zaterdag 6 juni 2015

Verslag van de 15e Gerard Tebroke Memorial in Aalten

Tim te Brake (gele shirt), Dennis Weijers (237) en de pas 14 jarige winnaar van de 5 kilometer Abdi Ali
Atletiek stimulator Gert Jan Wassink snelt naar winst in Gerard Tebroke Memorialloop

Door Benno Stevering

AALTEN – De sympathieke topatleet Gert-Jan Wassink uit Varsseveld, woonachtig in Apeldoorn won zaterdagavond de tien kilometer in de jaarlijkse Gerard Tebroke Memorialloop. Hij bracht na vijf spannende ronden een snelle tijd van 30.21 minuten op de klokken. Tijdens de wedstrijd ging Wassink de strijd aan met de relatief onbekende atleet, Aden Robleh uit Djitbouti die in Nijmegen dit jaar al 14.11 had gelopen. Voor het publiek was het prachtig om te zie hoe deze toplopers elkaar aftasten. Robleh die in Nederland wil leren en kijken hoe het atletiekniveau is, ging onderweg door zijn enkel en moest terrein prijs geven op Wassink die op dat moment extra tempo maakte. Een andere concurrent Gert-Jan Liefers uit Apeldoorn moest na twee ronden voortijdig de wedstrijd staken. Winnaar Wassink was zichtbaar blij met zijn zege. ‘’Het is natuurlijk prachtig voor mij en het publiek om te mogen hardlopen in de omgeving waar het allemaal voor mij is begonnen. Mijn Olympische ambitie is er nog steeds. Ik probeer hierbij alles uit mijn carrière te halen en werk hard voor mijn sport. Dit heb ik zelf gedaan en hierbij heb ik minimale ondersteuning gekregen van de atletiekbond. Zonder de ondersteuning van mijn sponsoren en in het bijzonder mijn hoofdsponsor Kramp had ik niet fulltime kunnen trainen en was ik nooit zo ver gekomen als ik nu ben. Jammer vind ik het dat het ene land een andere limiet hanteert voor plaatsing dan het andere. Was ik in het bezit van bijvoorbeeld de Zweedse nationaliteit dan was de OS limiet binnen handbereik, voor mij best een kritische noot. Er zijn dus duidelijk scherpere Nederlandse limieten dan die van andere Europese landen. De Olympische limiet van 2.11 op de marathon en die in vergelijking met de Belgische of Zweedse OS limiet (2.17) is een verschil van 6 minuten. Groot Brittannië, Duitsland en Australië hanteren 2.12 als standaard. Amerika doet het weer heel anders, met 2.18 B standaard en 2.15 A standaard kwalificeer je je voor de trials. Tijdens de trials wordt er uitgemaakt welke atleten er naar de Spelen mogen. Kijkend naar de minder hoge limieten biedt dit kansen om ervaring op te doen bij toernooien en eerder je doelstellingen te verwezenlijken. Hetgeen niet betekent dat men daardoor minder hard wil lopen. Ik denk juist het tegenovergestelde omdat men als ambassadeur van het land gemotiveerder is een goede prestatie neer te zetten. ‘’Het Oranje-leeuwen’’ effect’’. Tot nu toe heb ik altijd keihard gewerkt voor mijn sport, dit betekent hard door blijven werken en alles eruit halen wat erin zit. Uiteraard verandert er in dat opzicht helemaal niets. Ik zou altijd het hoogst haalbare na blijven streven om sneller te worden op alle afstanden die ik loop. Mensen die mij goed kennen weten dat ik ook een ambassadeur wil zijn voor de atletieksport en in dat opzicht ook hard mijn best blijf doen. Mijn einddoel is om op 14 oktober de marathon van Amsterdam te lopen en me te selecteren voor het EK. Stap voor stap met twee marathons per jaar werken we dan naar de Olympische limiet van 2.11 u toe. Honore Hoedt traint me verder op Papendal. Deze winnende eindtijd van mij in Aalten is mooi, maar voor mezelf nog net iets te langzaam. Vorig jaar was het parcours iets anders en was ik sneller. Als Aden Robleh geen gas moest terug nemen was de strijd voor mij zwaarder uitgepakt. Hij had beter gekund aangezien hij klachten kreeg aan zijn kuit.Maar dan win je uiteindelijk als gastlid van AVA’70 en wedstrijdlid van Argo. De Gerard Tebroke Memoriallloop staat weer eens strakker op de kaart. Mijn ouders, mijn zus en haar kinderen stonden langs het parcours. Dat geeft extra adrenaline. Aan het deelnemersveld merk je dat atletiek weer in de lift zit. In Leiden wil ik komende week 29 minuten lopen op een baanwedstrijd. Dat is mentaal heel zwaar omdat je bezig bent met 25 rondjes te draaien. Daarna wachten wedstrijden zoals Breda en Utrecht.’’  Gymdocent Evert Jan Westerveld uit Aalten ontdekte Wassink toen hij vijftien jaar was aan de Schaersvoorde school. ‘’Ik zag meteen dat je hier te maken had met een opkomend talent dat niet moest blijven voetballen, maar moest kiezen voor hardlopen. En al snel werd Gert-Jan Nederlands Kampioen wat hem recht gaf op deelname aan het WK in Tsjechie. Dat je vervolgens twee keer Nederlands Kampioen mag worden gaf hem een extra stimulans om door te trainen. Gert-Jan laat duidelijk zien dat hij leeft voor zijn sport. Hij is een ware inspirator voor de atletiek in deze streek. Dat is zijn echte sterke kant!’’ 

Aden Robleh werd begeleidt door Pieter Peuter. De inmiddels 58-jarige Peuter heeft destijds vaak tegen Terbroke gelopen. Zijn besttijd staat op 13.56 minuten. ‘’Ik kwam via mijn vriend Jos Hermes van Global in contact met Aden Robleh die even in Nederland verbleef. De atleet uit Djibouti leert en kijkt hoe het niveau in Nederland is. Hij ging helaas door zijn enkel anders was het nog een leuke strijd geworden. Het doel van Globe is onder andere om onbekende atleten een kans te geven bij hardloopwedstrijden in ons land. Voor het publiek is dit natuurlijk erg leuk. We hebben met zijn allen genoten van topatletiek. In Nijmegen liep deze atleet eerder al 14.11 minuten. Zijn beste tijd stond op 13.30 minuten. Een andere veteraan die veel contact heeft met onbekende atleten en ze meebrengt naar wedstrijden is de 52-jarige ultraloper Veron Lust. Ook goed voor een persoonlijk record van 14.56 minuten op de vijf kilometer. Atleten worden ouder, maar toch blijft het leuk ook oudere topatleten van weleer glans te geven in het deelnemersveld. Zij zijn het immers die de Nederlandse atletiek vorm hebben gegeven. Erik Driessen uit Hoogeveen werd derde in 32.52 minuten. 

Twee andere regionale coryfeeën, Lars Duistermaat uit Winterswijk en Edwin Wissema uit Didam liepen zes kilometer samen op. Duistermaat die meester is aan school van het speciaal onderwijs het Nieuwe Hessen in Aalten kon rekenen op veel fans langs het parcours en wist in de zware slotfase van deze boost gebruik te maken door afstand te nemen van Wissema die het zwaarder kreeg na zes kilometer en later de zesde plek op te eisen. De 29-jarige Duistermaat had meer voorbereiding in het seizoen gehad dan de 37-jarige Wissema. ‘’Iedere doorkomst gaf een enorme boost door de leerlingen die naast het parcours stonden en de sfeer die de loop uitstraalde.’’ Wissema gaf aan dat Aalten zijn tweede wedstrijd was na de Ooijse landloop. Hij had geen verwachting met de harde wind. Wissema richt zich op het NK masters in Zierikzee waar hij de vijf kilometer zal lopen. Bij de masters veertig plus won Said Kanfanoui uit Gouda voor het derde jaar op rij. Veron Lust van NEA Volharding won met 39.16 bij de vijftig plussers. De 15-voudig Belgisch crosskampioene Veerle Dejaeghe was op de 81 ste verjaardag van Koning Boudewijn de snelste bij de vrouwen in 35 minuten. De 41-jarige Dejaeghe loopt veel in Nederland en was gecharmeerd van het parcours in Aalten en de gezellige sfeer. ‘’Binnenkort loop ik nog in Rijsbergen en Appingedam. Het parcours hier in Aalten is erg mooi. Mijn hond gaat meestal mee en is mijn trouwste supporter. Ik woon in Ardoye, vlakbij Brugge. Ik werk fulltime. Ik ben bekend geworden door goede prestaties als crosskampioene maar ook op de 1500 meter steeple en de vijf kilometer op de baan.  Als ik mijn record van 33.35 wil benaderen zal ik wel meer moeten trainen!’’ Yasmin Hillebrink uit Groningen realiseerde 35.53, terwijl Lisa te Molder uit Zieuwent een podiumplek opeiste met haar derde tijd van 39.45 minuten. Te Molder: ‘’Ik heb heerlijk gelopen in dit  topveld. Ik wist in de laatste twee ronden nog wat te versnellen en kon doortrekken in een sterk veld van dames. Dan is het belangrijk om toch nog technisch goed te blijven lopen. Voor mij is het momenteel belangrijk om de basis op de tien als ook de vijf kilometer op orde te hebben!’. 

De vijf kilometer Tebroke loop kende in de 14-jarige Ibrahim Abdi Ali uit Groenlo de jongste deelnemer in haar geschiedenis. De Somalische atleet Abdi die traint bij Hanzesport onder de hoede van Herman Ijzerman liep gedisciplineerd van een derde naar een eerste plek in 17.23 minuten. Herman gaf aan hem tijdens de Kanonsloop in Groenlo ontdekt te hebben. ‘’Abdi weet zelf nog niet wat hij aan kan. Maar heeft nog veel in zijn mars! Met een basistraining op de baan twee maal per week moet hij zeker straks nog meer progressie laten zien!’’. Dennis Weijers uit Doetinchem pakte verdienstelijk de tweede plek op de vijf kilometer in 17.44 minuten achter de winnaar. Weijers: ‘’Ik weet zelf wat ik kan en wil weer terug naar mijn basisniveau en in het najaar de marathon van Valencia lopen.’’  De derde plek ging naar Tim Te Brake van AVA’70 die voor eigen publiek derde werd in 18.01 minuten. Ook zijn broer Luuk liep mee. Mark was helaas nog geblesseerd. Tim zat in het begin voorin de wedstrijd. Na drie kilometer moest hij de koplopers laten gaan. Dit was wel zijn revanche op de eveneens sterk lopende Robin Rietman uit Gendringen. 

Wendy Sasse uit Harreveld zette bij de vrouwen de snelste tijd op de klokken in 19.36 minuten. ‘’Een lage 19 minuten wilde ik lopen, dat zat er helaas niet in. Na mijn warming up ging het goed, maar tijdens de wedstrijd werden mijn benen zwaar omdat het parcours aardig glooiend was door het centrum van Aalten. Katja Demkes die later tweede werd, versnelde nog in de tweede ronde, maar ik wist haar van me af te houden en werd eerste. Vorig jaar werd ik vierde op de tien kilometer. Voor mij wacht volgende week mijn eerste halve marathon in het Groningse Roden.’’ Wendy Sasse heeft eerder altijd gevoetbald. Ook is ze zes jaar actief geweest in de survivalsport, waarin ze vier maal Nederlands Kampioen werd. Op enige afstand was het met 20.13 minuten Katja Demkes uit Lievelde die de tweede plek opeiste. De organiserende atletiekvereniging AVA’70 was tevreden met zowel de kwalitatieve als ook de kwantitatieve opkomst. van het deelnemersveld. Familieleden van wijlen Gerard Te Broke waren blij het evenement aanwezig te mogen zijn.

2 opmerkingen:

Marco van Rijs zei

Waar de Gelderlander het artikel niet compleet plaatste en daardoor vooral naar voren kwam of Gertjan Wassink zich zou naturaliseren als Deen of Zweed, vindt ik het hele artikel netjes opgeschreven.

Pluim voor Benno!

dave zei

Benno is een topper!.
Hij stond er wel mooi bij de GTM....