zondag 21 juni 2015

Verslag en foto's van de 19e Survivalrun in Harreveld

Stijn Elferink
Stijn Elferink pakt eindzege in 19e Survivalrun Harreveld

Door Benno Stevering

HARREVELD – De 19e survivalrun Harreveld was de afsluitende survivalrun in het kader van het internationale survivalcircuit. De run kenmerkte zich door enkele flink pittige hindernissen en een zware eindhindernis. De 28-jarige Stijn Elferink uit Lichtenvoorde won zondag in Harreveld overtuigend met zijn zege tevens het eindklassement van het Top Survival Circuit seizoen 2014-2015. Hij mocht  in zijn tweede TSC seizoen op de 21 kilometer met 34 hindernissen 1 minuut toelaten op zijn concurrent Kerst Wind uit Oosterzee, maar Elferink deed het meteen goed en zegevierde met voorsprong en pakte de grote SBN bokaal (Survival Bond Nederland Bokaal) in het kader van het TSC!

Diep respect voor zijn ongekende doorzettingsvermogen. Een zichtbaar blije  en trotse Elferink, beroepsmatig fysiotherapeut in Zieuwent:  ’’De spanning voor deze wedstrijd was hoog. Dat uitte zich ook in het hoge aanvangstempo in de beginfase. Met oogkleppen gingen we de hindernissen door die prima te doen waren. Ik was hierin ook sneller dan Kerst Wind die in de tweede ronde kapot ging nadat ik bij de Veengoot een gat wist te slaan. Mijn lichaam voelde zwaar. Het tempo lag hoog. Ik mocht geen fouten maken.  Als therapeut weet je natuurlijk wel van wanten hoe je je lichaam belast en je bent op de hoogte van de diverse trainingsmethoden. Door goed te hakken wist Kerst bij de run in Beltrum vijf minuten op mij goed te maken. Daarom nam ik geen risico. Om een wedstrijd op naam te kunnen zetten, blijft tot de finish in een survival onzeker. Er kan namelijk van alles gebeuren. Wel verzuurde ik bij het hakken. Ik ben best sterk, maar sommigen zijn fysiek wat sterker. Na de eindhindernis was mijn voorsprong in Harreveld met 2,5 minuut voorsprong op Wind ruim. Na de finish was de ontlading dan ook groot. Het is prachtig en het mooiste wat er is voor familie en vrienden voor eigen publiek te mogen winnen. Ik kreeg er kippenvel van. Het was afgelopen seizoen dan ook keihard trainen. Ik ben nu acht jaar fanatiek bezig met survival, waarvan vijf jaar RUC en drie jaar in het TSC aan de top! In Gendringen werd ik derde bij het NK en vorig jaar in Beltrum nog Nederlands Kampioen. Dit seizoen heb ik me volledig op de winst in het circuit gericht. Goed presteren op een NK is mooi, maar constant goed presteren het hele seizoen is het hoogst haalbare! Dat heeft de afgelopen acht jaar me geen enkele Achterhoeker nagedaan om de zege in het eindklassement TSC op te eisen! In België was ik niet aan de start. De rest ging goed. Komend seizoen zal ik wat gas terugnemen. De prestatie druk was best hoog geweest, maar de moeite waard!.’’ Kerst Wind uit Oosterzee die het klassement zelf al drie keer op naam schreef, werd tweede in 2.11.40 uur. Ronny Wanda uit Neede was goed voor een derde plek in 2.23.20 uur voor Danny Hagebeek uit Rutten. Wilfred Brons uit Eibergen draait al erg lang mee in de survival en werd vijfde in 2.33.39 uur.  Nederlands Kampioen Jochem Bruggink uit de Heurne was voorloper. Voor hem vanwege drukte met zijn bedrijf even geen circuit. 

In de afgelopen periode ondervond favoriet Dinant Huurneman uit Meddo, uitkomend in het 14 kilometer lange RUC  wat last van rugklachten en moest hierdoor in Harreveld genoegen nemen met een derde plek achter winnaar Jan Nauta uit Marknesse die 1.16.55 uur noteerde en Hans Waalder uit Aalten die 95% van de wedstrijd na de beekoversteek domineerde. De 38/jarige Jan Nauta uit Marknesse bleef op 150 meter in zijn kielzog. Bij de gracht kreeg Waalder die onlangs vader is geworden, kramp en verloor de wedstrijd op Nauta  die de winst pakte na het houthakken. Waalder hierover: ‘’De start was snel. Ik heb gekozen voor de start en domineerde de run. Het gat werd niet groter en ik moest wel maximaal doortrekken omdat ik ook momenteel niet maximaal train. Mijn voorsprong was nog 2,5 minuut op Ronnie ter Horst.  Uiteindelijk kwam ik bij de gracht in verzuring en kreeg kramp en moest terrein prijsgeven op Nauta. In de afgelopen periode had ik in verband met een vervelende bacterie wat lichamelijke ongemakken maar verder ben ik naar omstandigheden heel tevreden.’’  De niet topfitte Huurneman had in de voorafgaande wedstrijden genoeg winst opgebouwd om het eindklassement op te eisen. Verschuiving kon er vooraf al niet meer plaatsvinden. Samen met Waalder zal hij komend seizoen waarschijnlijk de overstap wagen naar het TSC. 

Richard Klein Goldewijk uit Lichtenvoorde liep zes van de tien wedstrijden uit en was blij met zijn tweede plek bij de veteranen. Hij had 15 minuten voorsprong op de nummer drie, de Belg Chris Nope. Richard zal komend seizoen wederom starten in het RUC. De dagwinnaar Jan Nauta, die eenmaal het TSC op naam zette, twijfelt nog aan zijn overstap. Zijn wens blijft immers om ooit nog het RUC op naam te zetten. ‘’Het tempo lag hoog. De kopgroep is tien jaar jonger dan ik ben. Toch kon ik de wedstrijd naar mijn hand zetten in de slotfase. Meestal lopen we in een survival op deze dertien kilometer met zware hindernissen ongeveer vier minuten langzamer. Nu ging het goed. In het algemeen klassement werd ik tenslotte tweede. De laatste twee wedstrijden heb ik gewonnen. In Bathmen was ik tweede achter Dinant Huurneman uit Meddo.Vanaf de start in Harreveld lag ik tweede achter Hans Waalder. In de voorlaatste hindernis wist ik Hans te passeren. Na het houthakken had ik een gat. Dat was groot genoeg om de strijd te winnen. De hindernissen waren redelijk goed te doen.’’ In de vijftig plus categorie waren het Wim Klein Wolterink en Henk van Zantfoort en Rudi Ruesink die onderling de strijd aangingen. Het RUC seizoen 2014-2015 was voor Ruesink minder succesvol. Hij was ziek in Gendringen en Beltrum waardoor hij ook niet in aanmerking kwam voor het eindklassement. 

Liesbeth de Feyter uit het Belgische Sint Joris won bij de vrouwen het RUC in 1.41.32 uur en hiermee tevens het eindklassement. Elske Domhof uit Harreveld leverde in haar thuiswedstrijd een topprestatie door tweede te worden in 1.46.25 uur. Bianca Rougoor uit de Heurne leverde een uitstekende prestatie in het BSC circuit. Zij pakte de winst bij de vrouwen in 1.03.32 uur. In haar kielzog finish op gepaste afstand Cindy Brusse uit Aalten in 1.09.48 uur. Helga Vuur uit Diemen noteerde 1.10.47 uur en werd derde. De winst bij het BSC circuit voor de mannen ging naar Jesse de Heer uit Veenendaal in 48.57 minuten. Joey Bakker uit Arnhem noteerde 50.08 minuten, terwijl Gerjan Dijkstra uit het Friese Joure derde werd in 56.41 minuten. 

Mark Eekelder, woordvoerder van de Stichting Survival Run Harreveld gaf aan dat de run dit jaar een record aantal van 1100 deelnemers trok. ‘’Onze drijfveer blijft om het de vele deelnemers naar de zin te maken en dat is gelukt. Iedereen was blij ondanks de regenbui in de namiddag. De 20e survivalrun van 2016 zal een unieke run worden. We streven dan naar twee dagen survival met tal van spectaculaire hindernissen. Het is allemaal echter niet mogelijk dankzij de hulp van alle vrijwilligers, juryposten, bouwers, rayonhoofden, klusbussers en ehbo-ers, verkeersregelaars, bezemlopers, sponsoren, thuisfronten en atleten. Dank voor jullie bijdrage!’’.

Uitslagen 29e Survival Run Harreveld 21-06-2015: 

Top Survival Circuit (TSC)  Mannen1. Stijn Elferink (Lichtenvoorde) 2.09.02 uur, 2. Kerst Wind (Oosterzee) 2.11.40, 3. Ronny Wanda (Neede) 2.23.20, 4. Danny Hagebeek (Rutten) 2.24.00, 5. Wilfred Brons (Eibergen) 2.33.39. 

Run Up Circuit (RUC) Mannen: 1. Jan Nauta (Marknesse) 1.16.55 uur, 2. Hans Waalder (Aalten) 1.19.07, 3. Dinant Huurneman (Winterswijk-Meddo) 1.20.54, 4. Ronny ter Horst (De Heurne) 1.20.58, 5. Arjan Feenstra (De Knippe) 1.23.51.  

Run Up Circuit (RUC) Vrouwen: 1. Liesbeth de  Feyter (Sint-Joris Winge) 1.41.32 uur, 2. Elske Domhof (Harreveld)  1.46.25, 3. Alinda ten Hoof (Fochteloo)  1.57.27, 4. Sabine Geerts (Eibergen)   1.59.16, 5. Lotte van Ruitenbeek (Utrecht)  2.08.38. 

BSC Heren: 1. Jesse de Heer (Veenendaal) 48.57 minuten, 2. Joey Bakker (Arnhem) 50.08, 3. Gerjan Dijkstra (Joure) 56.41. 

BSC Vrouwen: 1. Bianca Rougoor-Machielse (Breedenbroek) 1.03.32 uur, 2. Cindy Brusse (Aalten) 1.09.48, 3. Helga Vuur (Diemen) 1.10.47.

Klik op de link voor de foto's van Rudy Agterkamp

fotoalbum

Geen opmerkingen: