maandag 17 april 2017

Verslag van de 34e Paasloop in Kilder

Yahala Awal Aman en Frank Futselaar
Futselaar rent record uit de boeken van Reintjes in 34e Paasloop Kilder

Door Benno Stevering

De 34e editie van de jaarlijkse Paasloop in Kilder is maandag gewonnen door topatleet Frank Futselaar. Hij verbeterde in een sterk bezet veld het parcoursrecord op de tien kilometer van Daan Reintjes met 14 tellen naar 32.51 minuten. Yahala Awal Aman uit Doesburg, lid van Av Argo bleef lang bij, maar moest in Futselaar zijn meerdere erkennen en werd tweede in 33.46 minuten. De koppositie in de eerste twee kilometer werd ingenomen door Aman en Futselaar. De kuitenbijter, een bult tussen de 4,5 en 6 kilometer maakte het de beide lichtvoetige lopers erg lastig. Bovenaan kreeg Futselaar een gaatje op Aman en trok door. Arnhemmer Futselaar, lid van Running Team Liemers: ‘’Onderweg kende ik geen verzwakking. Heuvelopwaarts bleef ik gefocust.  Met twee keer een klim van anderhalve kilometer krijg je echt wel flink het zuur in de benen. Dan maakt het niet meer uit welk tempo je loopt. Je hebt het dan te verduren. Het leek net of ik bij de tweede beklimming, ondanks een hoge hartslag, het tempo beter aankon. In de laatste kilometer was het erop of eronder. Ik voelde dat het parcoursrecord van Daan kon sneuvelen. Het pittige parcours dat ik alleen van de training ken, is zwaar, maar afwisselend. Top dat er tien personen van ons team van trainer Titus Fierkens aanwezig waren. De sfeer en saamhorigheid binnen onze groep is altijd groot. De afgelopen periode heb ik veel wedstrijden gelopen, waaronder een 30.24 minuten op de tien kilometer in Schoorl en ook Apeldoorn ging goed. In Brunssum klokte ik 31.39 minuten. Bij de Enschede marathon ga ik de vrouwen hazen. Er wacht ons team nog een trainingsstage in Portugal en de Gerard Terbroke Memorialloop in Aalten zal spectaculair worden.  Verder concentreer ik me op de 1500, 3000 en 5000 meter.’’ Daan Reintjes uit Oud-Zevenaar, die een training had ingelast, zag langs het parcours gelaten toe hoe zijn parcoursrecord eraan ging.  Doetinchemmer Pascal Schepers pakte de vierde plek in 37.38 minuten. Hij is bekend in het Montferlandse bos met haar klimmen en dalen. Onlangs viel hij uit bij de Belgische trialrun. Een nieuwe poging wacht hem in  ‘de Koning van Spanje’, een Zuid-Limburgse trialrun. Een opvallende prestatie was er ook voor  survivalrunner Thijs Abbink uit Ulft die lange tijd geen wedstrijd meer had gelopen en met 38.55 minuten de zesde plek opeiste. Wim Ritsema uit Dieren was de snelste vijftiger in Kilder met  39.16 minuten. De tien kilometer eindigde net als vorig jaar voor Eline de Jong uit Didam na een rappe start,  in de snelste tijd bij de vrouwen met 42.16 minuten. ‘’Ik moest het ondanks dat ik het parcours kende, een beetje bezuren. Toch heb ik lekker getraind. Hier wordt je als atleet sterker van. Ik richt me nu op de Brunssumse Parelloop en op de studenten Batavierenrace.’’  Veterane Mariette ten Bokkel uit het Gelderse Hengelo werd tweede en rapste vijftiger. Lisette Dijkman uit Didam werd rapste bij de veertigers in 53.20 minuten voor Lianne Hartjes uit Wehl. Theo Bleumer uit Kilder, liep sinds tien jaar weer mee op de tien kilometer. Samen met Jan Wolbrink verzorgt hij met 50 vrijwilligers van Wilskracht Kilder de Paasloop en kijkt nu al uit naar de veertigste jubileumeditie in 2018.  

De 5,2 kilometer werd een prooi voor Mudesir Awal Aman uit Doesburg met een tijd van 17.08 minuten. ‘’Er stond veel wind in de laatste twee kilometer. Vorig jaar werd ik hier tweede achter mijn broer. De eerste drie kilometer gingen goed. Edwin deed het meeste werk op kop. Het was hard werken achter hem. In de laatste 800 meter wist ik nu de sprint van Edwin te winnen. Mijn doel is de komende periode om 800 meters te lopen en wedstrijden tot maximaal vijf kilometer.’’  Tweede finisher Edwin Wissema uit Didam werkte hard: ‘’Het was een mooie strijd aan kop. Het verschil was uiteindelijk slechts 12 tellen. Hij pakte me op het laatste stuk. Ik had verwacht  de Argo atleet er in de heuvel af te rennen, had een gaatje, maar hij bleef hangen. Mudesir is rap en van een goed niveau. Hij is een stuk kleiner dan ik ben. Ik liep hem er niet zo maar af! Ik baalde wel dat het parcours honderd meter langer was gemaakt. In juli wacht voor mij het NK masters over 5 kilometer in Gouda. Ik heb tot nu toe drie keer zilver behaald. Ben benieuwd hoe het nu gaat.’’   Justin van der Steen uit Duiven werd derde in 17.58 minuten. Bij de vrouwen ging de zege naar Kerstin van Embden uit Elten met 21.25 minuten. Haar commentaar: ‘’Ik had een flinke voorsprong op de nummer twee bij de dames. De Paasloop was een mooie trainingswedstrijd voor mij. Omdat ik hier regelmatig train is het bos bekend en ik had een fijn gevoel tijdens de wedstrijd. Ik hou van boslopen ondanks dat dit best een zwaar parcours is. Mijn beste tijd ligt rond de 19.12 minuten. Nu ik meer dagdiensten draai ondervind ik meer rust. Ontspanning is beter voor een goed levensritme merk ik. Die wisselende diensten bij de politie braken me soms best op. Nu kan ik mijn baanseizoen ook serieuzer aanpakken. Ik concentreer me dit zomerseizoen op de 800, 1500 en 3000 meter. De laatste twee afstanden zijn mijn meest favoriete. Eind augustus zijn de Duitse politiekampioenschappen. Ook ben ik gevraagd voor de dire maal 800 meter estafette. Erg leuk om te doen!’’ Kaily Groot Zevert uit Wehl werd derde in 23.30 minuten. Met 82 jaar was Guus Schmitz uit ’s-Heerenberg de oudste loper van het totaal van 361. En nog liet hij vele atleten achter zich. Zijn dochter Ilona Hermsen werd de rapste dame bij de vijftig plussers op de vijf kilometer. Snelste vijftiger werd Frank Reintjes uit Oud Zevenaar met een tijd van 18.26 minuten.Gerard Bodde uit ’s-Heerenberg was de rapste zestig plusser in 23.28 minuten. Hans Mokkink verzorgde als microfonist het wedstrijdcommentaar, terwijl Gerbert Vossers uit Hengelo de organisatie voorzag van de geautomatiseerde tijdwaarneming.

Geen opmerkingen: