zondag 25 januari 2015

Beek 2e Winterbosloop 5 km - 22.11 min - 5e M50

De eerste ronde heb ik samen met Andre Balke gelopen

Voor mijn gevoel heb ik enkele jaren terug nog mee gedaan aan de Winterbosloop in Beek maar toen ik het op zocht bleek dat ik in het jaar 2009 hier voor het laatst heb gelopen. Het wordt dus tijd dat ik dit jaar weer eens een keer aan de start zal staan. Zondagmorgen vroeg heb ik nog even op de site van de Stichting Omloop Beek gekeken of de wedstrijd wel door zal gaan. De dag er voor is er de nodige sneeuw gevallen en kan het wel eens te gevaarlijk zijn om te lopen. Maar in Beek doen ze gelukkig niet zo moeilijk en gaat het (bijna) altijd door. Ik kan me nog wel herinneren dat het door de storm eens een keer is afgelast omdat het toen met al die loshangende takken te gevaarlijk was. 

In Beek aangekomen is de parkeerplaats al goed bezet en schrijven Andre- en Jerrel Balke en ik ons alle drie in voor de 5 kilometer. Samen lopen we een rondje van 2.500 meter warm en ik schrik er toch wel een beetje van hoe slecht het parcours er op sommige plaatsen bij ligt. Met name de eerste kilometer zal, door alle bevroren gedeelte's, voor mijn gevoel één glijpartij geven en net na de beruchte beklimming is de ondergrond erg ongelijk, zodat het daar ook moeilijk lopen zal zijn. Maar nu we er toch zijn moeten we er het beste maar van maken. 

Wel ga ik het wat rustiger aan doen dan anders om blessure's te voorkomen want dat is het me allemaal ook niet waard. Ik besluit om de eerste ronde met Andre mee te lopen en beide doen we ons kopwerk. In het begin loop ik meer door de berm dan over het pad omdat ik daar wat meer grip heb. Jerrel zien we langzaam aan bij ons weglopen en halverwege kom ik in 11,25 minuten door. 


De tweede ronde zet ik iets aan en moedig Andre aan om mee te gaan maar het gaat allemaal net iets te hard voor hem. Verschillende atleten haal ik in en de paden worden, door alle lopers, steeds beter begaanbaar. Als je iets langzamer loopt dan dat je kunt gaat de heuvel ook wat gemakkelijker en lijkt hij ook niet zo hoog, ieder nadeel heeft zo ook zijn voordeel. Deze ronde gaat dan ook ruim een halve minuut sneller (10,46 minuten) en kom zo toch nog op een mooie tijd van 22,11 minuten uit, iets waar ik vooraf direct voor getekend zou hebben. Jerrel loop een mooie tijd van 21,04 minuten en zijn vader Andre komt uit op 23,17 minuten.

Geen opmerkingen: