zondag 10 juli 2016

Wim Brinkman loopt Brooks 10 kilometer Champions Run in Amsterdam

Wim Brinkman
Al maanden geleden heb ik mij ingeschreven voor een uniek evenement tijdens de EK atletiek kampioenschappen deze zomer in Amsterdam. Sponsor Brooks en La Champion hadden namelijk een 10 km wedstrijd uitgeschreven dwars door Amsterdam, over het parcours waar een uur daar voor de strijd om het EK kampioenschap halve marathon werd verlopen. Om half 12 was de start op het Museumplein voor het Rijksmuseum, en na een ronde dwars langs alle hoge te punten uit Amsterdam, was de finish onder het rijksmuseum door, direct voor de deur. Maar helaas kwam er natuurlijk weer van alles tussen, een vervelende blessure hielt mij de afgelopen weken aan de kant en ik wilde niets forceren voor deze unieke loop. Na een mooie vakantie, afgelopen week de hardloop schoenen maar weer eens uit de kast gehaald, om toch maar eens even te kijken hoe het zou gaan en vooral hoe de conditie zou zijn. Die 10 km wilde ik toch wel een beetje fatsoenlijk kunnen uitlopen, dat ik niet in de top zou komen, wist ik al jaren geleden, maar dit ter zijde.

Afgelopen vrijdagavond een test wedstrijd gelopen in het mooie Lintelo, georganiseerd door De Zandlopers . Dit ging mij zeer goed af en was tevens ook een zeer mooie wedstrijd om te lopen (aanrader!). En dus op zondagmorgen om 8 uur met de trein vanuit Lievelde richting Amsterdam. Het startnummer en het speciale loopshirt hadden we al een week in huis en omdat ik al mijn wedstrijden in het AVA geel loop, besloot ik dit shirt gewoon aan te doen voor en na de wedstrijd. Het geeft ook een teken van herkenning, want hoe verder de trein richting Amsterdam ging, hoe meer lopers je met dit shirt zag en men elkaar "herkennend" toeknikte. Zo kwam er bij mij in de trein een alleraardigste dame zitten, die dus ook in Amsterdam ging lopen. Al snel bleek dat zij uit Westendorp kwam en ook al zeer bekend was met AVA. Zo was zij 2 weken terug met de GUV run nog 2 de geworden op de 10 km, en was ze volgende week ook weer van de partij tijdens de Walfortloop.Toen ook nog bleek dat haar vader een collega van Evelien Hillen was , was het hek natuurlijk helemaal van de dam. Dit kwam ons op een berisping te staan van de conductrice, want het bleek dat we in een stilte coupe van de NS zaten (waar is dit toch vaker gebeurd?). Haar naam: Dieske Kruisselbrink van NSAV 't Haasje uit Nijmegen.

Na een snelle voorspoedige reis kwamen we aan in Amsterdam (Dieske liep in de studentenklasse), waar het al erg druk was op het Museumplein. Gelukkig kon ik eerst nog genieten van de binnenkomst van de dames en heren op de halve marathon en je kon aan hun al goed zien dat het erg warm was en dat velen erg diep hadden moeten gaan. Na wat foto's en snel even omkleden (want ja ik loop in AVA geel), kleding afgeven en richting het start vak. Door de grote drukte, in totaal 17.000 lopers had men er voor gekozen om de groepen om het kwartier te laten gaan. Ik zat in de eerste groep recreanten en wij mochten om 12.15 uur vertrekken. Wat het lopen betreft, dit was een groot feest, met overal muziek en veel toeschouwers langs de kant. In het Vondelpark was nog een popconcert aan de gang , maar wij de lopers konden er gewoon tussen door lopen. Aan het eind van het Vondelpark zag je het Olympisch stadion, maar wij gingen terug richting Rijks museum om daar te finishen. Toen ik al weer mijn kleren ging ophalen, waren de laatste groepen nog niet eens gestart. Nog even wezen nagenieten van alles wat er te doen was op het Museumplein en toen weer naar de Achterhoek. Het was een weekend van uitersten, vrijdagavond in Lintelo en zondagmorgen in Amsterdam, en ik ben blij dat ik bij alle 2 lopen actief heb mee gedaan. De eind tijd van Dieske Kruisselbrink was 47.49 minuten en van mij zelf 45.28 minuten.

Klik op de link voor alle uitslagen

Wim Brinkman

Geen opmerkingen: