donderdag 15 februari 2018

Schoolmeester Frank Futselaar kan gaan leven als topsporter

Toen ik hoorde dat de kogel door de kerk was, gierde de adrenaline door mijn lijf
ARNHEM - Frank Futselaar kan zich de komende jaren volledig op het hardlopen richten. Dankzij een sponsorproject is de Westervoortse topatleet tot 2021 niet meer afhankelijk van zijn loon als onderwijzer. Futselaar (26), die tegenwoordig in Arnhem woont, heeft zijn parttime baan bij een middelbare school in Elst al opgezegd.

,,Het project is opgezet door Hans Frieling (van Sports Planet in Westervoort, red.). We waren al vanaf begin december bezig met sponsorwerving en nu is het definitief. Ik zal er niet rijk van worden, maar kan wel mijn droom najagen. Het grote doel is kwalificatie voor de Olympische Spelen van 2020 in Tokio.’’

Het benodigde geld wordt bij elkaar gebracht door negen bedrijven. Een laatste deel komt van de ‘Vrienden van Frank’, die bestaat uit familieleden en vrienden. ,,Ik voel me echt vereerd dat zoveel bedrijven en mensen mij willen steunen’’, zegt de atleet van Running Team Liemers. ,,Toen ik hoorde dat de kogel door de kerk was, gierde de adrenaline door mijn lijf. We zijn nog wel op zoek naar extra sponsoren, want nu zitten we op het minimum.’’

Zijn nieuwe status als topsporter brengt grote voordelen met zich mee, stelt Futselaar. Doordat hij straks niet elke dag meer voor de klas hoeft te staan, heeft hij veel meer tijd om te trainen. En misschien nog wel belangrijker: rusten. ,,Joop Zoetemelk zei niet voor niets dat je de Tour de France in bed wint. Rust is zó belangrijk. Als je niet genoeg kunt herstellen, word je ook niet sterker.’’

En het onderwijs dan? Futselaar: ,,Dat zeg ik niet helemaal vaarwel. Ik wil twee dagdelen op mijn basisschool blijven werken. Op die manier kan ik kinderen stimuleren te blijven bewegen. Een leuke afwisseling, maar het lopen staat op één.’’ (bron)

Geen opmerkingen: