maandag 13 juni 2011

Verslag van de 12e Ooyse Landloop in Oud-Zevenaar

Chris Henet(rechts) aan kop van het achtervolgende groepje op Fred Keurntjes
Thijs Groen rap in vijf kilometer De Kroon Ooyse Landloop, tweestrijd tien kilometer levert winst op voor veteraan Chris Henet

Door Benno Stevering


OUD-ZEVENAAR – Relatief gezien werd er maandagmiddag op de vijf kilometer het snelst gelopen tijdens de goed bezette Ooyse Landloop. De 12e editie was een uitstekend georganiseerd evenement met sfeervolle muziek en een record aantal deelnemers van 545. De organisatie was in handen van atletiekvereniging de Liemers. Zo was het Thijs Groen uit Zevenaar die met 14.55 minuten de snelste tijd neerzette. Michael van der Kroon uit Pannerden rekende in de slotfase af met Frank Futselaar uit Westervoort en werd tweede. Lisa te Molder uit Zieuwent was de snelste bij de vrouwen over vijf kilometer in 18.21 minuten. De tien kilometer leverde een zege op voor Chris Henet uit Bemmel in 34.24 minuten met in zijn kielzog Fred Keurntjes uit Zevenaar.


De 52-jarige routinier Henet greep zijn kans waar in de tweede ronde na een doorkomst van 17 minuten. Met uiteindelijk nog twee kilometer te gaan moest  koploper de 49-jarige Fred Keurntjes uit Zevenaar definitief bakzeil  halen. Henet klokte een winnende tijd van 34.24 minuten. ‘’Het zit goed ondanks dat het wat benauwd voelde. Ik liep sterk en ben hiermee tevreden. Fred kwam zichzelf tegen doordat hij snel startte en heuvelopwaarts aanviel. Hiermee kwam hij in problemen. Zelf hield ik een tempo van 3.27 per kilometer aan. Uit ervaring bleef ik met een gunstige zijwind op afstand en sloeg na zeven kilometer toe. Zaterdag loop ik het NK 5 kilometer en zondag wil ik mijn afsluitende 3000 steeple op de baan lopen.’’  Henet, werkzoekende als onderandere huismeester, kan dit seizoen al terugkijken op mooie prestaties door Nederlands kampioen te worden over tien kilometer, 2e op het NK indoor over 3 kilometer en 2e bij het NK cross. Op de baan liep hij 16.55 minuten over vijf kilometer.


Keurntjes finishte in zijn thuiswedstrijd op zeven tellen als tweede. Fred gaf aan alles te hebben gegeven. ‘’Misschien heb ik als koploper door een hoog tempo te kiezen na de start een te groot risico genomen. Ik vormde voor de dichterbij komende Henet al snel een richtpunt. Halverwege moest ik alle kracht bijeen rapen om nog tegenstand te bieden. Jammer genoeg had hij dit keer de langste adem. Jaren terug heb ik hier wel eens gewonnen.  Aangezien ik me nu sterk voel is mijn intentie om zoveel mogelijk wedstrijden te lopen.’’  Snelste vrouw was de 55-jarige Thea Abels uit Westervoort, voorheen altijd in de organisatie. ‘’In de persoon van Taco had ik een goede haas met een flink tempo. De helft van het parcours voert de deelnemers over de dijken. Onlangs werd ik in de halve van Berlijn nog vijfde in mijn categorie.’’


Thijs Groen uit Zevenaar, lid van de Liemers liep zijn wedstrijd over bijna vijf kilometer solo vanaf de start. ‘’Door de ferme wind wordt je snel moe en kun je feitelijk niet echt genieten van de prachtige route over de dijken. Ik hoop straks bij het NK 1500 meter op een plak. Qua prikkel komt deze gelopen tijd in de buurt van mijn pr op de vijf kilometer. Mijn baanseizoen staat verder in het teken van de 400 en de 800 meter.  ‘’ Onlangs liep Groen in België op de baan nog een 1500 meter in 1.52 minuten. Van der Kroon liep in de achtervolging op Groen verder uit met Frank Futselaar die een dag eerder al de Keppelrun won en dit keer afhaakte in de slotkilometer. Frank gaf aan gewoon mee te gaan en te kijken waar hij uiteindelijk strandde. Dijkafwaarts moesten ze Thijs laten gaan die zijn voorsprong verder uitbouwde. Van der Kroon werkt nog toe naar selectie voor het NK 1500 meter. Hij zal dan ruim onder zijn pr van 4.06 moeten lopen.


Daan Reintjes van de Liemers wist zijn vader Frank 15 tellen op achterstand te zetten door een tijd van 16.16 minuten te klokken. Daan Seevinck, vorig jaar nog winnaar bij de jeugd was tevreden met zijn klassering. Henri te Brake uit Arnhem werd als vijfde de rapste veteraan in 16.16 minuten. Ook Dick Leseman deed goed mee in dit veld. Lisa te Molder uit Zieuwent gaf aan te profiteren van een goede basis op de 1500 en de 3000 meter.  ’’Al snel kwam ik bij de dames op de eerste plaats te liggen. Het ging gemakkelijk. Met een winnende tijd van 18.18 minuten heb ik ook mijn snelheid aardig onder controle gehouden.  Ik richt me op de 3 kilometer op de baan en op de vijf en tien kilometers over de weg.’’

Geen opmerkingen: