zondag 8 december 2019

Verslag van de 27e Scharenborg Crossloop in Lichtenvoorde

Het podium van de 6 kilometer vlnr Michiel Wellink, Ruben Garretsen en Evan Oosterink
Jordy Kloet tot de nek in de drek in loodzware Scharenborgcross

door Benno Stevering

LIEVELDE – Jordy Kloet uit Doetinchem, lid van het Argo topteam zegevierde in de drassige 27e editie van de Scharenborgcross met 218 deelnemers. Ondanks een inzinking in de slotfase pakte hij de winst op de 12 kilometer in een tijd van 45.03 minuten. ‘’Hier moet het gewoon slecht weer zijn. Dit is pas echt crossen. Ik liep ruim voor, dacht ik doe het nog even rustig aan, maar op het laatste modderpad verzuurde ik enorm en ging kapot. 

Compleet moe leek het alsof ik kwam stil te staan. Echter ik had nog net genoeg voorsprong om tot de drek in de nek als eerste te finishen. Het was een mooie krachttraining. Afgelopen periode heb ik veel duur gedaan en minder snelheid dan vorig jaar. Deze kuitenbijter ging me opbreken.’’ Slechts dertien tellen later kwam clubgenoot Bas Arentz over de blubberige meet die in de laatste kilometer triatleet Bert van Veen achterhaalde die met steken in de zij kampte. ‘’Na een steady indeling klom ik op van plek vijf naar plek twee. Ik had te laat gas bijgegeven. Nu is het werken aan het kortere werk.’’ 

Ruben Garretsen van Argo uit Keijenborg liep nooit eerder de Scharenborgcross en won in blakende vorm de zes kilometer in 21.33 minuten. ‘’Een mooi debuut hier in deze superzware cross. Tot drie jaar terug voetbalde ik nog in de derde klasse en mocht dan ook wel bekend zijn met het draaien en keren op dit zware parcours. Veel elementen van de in november gelopen Boekeldercross zie je hier weer terug. Het ging lekker ook op de heuvels. Laat het NK tien kilometer straks in Schoorl maar komen!’’ 

Maria Weenink was met haar derde plek de rapste van de organiserende lopersvereniging Groenlo. Petra Meinen van Archeus uit Winterswijk was content met haar tweede plek op de langste afstand. Bianca Rougoor uit Breedebroek deed met haar derde plek op de zes kilometer goede zaken achter Simone Keuper uit Hengevelde.

Geen opmerkingen: