zondag 21 februari 2010

Verslag van de 29e Engbergenloop in Gendringen

Freddy Dekker
Freddy Dekker laat Stefan Scanu hakken zien en pakt eerste zege in 29-ste Engbergenloop

Door Benno Stevering        
        
Zijn deelname aan de 29-ste Engbergenloop in Gendringen zal de 46-jarige Freddy Dekker uit Lichtenvoorde nog lang in het geheugen gegrift staan. Met een tijd van 46.30 minuten realiseerde hij zondagmiddag op het twaalf kilometer lange glibberige parcours, immers zijn eerste overwinning in zijn amper vijf jarige atletiekcarriëre. De vier jaar jongere plaatsgenoot Stefan Scanu, lid van Argo maakte vanaf de start het tempo hard en nam ook de kop langs het blubberige pad bij de Oude IJssel. Net als Freddy gingen ook Dinand Woolschot uit Zelhem en Peter Weinans uit Gendringen goed mee in het langerekte lint van lopers door het Engbergenbos. Dinand had een mindere dag. Ook kwam Peter Weinans lucht tekort voor de tweede helft. Ik kon doortrekken, maar in de slotfase kwam ik inhoud te kort, kreeg Freddy vleugels, ging langszij, waarna ik terrein moest prijsgeven. Toch had ik verwacht dat de terugslag eerder zou komen. Scanu was onlangs nog achtste op het NK indoor 1500 meter voor masters. Binnenkort volgen nog de Fatimaloop in Nieuw-Wehl en de korte afstand op de Winterswijkse mijlenrun. Winnaar Dekker gaf aan dat een cross niet echt zijn parcours is: In de afdaling kon ik wat grotere passen nemen. Het parcours was wat drassig, wat me mentaal veel kracht kostte. In de laatste ronde was ik in staat Stefan te achterhalen en mijn tempo verder vast te houden. Ik ben wel eens derde geweest, maar nog nooit winnaar. Blijdschap is dan ook op zijn plaats. Mijn weddenschap op het werk om de tijd van Benno Overbeek van vorig jaar aan te scherpen verloor ik. Het scheelde echter amper vijf tellen. Ik wist dat ik in de buurt kon komen van die tijd. Toch is voor deze zege een traktatie op zijn plaats! In de Keiloop eind vorig jaar was ik sinds lange tijd weer blessurevrij. Trainer Jos Sasse geeft me de nodige trainingstips bij lopersgroep. Ik bouw mijn training goed op en sindsdien gaat het me alleen maar fitter af! Eind mei start Freddy Dekker – die een stijgende lijn vertoont – in de marathon van Klazienaveen. Peter Weinans van Atletico'73 werd vierde, drie tellen achter de Amsterdammer Dennis de Vre van Phanos die 47.22 minuten realiseerde. Dinand Woolschot van Argo uit Zelhem nam genoegen met een vijfde plek in 48.16 minuten. Hans Metzemaekers uit 's-Heerenberg was de beste bij de vijftigers in 49.34 minuten en een achtste klassering. Theo van Aalst uit Terborg was met 1.14.46 uur de snelste zestig plusser. 

Bij de vrouwen zegevierde Astrid Weinans uit Gendringen, lid van Atletico'73 in 58.01 minuten. Na een hamstringblessure moest ik nu echt alles uit de tenen halen om clubgenote Diny Sessink in te halen. Diny die zich sterk manifesteerde in de heuvels en nagenoeg de gehele wedstrijd de kop aanvoerde, ondervond last van haar kuiten. Nadat ik tweehonderd meter had goedgemaakt lukte het mij om haar in de laatste vijfhonderd meter langszij te lopen. Ik had geluk dat het vlakke gedeelte me beter ligt. Jeroen Reintjes uit Didam, lid van Running Team Achterhoek, was superieur op de zes kilometer en duldde geen tegenstand bij de mannen. De routinier: Ik train hier op de baan bij Atletico'73. Het is een fijne vereniging. Voor mij was de Engbergenloop  een solorace. Niemand kon aansluiting vinden. Op 7 maart wil ik uitkomen in de Baggerloop. Dan wil ik een week later mijn eerste plek verdedigen bij een runbikerun op Papendal.Verder heb ik nog een trainingsstage in Portugal en ben ik genodigd voor de Gerard Tebroke Memorialloop. 

De 44-jarige Henri te Braak van Ciko'66 liep in zijn jeugd veel in deze regio. Hij werd derde op de zes kilometer achter Niels Weijers van Argo. Te Braak: Ik probeer de atletiek weer wat serieuzer op te pakken. Wie weet haal je er nog wat uit na een goede opbouw. Vorig jaar liep ik al weer 37 minuten over tien kilometer. Te Braak werd op de vierde plek gevolgd door Geert Wevers uit Aalten die sterk liep. Jos Slutter uit Varsselder werd rapste vijftiger met een achtste klassering in 22.07 minuten. Snelste zestiger werd Ton Roks uit Aalten in 25.35 minuten. Voor Lisa te Molder was er een afgetekende voorsprong bij de vrouwen over zes kilometer weggelegd in 22.35 minuten.Dit is met de nodige heuveltraining een mooie voorbereiding op het NK cross. Ik kon in het laatste stuk versnellen en in hetzelfde tempo doorlopen. Het liep makkelijk.Suzan Zweers van Atletico'73 bezette de tweede plek, gevolgd door Diny Hebbink uit Hengelo. Saskia Weinans van Atletico'73 won de drie kilometer in 13.05 minuten. Net als Te Molder richt zij zich op het NK cross, maar eerst start ze nog op het NK 1500 meter indoor. Timon den Houting van Argo was de beste jongen op de drie kilometer in 11.40 minuten. 

De organiserende atletiekvereniging Atletico'73 kreeg in totaal zo'n 300 deelnemers aan de start en blikte tevreden terug in het nieuwe clubgebouw met prachtig zicht op de atletiekbaan.

Uitslagen Engbergenloop, Gendringen, 21-2-2010:
12 kilometer Mannen: 1. Freddy Dekker (Lichtenvoorde) 46.30 minuten, 2. Stefan Scanu (Argo) 47.08, 3. Dennis de Vre (Phanos Amsterdam) 47.22, 4. Peter Weinans (Atletico'73) 47.45, 5. Dinand Woolschot (Argo) 48.16, 6. Clemens Krus (Kilder) 48.33, 7. Erwin Heeren (Dinxperlo) 49.32, 8. Hans Metzemaekers (Argo) 49.34, 9. Rob Berkelder (AVA'70) 49.59, 10. Pieter Hubers (Atletico'73) 51.01.

12 kilometer Vrouwen: 1. Astrid Weinans (Atletico'73) 58.01 minuten, 2. Dieneke Sessink (Atletico'73)58.14.

6 kilometer Mannen: 1. Jeroen Reintjes (Atletico'73) 18.42 minuten, 2. Niels Weijers (Argo) 20.28, 3. Henri te Braak (Ciko'66) 20.59, 4. Geert Wevers (AVA'70) 21.45, 5. Frank Roos (AVA'70) 21.52. 

6 kilometer Vrouwen: 1. Lisa te Molder (Atletico'73) 22.35 minuten, 2. Susan Zweers (Atletico'73) 25.36, 3. Gabi Natrop (Atletico'73) 25.56, 4. Diny Hebbink (Hengelo-Gld) 26.57, 5. Anja Straub (Atletico'73) 27.56. 

3 kilometer Jongens: 1. Timon den Houting (Argo) 11.40 minuten, 2. Mark te Brake (AVA'70) 11.49, 3. Wiebe de Heer (Atletico'73) 12.06.

3 kilometer Meisjes: 1. Saskia Weinans (Atletico'73) 13.05 minuten, 2. Marlou Remeeus (Atletico'73) 14.58, 3. Lisa Thuijs (Argo) 15.25. 
Stefan Scanu

Geen opmerkingen: