zaterdag 17 februari 2018

Route 46: Ruurlo

In de afgelopen jaren heb ik veel routes door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 46e route uit deze serie: Ruurlo - Na het prachtige Kasteel Ruurlo loop je langs een kasteelgracht, over een mooi pad langs de Baakse Beek, een enkel rustig boerenasfaltwegje en over sfeervolle boswegen door Boswachterij Ruurlo naar Pannenkoekboerderij De Heikamp met daarnaast Klimbos Achterhoek. Daarna kuier je over het kabouterpad naar Het Doolhof, altijd spannend en avontuurlijk daar even in rond te dolen. Over brede boswegen, een slingerend struinpad door dicht bos en een enkele veldweg loop je door afwisselend landschap weer terug naar het station.

Afstand: 6,7 kilometer
Start: Stationsplein Stationsstraat 7261 AD Ruurlo
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 17 februari 2018
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproute's in de omgeving van Aalten

01.Vanaf het stationsplein de voetbrug over het spoor op en af en beneden op het asfaltwegje RA, dan zie je rechts het spoor
02.Bijna aan het einde op het brede asfaltfietspad langs de Vordenseweg LA
03.Bij de rotonde RD en na 20 meter fietspad bij fietsroutebordje 66 op het asfaltwegje LA
04.Volg wat verderop de bredere asfaltweg met na hectometerpaaltje 10,1 een wandelpad aan de rechterkant
*Gaandeweg ziet u rechts de zij-ingang naar Orangerie en Kasteel-Museum Ruurlo, je kunt deze nog even bezoeken.
05.Waar de kasteelgracht een haakse rechterbocht maakt doe je dat bij hectometerpaaltje 10,4 ook, volg de bosweg met rechts de kasteeltuin
06.Na de linkerbocht ziet u rechts een beekje, volg de paden daarlangs ca 1 km.
07.Aan het einde op de asfaltweg RA, je kruist dan gelijk die beek (Baakse Beek)
08.Aan het einde op de Haarweg RA
09.Na de flauwe linkerbocht op de 1e bosrandweg LA (Hillebrandsweg)
10.Op de 1e kruising LA, na 300 meter bij Keuzepuntpaaltje N62 RA (Veldhuttenweg) 11.Na 200 meter niet de rechterbocht volgen maar RD (Möllendiek)
12.Na bijna 500 meter kruising drukke weg RD (Boswachterij Ruurlo)
13.Aan het einde het heuveltje op en naast de picknickbank staand het 2e brede pad schuin naar rechts volgen (op het goede pad zie je links op een boom een wit/rood kruisje)
14. Aan het einde bent u bij Pannenkoekboerderij De Heikamp
15.Daar nog even RD en op het klinkerpleintje na het 1e gebouw (Klimbos Achterhoek) RA, je passeert dan de pannenkoekboerderij links van je
16.Daarna RD het pad met bruin bordje Boswachterij Ruurlo volgen
17.Na de flauwe rechterbocht op het 1e pad RA. Blijf dit zanderige en bochtige pad met onderweg kabouterpaaltjes volgen
18.Bij paaltje 16 de linkerbocht volgen, hier wordt het wat smaller en loop het pad, met onderweg nog wat bochtjes, helemaal uit
19.Aan het einde RA en een paar meter voor de ingang van Het Doolhof schuin naar voren RA, dus passeer de meest linker picknickbank strak links van je
20.Na ongeveer 40 meter de linkerbocht volgen en loop dit pad uit tot de verkeersweg
21.Aan het einde kruising met drukke weg oversteken en RD weer het bos in
22.Na wat flauwe bochten aan het einde op de brede bosweg RA
23.Let nu goed op: ca 50 meter voor dat deze bosweg een flauwe rechterbocht maakt op het smalle paadje LA, wat verderop wordt dit paadje wat duidelijker en gaat een ruime linkerbocht maken. In die bocht ziet u links een wat hoger gelegen naaldbos. 24.Aan het einde van dit smalle pad op het bredere pad RA
25.Aan het einde op het asfaltwegje RA en na 50 meter bij een fietsroutebordje 66 en bankje op de landweg LA, deze maakt bijna gelijk een linkerbocht waarin u rechts een boerderij (Klein Wiltink) ziet. Daarna wordt de landweg een fraaie bomenlaan
26.Na die laan het brugje over en schuin naar links weer het bos in
27.Aan het einde RD de brede brug over en aan het einde op het brede asfaltfietspad RA
28.Na de rechterbocht bij fietsroutebordje 66 LA, passeer de rotonde links van u en RD verdergaan over het fietspad langs de Vordenseweg Ruurlo in
29.Ga de spoorwegovergang over en sla direct hierna RA en loop weer naar het stationsplein