donderdag 7 november 2013

Column: Erwin’s zin en onzin - deel 2

Het logo van de Fanny Blanker Koen Games
Anti-atletiekland omarmt FBK-games

De kogel is door de kerk. Atletiek minnend Nederland kan weer rustig slapen. Hengelo kiest na een boeiend gevecht voor de moeder aller sporten. De FBK-games blijven bestaan. Voor mij komt dit besluit toch als een verrassing. Niet omdat ik de Fanny Blankers-Koen games geen warm hart toedraag, integendeel, maar door de combinatie Nederland en atletiek. Dat is zoiets als China en mensenrechten, de Gazastrook en vrede of Noord-Korea en democratie. Het past gewoon niet bij elkaar.

Nederland is voetbal, korfbal, wielrennen en schaatsen, vooral schaatsen. In mei wordt er al gespeculeerd over een mogelijke Elfstedentocht, Nederland staat massaal op de barricade om schaatstempel ‘Thialf’ te behouden, maar atletiek zal de Nederlander aan hun reet roesten. De Nederlander houdt niet van atletiek. Als ik de nationale kampioenschappen in het schitterende Olympisch Stadion bekijk, is het zoeken naar veertien betalende toeschouwers. Als ik een vriendin vertel over het WK atletiek vraagt ze of Epke Zonderland ook van de partij is. Wanneer ik met een glinstering in mijn ogen de naam Ellen van Langen laat vallen, wordt er gevraagd of haar nieuwe album al uit is. Wanneer ik als een kind zo enthousiast over ‘De vliegende huisvrouw’ spreek, meent men dat ik het over een tekenfilm van Disney heb. ‘Haile Gebrselassie’, dat is een Thais gerecht toch? Zo kan ik nog even doorgaan.

Bijna ieder jaar ga ik met een stel vrienden naar Hengelo voor het enige noemenswaardige atletiekevenement van het land. Het is altijd genieten. Het niveau is hoog, veel wereldtoppers maken hun opwachting en het sfeertje is prima. Menig wereldrecord is in het verleden verbroken in dit atletiekstadion. Als ik om me heen kijk vallen er toch wel een aantal dingen op. De tribunes zitten nog lang niet vol en veel mensen hebben totaal geen aandacht voor de sport. De helft van de aanwezigen is op uitnodiging van een zakenrelatie of sponsor naar de FBK-games gekomen. Het overgrote deel heeft werkelijk geen idee wat er gebeurt. Waarom heeft die meneer op dat trapje een pistool in zijn hand? Is FBK de hoofdsponsor? Dus als die stok eraf valt mogen ze niet meer meespelen? Waarom luidt die man de bel, is het nu ‘happy hour’? De onwetendheid en naïviteit is aandoenlijk maar ook best pijnlijk.


Het is stuitend om op zondagmiddag live te moeten kijken naar de hockeywedstrijd Hurley – Pinoké, om vervolgens afgescheept te worden met een reportage van twee minuten over ‘De Gouden Spike’ in Leiden, als er überhaupt al aandacht aan wordt geschonken! Maar ik denk dat het gewoon de realiteit is. Nederland heeft niks met atletiek. We zijn er niet goed in dus het interesseert ons niet.

Op 7 juni 2014 staat de eerstvolgende editie van het sportevenement op het programma. Ik ben zeker weer van de partij, als toeschouwer natuurlijk! Maar laat ik dan hier een oproep plaatsen om met twee touringcars vanuit de Achterhoek af te reizen naar Hengelo om daar de boel op stelten te zetten. Zo kunnen we de FBK-games maar vooral de Nederlandse atletiek een duwtje in de goede richting geven!


Groeten,
Een strijdbare atletiekliefhebber!

5 opmerkingen:

Geert zei

Ik had zelf gedacht dat het voorbij zou zijn met de FBK Games en dat het stadion naar FC Twente zou gaan.

Weer prachtig neergezet Erwin en nu maar hopen dat je er een aantal mee krijgt in juni.

Dirk zei

Goed idee, ik ga zeker mee!!!

Dirk zei

En dat rijmt ook nog!!

Gerrit zei

Wanneer is de GTM? Moet je toch in een lege bus gaan Erwin.

Gerrit zei

Erwin, speciaal om jouw bussen vol te krijgen is de FBK verplaatst van 7 naar 8 juni! Ik ga op eerste Pinksterdag mee.