstig voor blessures. Ik had ooit 1.22 uur staan in Rotterdam. Dan is het moeilijk in te schatten wat je er verder nog uit kan halen. Hier ben ik erg blij mee!’’ Gijsberts die steken in zijn rug voelde na de 18e kilometer en aangaf inhoud te kort te komen, klokte 1.15.20 uur.

Reeds eerder had hij al eens 1.14 uur gelopen op deze afstand. Daarna volgde  Frank Reintjes uit Zevenaar  die als snelste veertiger het gat niet groter wilde laten worden en finishte in 1.15.34 uur. Hij kon zijn voorgangers prima in het oog houden en liep na tien kilometer zijn eigen race. Ronald Besselink van de Veluwe, tweede bij het NK duatlon werd in Doetinchem derde achter Roland Saalmink uit Amsterdam in 1.18.16. Fred Keurntjes uit Zevenaar was de beste loper op de halve marathon in 1.17.26 uur, gevolgd door Hein Moorman uit Doetinchem in 1.21.57 uur.  Bij de vrouwen was het Sylvie Klein Goldewijk uit Zieuwent die zegevierde in 1.30.52 uur.  ‘’Na 12 kilometer kreeg ik het ook moeilijk. Mijn laatste halve dateerde van vier jaar geleden in Enschede. Met een lekker ritme startte ik in Doetinchem redelijk hard, waarna ik door kon blijven lopen in mijn eigen tempo. Omdat een halve toch weer anders lopen is dan een tien of vijftien vond ik dat het beter ging dan verwacht.’’ Dorothé Vrieze uit Zelhem, lid van de organiserende vereniging Argo, had Klein Goldewijk in het vizier maar werd tweede in 1.31.36 uur. Marian van Hilst uit Steenderen eindigde in het voetspoor van Vrieze als derde in 1.32.23. Heidi Jentink van AVA’70 uit Aalten was de beste senior in 1.39.04 uur.
De 7,5 kilometer werd zondag een prooi voor Lars Duistermaat van Archeus uit Winterswijk. Hij won deze afstand bij de mannen in 23.59 minuten. ‘’Dit is de derde zege op rij. Nu ben ik 45 tellen sneller. De vorm is er duidelijk. Nadat Michael en ik de eerste twee kilometer samen opliepen, liet hij een gaatje vallen. Ik wist lekker in mijn ritme door te trekken. Het ging verder boven verwachting. Ondanks de tegenwind had ik relatief weinig verval. Nu kan ik me vol overtuiging richten op de Zevenheuvelenloop en de Montferlandrun.’’  Michael van der Kroon uit Pannerden, lid van de Liemers werd naar de tweede plaats verwezen met een tijd van 25.11 minuten. Guido Engelen van de Liemers die tijdelijk vanwege drukte de baantraining moest missen, wilde aanhaken wat net niet lukte en finishte kort achter zijn clubgenoot Van der Kroon  in 26.22 minuten. Timon den Houting hield de eer van Argo hoog met 26.43 minuten. Robin Seegers genoot van zijn vijfde plaats in een thuiswedstrijd met een tijd van 27.24 minuten. Bij de dames werd het tempo voorin het veld in de eerste twee kilometer bepaald door Lisa te Molder uit Zieuwent. Te Molder gaf aan zich niet te willen forceren en moest gas terug nemen omdat haar benen niet volledig lekker draaiden. Het werd uiteindelijk Anne Hobbelt, met haar roots in Doetinchem, maar nu woonachtig in Groningen die de strijd bij de vrouwen won in 29.33 minuten. ‘’Ik werd onlangs nog tiende bij het NK duatlon. Naast de duatlon richt ik me op de triathlon. Nu gaan we de winter in met de nodige crossen.’’  Te Molder werd tweede op dertig tellen. De winares van vorig jaar, Susan Zweers van Atletico nam genoegen met een derde klassering. 

Geen opmerkingen: