zondag 4 januari 2015

Verslag van de 3e Dijkencross in Pannerden

Tom van Beusekom uit Duiven, lid van Ciko’66, noteerde de snelste tijd bij de mannen op de vijf kilometer met 18.04 minuten
Pim Venderbosch uit Didam won dankzij eindspurt derde editie Dijkencross Pannerden

Door Benno Stevering

PANNERDEN – Er werd zondagochtend in Pannerden niet heel erg snel gelopen. De rapste atleten uit de regio lieten verstek gaan. De bijna 19-jarige 1e jaars student technische natuurkunde in Enschede, Pim Venderbosch uit Didam, won wel met twintig tellen voorsprong de tien kilometer in de derde aflevering van de Pannerdense Dijkencross. Het was een prachtig gezicht hoe de jonge triatleet  fier en met vol overtuiging van zijn winst de dijk af kwam rennen richting finish. Na 7,5 kilometer plaatste Pim, lid van triatlonvereniging Aloha en Triathliem een vernietigende versnelling op de Deukerdijk en noteerde de winnende tijd van 35.47 minuten. De jonge Venderbosch opperde: ‘’Ik dacht als ik voor mijn achtervolgers wil blijven, moet ik nu versnellen. In het begin had ik de wind tegen en in de slotfase mee. Ik moest een gat maken en lopen voor mijn leven! Afgelopen jaar ging het goed met mijn prestaties. Zo won ik de Baggerloop in Didam en de achtste triatlon in Didam. Ik heb vernomen van mijn pa dat winnen in Pannerden ook iets heroïsch moet zijn! Ik heb het ervaren al bleven de echte snelle jongens thuis.’’  Peter Rietveld uit Bemmel  en Arjen ter Heide uit Doetinchem streden om de tweede en derde plek. Rietveld pakte een seconde voorsprong op Ter Heide. ‘’Ik werd vorige week vierde op de 50 kilometer ultraloop in Nieuw Hoorn in Friesland. Als ultraloper  werk ik continue aan mijn kilometeromvang, waarbij duur en snelheid evenredig omhoog gaan.’’ Voor het eindklassement ziet Ter Heide de masterszege dichterbij komen. Of de eerste plek overall ook in het verschiet zal liggen zal volgende week uitwijzen. Ter Heide: ‘’In het begin ging het kop over kop met zijn vieren. Tenslotte liepen we na Pim’s versnelling op vijftig meter van hem maar het ontstane gat was niet te dichten. Pim  verkeert  in een jongere levensfase en kan beschikken over een hoger ritme. Dat is zijn pluspunt.’’  Vijftig plusser Chris Henet uit Bemmel was met 37.49 minuten sneller dan vorige keer en hoopt volgende week het klassement in zijn categorie op te eisen. De 56-jarige Chris Henet uit Bemmel werd de rapste bij de vijftig plussers. Hij werd afgelopen jaar NK master.  In Kerkrade gaat hij weer voor een podium plaats. De vriendin van Venderbosch, triatlete Sophie van der Most studente uit Maastricht won bij de vrouwen de tien kilometer in 41.57 minuten.  ‘’Ik ben hier tevreden mee. Helaas geen klassement voor mij met twee wedstrijden. Het is prettig in het triatlonseizoen samen met elkaar te kunnen trainen.’’  In haar kielzog waren het Saskia Brouwer uit Arnhem die als tweede 45.06 noteerde en Marijke Minkhorst uit Doetinchem die derde werd in 47.13 minuten.  Minkhorst sloot zich in april aan bij de wedstrijdgroep van Argo. Haar volgende doel wordt het passeren van de 47 minuten grens. 

Tom Van Beusekom uit Duiven, lid van Ciko’66 noteerde de snelste tijd bij de mannen op de vijf kilometer met 18.04 minuten. ‘’In de eerste vijfhonderd meter kon ik al afstand nemen. Ik liep rustig en relaxed en kan me nu richten op de tweede plek in het eindklassement. De sfeer en gezelligheid in Pannerden is een grote trekker voor velen. Michael van der Kroon was dit keer niet aanwezig. Maar die is nog te snel voor mij! Met meer wedstrijdritme moet ik toch in de buurt van de zeventien minuten kunnen komen.’’  Trainer Paul van Rooyen uit Velp deed zelf ook mee en was tevreden over zijn rekruut. Sjoerd Harmsen uit Arnhem werd tweede in 18.44. Vier tellen later kwam master Ronald de Jonge uit Roosendaal over de streep, gevolgd door Raymond van Hall uit Doesburg die voor de eerste plek bij de masters gaat. Saskia Weinans uit Gendringen won bij de vrouwen in 19.58 minuten. ‘’Mijn tijd mocht wel een minuut sneller. De eerste kilometer had ik wat last van mijn ademhaling. Ik ga voor het NK 10 km in Schoorl. Helaas kan ik nog niet elke dag trainen. Het wordt even afwachten hoe het gaat met mijn achillespees en met de vorm.’’

Geen opmerkingen: