maandag 28 mei 2012

Henrie Drenthel loopt de Rheinsteig Extremlauf (RHEX) 2012

Henrie Drenthel
Eerste Pinksterdag, 27 mei 2012, stond dit jaar in het teken van de 6de Rheinsteig Extremlauf, kortweg RHEX, genaamd. Een voor mij onbekend evenement in de omgeving van Bonn (D), welke aansprak door de vele hoogtemeters (1200) op een relatief korte afstand (34 km). De Rheinsteig zelf is een wandelroute van zo’n 320 km aan de rechterzijde van de Rijn, lopende van Bonn via Koblenz naar Wiesbaden. Het gedeelte waar de RHEX overheen loopt is het zogenaamde Siebengebirge. De website van de organisatie was niet al te duidelijk maar dat gaf niks, ik beschouwde dit zelf toch als de derde, en laatste grote trainingswedstrijd (30+ kilometer) van de maand mei in voorbereiding op mijn eigen hoogtepunt van dit jaar, 22 juni, de beklimming van de Galibier.

Na zaterdag eerst nog even een voetbaltoernooi in Veenendaal te hebben afgewerkt, vertrok ik ’s avonds met de camper richting Bad Honnef, deelgebied van Bonn. Ik kon ruim parkeren op een parkeerplaats tussen het eiland in de Rijn waar de finish zou zijn en het Hauptbahnhof vanwaar uit ik zondagmorgen richting start zou vertrekken. Ik verkende even de laatste kilometer van morgen en liep een rondje rondom Bahnhof. Klokslag vijf over half elf had ik m’n outfit voor morgen ook klaar gelegd en kon ik onder de wol.

Half zes, fris en vrolijk uit de veren, pastaatje eten, paar krentenbollen en naar het station om de trein richting Bonn/Ramersdorf te pakken. Vijf over half zeven was het nog steeds uitgestorven op het perron, geen loper te zien. Eindelijk kwam er iemand maar die wist me te vertellen dat er hier geen trein naar Ramersdorf ging. Hij dacht dat ik wellicht de Stadtbahn moest hebben in plaats van de Deutsche Bahn. Nou ja zeg! Ligt er 500 meter verder nog een Hauptbahnhof, maar dan van een andere club, je moet het maar snappen als Blöde Holländer. Daar aangekomen was de trein net weg. Ik kon gelukkig met een stel Duitsers meerijden die meenden de Start-Unterlagen bij das Ziel op te moeten halen, dan is een verkeerd station kiezen niet eens zo heel dom meer. Afijn, om 7 uur stond ik bij de start in de T-Mobile Campus in Bonn/Ramersdorf. M’n spullen opgehaald, bakje koffie, papje, banaantje en naar veel Duitse info’s eindelijk om 8.00 uur van start.

Zo’n 294 lopers gingen er van start om via het Siebengebirge (Zevengebergte) naar de finish te lopen bij het zwembad op het eiland Grafenwerth in de Rijn. Onderweg moesten de nodige ‘bergjes’ beklommen worden om zo aan de 1200 hoogtemeters te komen. Onder andere de Löwenberg, Breiberg, Drachenfels, Petersberg met elk zijn/haar eigen steilheden en al dan niet gevaarlijke afdalingen. Het was gelukkig droog, dus van dat gevaarlijke bleef niet veel over. Over de organisatie niets dan lof. Om de ca. 3 km stond er een verfrissingspost, welke ondanks de vroege start, met deze temperaturen ook echt wel nodig was. Water, cola, bananen, noem maar op. Heerlijk. De route en het hoogteprofiel is te bekijken via deze link.

Afgaande op de uitslagen van voorafgaande jaren en een finish in de achterste helft van de middenmoot was mijn streeftijd zo’n 4 uur. Eindelijk eens verstandig gelopen en niet te hard gestart. Continu kunnen blijven lopen, alleen de echt steile stukken (15% en meer) kwam ik toch wel aan het wandelen. Maar ik was gelukkig niet de enige.

Sportieve groet, Henrie Drenthel

André zei

Mooi verhaal weer Henrie. Ben je toch mooi even bij de beste helft uitgekomen! Die Galibier doe je met twee vingers in de neus straks ;-)

katja zei

jij liever dan ik Henrie.

Knappe prestatie hoor. Succes met je beklimming van de Calibier.

Geert zei

Henrie, ik vraag me altijd wel af hoe je dat pastaatje s'morgens om een uur of zes altijd weg krijgt? Moet er niet aan denken!