vrijdag 13 juli 2012

AVA'70 lid Gerrit Heersink loopt vierdaagse van Apeldoorn

Eens wat anders

Mede vanwege een vevelende blessure heb ik dit voorjaar besloten om het hardlopen even te parkeren en op zoek te gaan naar een andere sportieve uitdaging. Al vrij snel kwam  de vierdaagse in beeld.  Omdat het vooral een vierdaagse zou moeten zijn waar ik ook van de natuur kan genieten was de keuze voor Apeldoorn snel gemaakt. Ik heb me ingeschreven en de trainingen konden beginnen. Nog een analfabeet op wandelgebied kwam ik er al snel achter dat je schoenen moet kiezen die echt een maat groter zijn dan je gewone schoen.  Vervelend als je dan na  een loopje van  15-20km blaren krijgt.Met de juiste schoen(maat) was dit echter ook rap verholpen en al vrij snel gingen de trainingen richting de 30 km. Meestal probeerde ik 2-3 keer per week te trainen. 1x een wat langere tocht en 2x een wat kortere. Omdat de Achterhoek een uitstekende uitvalsbasis bied voor wandelingen heb ik veelal de routes uitgezet volgens het welbekende knooppunten systeem. Meerdere schitterende tochten gelopen en op plekken geweest waar ik nog nooit van had gehoord! Als laatste een toetje van 2 dagen 30km (waarvan dag 1 in de s tromende regen). Afgelopen dinsdag 10 juli was het dan zover, om half zeven ben ik van start gegaan op de 4x50km. De wekker rinkelde elke morgen om half 5 en dat was wel even wennen.Als je van natuur houdt is dit zeker een aanrader. 80% van de route was onverhard en ging door de bossen rondom Apeldoorn. Ook veel over de heidevelden gelopen met schitterende vergezichten. Het weer was niet altijd m’n beste vriend, vooral op de laatste dag, vrijdag was ik echt doorweekt  van top tot teen. Onderweg nog een keer droge sokken aangedaan die na 1km dan ook al weer helemaal nat waren. Het was maar goed dat m’n schoenen zwart zijn….wat een modder! Al met al heb ik wel enorm genoten van dit “uitstapje” en wie weet smaakt het naar meer. Oh ja, waar je als hardloper gewend bent om een duurloopje van een uur te doen in  bv 6min per km moest ik vreselijk wennen dat wandelen echt heel wat langzamer gaat in ong 9.30 min per km en dat je geen uurtje aan het trainen bent maar toch altijd minstens 4-5 uur en meerdere keren zelfs hele dagen. Tsja, je moet er wat voor over hebben. Nu lekker uitrusten en binnenkort m’n hardloopschoenen maar weer eens opzoeken en afstoffen!!

Met sportieve groet,

Gerrit Heersink

1 opmerking:

Harro zei

Petje af Gerrit. Ik heb er ervaring mee en het valt onder de zwaarste beproevingen die ik heb doorstaan.....(en dan had ik nog alleen maar asfalt).