zondag 10 oktober 2010

Verslag van de 2e Herfstloop in Wehl


Edwin Wissema is Lars Duistermaat net te snel af op de 5 kilometer(foto Rob Wientjes)
Erwin Reijmer verlengt zegereeks en wint op eenzame hoogte in Wehl

Door Benno Stevering


De tweede aflevering in het kader van de Wim Lebbink Herfstloopcompetitie werd zondagochtend net als vorige week een fraaie zege voor Erwin Reijmer uit Doetinchem. De van oorsprong Wehlse loper, lid van de Liemers won de tien kilometer met een grote voorsprong op zijn achtervolger Gerrit te Grotenhuis uit Aalten met een tijd van 33.23 minuten. Te Grotenhuis werd tweede in 35.22 minuten. Wehlenaar Geron Peters stelde de derde plek veilig met 36.02 minuten. Susan Zweers uit Doetinchem hield haar clubgenote Christine Schellevis van Atletico'73 op achterstand en won in 43 minuten. De vijf kilometer werd een prooi voor Edwin Wissema uit Didam met 16 minuten en drie seconden. Hij gaf zich volledig en won de eindspurt van Lars Duistermaat uit Winterswijk met twee tellen voorsprong. Met een weinig verval was het Monique Elfrink uit Zevenaar die won bij de vrouwen in 20.06 minuten. Veterane Els Moorman won de spurt van Dorothe Vrieze en werd tweede in 21.03 minuten.

Erwin Reijmer van de Liemers  is met zijn zege zondagochtend nagenoeg zeker van de overwinning in het eindklassement. De Doetinchemmer die de afgelopen week lekker had doorgetraind won in 33.23 minuten. Vorige week was zijn winnende tijd 33.40 minuten. De tevreden klinkende Reijmer over zijn zege in Wehl: Het verliep perfect. Mijn ritme was erg goed. Niemand bleef bij. In de tweede ronde liep ik strak en sterk, kon  goed doortrekken, waardoor ik het verval met amper twintig tellen kon beperken.  Omdat ik minder hard startte, had ik de verwachting dat het sneller kon. Hopelijk zal Frank Reintjes en Edwin Wissema volgende week met mij starten op de tien om de eindtijd aan te scherpen. We zien wel wie er zondag komt. Iedere strijd is welkom. Gerrit te Grotenhuis uit Aalten liep in een fijn ritme naar een tweede plaats. Aansluiting bij koploper Erwin Reijmer was niet meer te vinden. Nadat Reijmer afstand had genomen viel de achtervolgende groep uiteen. Ik was in staat verder door te trekken. In de Kanonsloop was ik tien seconden langzamer. De komende week wacht me een druk programma met de surivalkoppelrun in Neede, een 7,5 km in Doetinchem en de Zevenheuvelenloop. Wehlenaar veteraan Geron Peters werd net als vorige eerste in zijn categorie, gevolgd door plaatsgenoot Martin Gotink en derde overall. De progressie zie ik in het gegeven dat ik nu 2 tellen sneller ben. Het liep gewoon lekker. Er was volop samenwerking in onze groep. Mark Groeneweg uit Dieren zette aan in het bos. Groeneweg,  kilometervreter en deelnemer aan de Swiss Alpine Run kwam echter tekort in de laatste kilometers. Peters zag dat vijfitgplusser Stefan Blonk moeilijk zat. Dankzij een flinke eindsprint werd hij derde. Willy Gunsing werd vijftiende en eerste bij de zestig plussers in een rappe tijd van 40.48 minuten. De 72-jarige Guus Schmitz uit 's-Heerenberg testte zich weer eens in Wehl. Hij liep een uitstekende tijd van 22.56 minuten. Susan Zweers won de tien kilometer bij de vrouwen in 43 minuten. Naar haar zeggen een herstelloop. Vanaf augustus was ik wat aan het klungelen. Mijn deelname aan de Posbankloop en nu deze was een goede aanzet om meer wedstrijdritme op te doen.  Christine Schellevis van Atletico werd tweede in 45.59, gevolgd door Liane Hartjes uit Wehl die 49.42 nodig had over de tien kilometer.

Vijf kilometer kent met tweestrijd Wissema tegen Duistermaat spannend verloop

De 32-jarige Edwin Wissema uit Didam ging keihard vanaf de start. Bewust wilde ik hard gaan en hoopte dat Lars Duistermaat uit Winterswijk mee ging. En hij ging mee. In de bochten ging ik er volle bak in, maar merkte niet dat Lars ook aanzette. Het ging kop over kop. We waren continue geprikkeld. Lars is een echte concurrent. We konden elkaar tijdens deze wedstrijd prima uittesten. Rond de tweede kilometer was het echt pittig en even bijten voor mij. Ook op het laatste bospad was het keihard lopen. In de slotfase heb ik echter alles kunnen geven. Het gaat hard nu, vorige week 16.31 en nu 16.03 minuten. Dit jaar ben ik tweemaal in Portugal geweest om te trainen. We hebben veel tempotraining gedaan. Ik denk dat we daar langzamerhand de resultaten van gaan plukken. De trainingsgroep van Titus Fierkens werkt erg motiverend.  In principe wil ik zondag weer de vijf kilometer lopen voor het eindklassement. Even bezien. Lars Duistermaat van Archeus uit Winterswijk werd derde in de Posbankloop en won vorige week de tien kilometer Kanonsloop in Groenlo. Op de vijf kilometer moest hij in Wissema zijn meerdere erkennen en werd tweede: Ik liep mijn beste tijd op de vijf kilometer. Het is toch leuk om voor het klassement te lopen. We liepen volle bak weg in Wehl en liepen mooi gelijk op. Moest alleen erg diep gaan in de laatste kilometer. Hij was gewoon te sterk. Ik hoop in ieder geval deze vorm door te zetten. Rudi Spekschoor uit Marienvelde werd beste veertig plusser in 17.28 minuten. Hein Moorman kwam als snelste vijftiger over de eindstreep in 18.31 minuten. Jan Wolbrink uit Kilder was de snelste zestig plusser in 21.57 minuten.


Volgende week zal winnares Monique Elferink uit Zevenaar eens gaan kijken bij de Liemers. Wellicht dat binnenkort haar tijden de duikeling onder de twintig minuten grens maken bij het nog beter verdelen van haar krachten. Met haar winnende tijd van 20.06 minuten en een minder drassig bos waardoor ze beter kon afzetten was ze al erg tevreden. Veterane Els Moorman won de eindspurt van Dorothe Vrieze uit Zelhem met een tel voorsprong in 21.03 minuten. De jeugdige David Spiro van Archeus uit Winterswijk, liet op de drie kilometer zien dat hij een veelzijdig talent is door te winnen in 10.17 minuten. Van hem zullen we zeker nog meer horen. Vermeldenswaardig was de deelname van drie generaties Tomassen. Zo nam dochter Ilse deel aan de vijf kilometer en vader Tonnie aan de tien kilometer.  Kleinzoon Julian was in verhouding de beste met een tweede plek op de 1.500 meter. Lisa Thuijs van Argo werd het snelste meisje op de drie kilometer in 13.26 minuten. De jeugdloop over 1500 meter werd gewonnen door Lars van Bergen van Argo in 5.37 minuten. Mayke Nusselder van Argo was het rapste meisje op deze afstand met een vierde plek overall in 5.53 minuten. De deelnemers aan de Wim Lebbink herfstloop typeerden de loop als gezellig met een mooi parcours. Komende zondag is de afsluitende loop waarna het klassement wordt opgemaakt. Voorzitter Fons Nieuwenhuis was bijzonder content met het kwalitatieve en kwantitatieve goed bezette deelnemersveld. De organisatie Pac-tu-Wehl kijkt uit naar de laatste wedstrijd, waarna de prijzen zullen worden verdeeld.

Geen opmerkingen: