maandag 31 december 2018

Route 56: Borculo rondom de Slinge

In de afgelopen jaren heb ik veel route's door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 56e route uit deze serie: Deze tocht start in Borculo en leid je langs diverse mooie en interessante bezienswaardigheden in en rondom deze stad. Nadat je het centrum hebt verlaten, loop je via enkele verharde wegen en mooie, rustige paadjes richting de Slinge. Hier geniet je van de schitterende natuur rondom deze beek. Je loopt langs Boerderijmuseum De Lebbenbrugge en je steekt de Slinge over met het voetveer. Via het Jan Ribberspad loop je weer terug naar Borculo. Kortom: één en al genieten.

Route 56: Een route rondom de stad Borculo
Afstand: 9,6 kilometer
Start: Parkeerplaats aan de Pagendijk - 7271 DG Borculo
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 2 januari 2019
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproute's in de omgeving van Aalten

01.Je loopt de parkeerplaats af via de achterzijde, langs een informatiebord van de VVV
02.Via een paadje kom je uit op een geasfalteerd fietspad (Perkamentlaantje)
03.Hier ga je RA en even later een weg (De Smidse) naar rechts negeren
04.Doorlopen tot aan de T-splitsing en hier LA, de klinkerweg (Voorstad) op
05.Wegen van links en rechts negeren en doorlopen tot aan de T-splitsing
06.Hier RA, de klinkerweg (Muraltplein) op
07.Aan je rechterzijde ligt de uit de 16e eeuw stammende Hervormde Kerk Sint Joris
08.Even later ligt aan je linkerzijde het Brandweermuseum en het Stormrampenmuseum
09.De weg uitlopen tot aan de T-splitsing en hier LA, de klinkerweg (Hoflaan) op
10.Daar waar de weg met een bocht naar links afbuigt, de eerste weg (Beukenlaan RA
11.Net voor de brug, RA het pad met de houten vlonders op
12.Eerste pad RA en even later gaat het pad met een bocht naar rechts
13.Je komt uit op de geasfalteerde weg (Hoflaan), deze oversteken en op het trottoir LA
14.Eerste weg (Haarloseweg) LA en direct daarna RA, het fietspad op
15.Je steekt de geasfalteerde weg (Batendijk/N821) over en daarna het eerste fietspad LA
16.Op de kruising met de weg (Grolse Steeg) RD en het fietspad blijven volgen
17.Je steekt het viaduct over en daarna het eerste fietspad RA, dit fietspad loopt parallel aan de weg (Beltrumseweg)
18.Op de kruising met de geasfalteerde weg (Oude Grolse Steeg) RD, het fietspad blijven volgen
19.Eerste weg (Kreunertweg) RA en daarna het eerste pad LA (na huisnummer 8 en bij een bankje)
20.Op de kruising met de zandweg (Schooldijk) RA en op de kruising met de geasfalteerde weg (Kreunertweg) LA
21.Doorlopen tot aan de geasfalteerde weg (Wessel van Eylllaan), hier LA
22.Op de kruising met de klinkerweg (Platvoetsdijk) RD en daarna een pad naar rechts negeren (bij slagboom)
23.Hierna de eerste zandweg RA, deze zandweg wordt later een smaller bospad
24.Je komt uit op een betonnen pad, bij de beek (Slinge) en hier rechts aanhouden 25.Pad uitlopen tot aan de klinkerweg (Beijershorstdijk), deze klinkerweg oversteken en het pad aan de rechterzijde van de beek inlopen
26.Even later moet je via een klaphek het pad langs dit prachtige natuurgebied vervolgen
27.Via het volgende klaphek komt je uit op de ventweg langs de weg (Ruurloseweg/N315) en ga hier LA
28.Direct daarna steek je de brug over de Slingebeek over en direct daarna RA
29.Je steekt de Ruurloseweg over en loopt het pad (langs slagboom), aan de linkerzijde van de beek Slinge in
30.Het pad blijven volgen tot aan de zandweg (Lebbenbruggedijk)
31.Aan je rechterzijde zie je Boerderijmuseum De Lebbenbrugge Borculo liggen. Let op, dit ligt dus niet aan de route
32.De zandweg oversteken (richting bord “Doorwaardbare plaats”) en opnieuw het pad aan de linkerzijde van de beek Slinge volgen
33.Even later volg je het verhoogde pad en kom je uit op een grindpad, hier RA 34.Doorlopen tot aan het voetveer en met dit voetveer steek je de beek Slinge over 35.Direct daarna RA (richting slagboom), je loopt nu op het Jan Ribberspad
36.Dit iets hoger gelegen pad blijven volgen (bospaden naar rechts en links negeren) tot aan de bredere zandweg (Galgenveldsdijk) en hier rechts aanhouden
37.Op de kruising LA, de zandweg (Lebbenbruggedijk) met fietspad in
38.De zandweg wordt enige tijd later een verharde weg en de klinkerweg (Oude Schooldijk) naar links negeren
39.Volgende klinkerweg (Spoordijk) LA en even later loop je voorbij het bord bebouwde kom Borculo
40.Vrijwel direct na dit bord RA, een grindpad in, op driesprong links aanhouden
41.Je komt uit in de bocht van de verharde weg (Kingmalaantje) en hier RD blijven lopen
42.Op de T-splitsing RA, de Prinses Irenestraat in
43.Tweede weg (Prinses Beatrixstraat) LA
44.Weg uitlopen tot aan de T-splitsing en hier RA, de Koningin Julianastraat in 45.Tweede weg (Prins Hendrikstraat) LA
46.Vrijwel direct daarna het eerste pad RA. Dit is een pad welke over het Cycloonpark loopt
47.Op de kruising van paden RD en je komt uit op de Burgemeester Bloemersstraat 48.Hier ga je LA en op de volgende viersprong RD