zaterdag 9 maart 2013

Verslag van de 2e Salland Trail in Nijverdal

Andre Bleumink (rechts) naast Henrie Drenthel
Afgelopen weekend stond de 2de Sallandtrail op het programma. Vorig jaar had ik meegedaan aan de 25 kilometer en was het een geweldig succes. Dit jaar waren de verwachtingen dan ook hooggespannen en gezien het feit dat er beperkt ingeschreven kon worden zat ik maanden van tevoren om 12 uur ’s nachts klaar om me via Internet in te schrijven. Als één van de laatsten die nog toegelaten werden op de 50 km ging ik tevreden slapen.

9 Maart was het dan eindelijk zover. Ik kon een lift krijgen van Henrie Drenthel en met Geert Wevers en Benno Aversteeg reden we richting Nijverdal. Hoewel het weer zijn uiterste best deed om ons humeur onderuit te schoffelen hadden we er zin in. Alleen bleven we de hele weg twijfelen over wat we allemaal wel niet aan moesten doen om regen, sneeuw en andere ellende te weerstaan.

Eenmaal aangekomen sloten we ons aan bij de rest van de AVA 70-club. Door het succes van vorig jaar en het onophoudelijke promoten van het trailrunnen door Henrie was het een grote groep die de 25 kilometer onveilig gingen maken. Het was al snel duidelijk wie er voor een snelle tijd ging en wie er vooral voor de gezelligheid gingen, maar bij het trailen is er plek voor iedereen.

Zo’n 500 deelnemers verzamelden zich in zwembad-/sportaccommodatie het Ravijn. Een prachtige gelegenheid met als extra voordeel dat we na afloop even lekker een duik konden nemen. Ook een mooie bar was aanwezig waar we eerst maar eens de koffiekwaliteit controleerden. Na een lekker bakkie werd het toch een keer tijd om ons om te kleden op de zolder, waar we ook de spullen veilig achter konden laten.

Henrie en ik mochten met de 50 km lopers een kwartier eerder starten dan de 25 km lopers. Na een kort woordje van organisator Bertus ging de toeter en konden we weg. In een gemoedelijk tempo van 10 km/uur liepen we door de prachtige natuur. Kleine paadjes met veel boomwortels, plassen water, moddersporen van bosbouwmateriaal, het werd ons niet al te gemakkelijk gemaakt. We moesten wel ons best doen om niet te hard te gaan, zeker nadat de eerste lopers van de 25 km ons begonnen in te halen.

De eerste verzorgingspost kwam als geroepen en we pakten even een lekker stukje vlaai. Ineens zagen we Gerrit voorbij vliegen, gauw een bekertje pakken en weer verder. Dennis nam even de tijd voor een stukje vlaai en wat winegums voor onderweg.  Toen wij onze weg weer vervolgden kwam de ene AVA atleet na de andere ons achterop. Alleen Geert, Ingrid en Marco kregen het voor elkaar om achter ons te blijven. Ze maakten er een leuke dag van.

Bij mij werd het lopen intussen minder leuk. Links en rechts kreeg ik ineens pijnklachtjes en verkramping in de spieren. Na 20 km had ik het gevoel al 35 km afgelegd te hebben. Hoewel we het tempo nog steeds op 10 km/uur vast hielden leek het me op dat moment steeds minder waarschijnlijk dat ik het avontuur van de Sallandtrail zou volbrengen. Na op het laatste stukje nog het Ravijn uitgeklommen te zijn wist ik het zeker, dit werd hem niet. Met de 60 van Texel nog in het verschiet was het beter om de handdoek in de ring te gooien.

Bij de finish van de 25 km nam ik dan ook afscheid van Henrie, die dapper doorbikkelde op de tweede ronde. Ik voegde me in het zwembad bij de overige AVA atleten. Het werd daar nog erg gezellig met vele lopers, sterke verhalen en mooie momenten werden uitgewisseld. Na een uurtje begonnen we toch wel honger te krijgen en werd het gezellig samenzijn voortgezet in de bijzonder luxe uitgevoerde sportkantine.

Aangezien het nog wel een tijdje duurde voordat Henrie verwacht werd, namen degenen die niet bij hem in de auto zaten afscheid en besloten wij nog maar een biertje te nuttigen. Zo kwam het dat we ineens Henrie binnen zagen komen lopen. Hadden we helemaal zijn finish gemist. Niet heel vreemd overigens, hij had zijn tijd van vorig jaar met niet minder dan een klein kwartier verbeterd! Om dat te vieren lieten we nog maar een biertje aanrukken….

Nadat ook Henrie zich gedoucht en aangekleed had werd het toch eens tijd om op te breken en naar huis te gaan. Ondanks het feit dat het sportief gezien niet gegaan is zoals ik gehoopt had, heb ik toch een hele mooie sportieve en gezellige dag gehad. Ik hoop dan ook dat er dit jaar nog veel van dit soort gelegenheden komen.

André Bleumink (inmiddels bijna part time AVA)

1 opmerking:

Gerrit zei

Volgende keer beter Andre.

Zo hard vloog ik jullie nu ook niet voorbij, het was gewoon te druk bij de verzorgingspost, dat was het enige minpuntje, buiten het weer dan. Geweldig mooi evenement.