dinsdag 11 juli 2023

Verslag van de 43e GUV Walfortloop in Aalten - deel 1

Erwin Nieuwboer, winnaar op de 5 kilometer

Mark te Brake superieur in GUV Walfortloop

AALTEN – Mark te Brake van de organiserende vereniging AVA’70 kwam als eerste op de tien kilometer over de eindstreep. Hij noteerde 34.59 minuten. Na onlangs de Grachtenloop in Bredevoort en de duatlon op naam gezet te hebben kon hij ook dinsdagavond onbedreigd de zege pakken in de GUV Walfortloop. ‘’Als manueel therapeut heb ik geholpen bij de Tour de France, een mooie ervaring als behandelaar. Ik had al bij meerdere koersen geholpen, maar nog niet eerder bij de tour. Fijn om weer in Aalten te lopen. Door de hoge luchtvochtigheid kun je de warmte niet echt kwijt. Tot de vierde kilometer liepen we met z’n drie, daarna zette ik alleen door.  Ik heb lekker steady op tempo vlak kunnen doorlopen. Dit is een prima parcours waar ik elke dag train. Dit jaar voor mij geen marathon. Wel wil ik pieken in september op een snelle tien of halve marathon. Ik denk daarbij aan een race van niveau bv de Zevenheuvelenloop of de Montferlandrun.’’ Bij de mannen was het Herman Domhof die een tweede tijd noteerde van 36.23 minuten. Christian Roeterink uit Bredevoort was content met zijn derde plek in 37.14 minuten. Jana Gross-Hardt van DJK Lowick liep naar een eerste plaats bij de vrouwen in een fraaie tijd van 37.59 minuten. Hiermee was de Duitse atlete die nagenoeg dagelijks traint zeer tevreden. Zij was vol lof voor het mooie parcours door het Walfortbos. Ineke Graven van AVA’70 werd tweede in 41.46 minuten. De Duitse atletes deden het goed, want Marlen Philipp van DJK Lowick werd derde in 44.32 minuten. 

Annemarie Arentsen uit Aalten, vorig jaar eerste, kon nu geen bedreiging vormen voor winnares Ieneke Voets op de vijf kilometer en nam genoegen met een tweede plek. Wel had Arentsen Voets nog in het vizier. De 33-jarige voetballer Erwin Nieuwboer uit Aalten pakte de winst in 16.48 op de vijf kilometer. ‘’Mijn derde marathon liep ik vorig jaar in Rotterdam in 2.45 uur. In de grachtenloop werd ik tweede op de vijf kilometer achter Tijn Piest van AVA’70 die dit keer niet aan de start verscheen. In oktober wil ik in Amsterdam sneller lopen. Maar ik verwacht ook nog vader te worden. Daarna moet ik mijn kilometers weer uitbreiden.’’ Marcel Vervelde uit Doetinchem moest bakzeil halen na zijn snelle start en zakte terug naar een derde plek. Na twee kilometer achterhaalde de latere winnaar Nieuwboer hem. Uiteindelijk wist Vervelde Xander Lubbers nog naar de derde plek te verwijzen en werd tweede. Vervelde richt zich nu weer op de langere afstanden. Zo hoopt hij op de halve in Doetinchem een mooie tijd neer te kunnen zetten. In totaal waren er maar liefst 280 deelnemers aan de start.

Benno Stevering

Geen opmerkingen: