maandag 16 mei 2016

Verslag van de 17e Kroon Ooyse Landloop in Oud-Zevenaar

Tom van Beusekom
Eline de Jong verpulvert parcoursrecord vrouwen in Kroon Ooyse Landloop - Clubgenoot Tom van Beusekom pakt winst tien kilometer mannen

Door Benno Stevering

Tom van Beusekom uit Duiven had de beste vorm van de dag en won zondagmiddag overtuigend vol blijdschap de tien kilometer tijdens de 17e sfeervolle Kroon Ooyse Landloop met 33.47 minuten. Met deze tijd  pakte Tom die een verdienstelijke overstap maakte van Ciko’66 naar t Liemers Craftteam zijn eerste zege in een regionaal, hoog aangeschreven wedstrijd waaraan 156 lopers deelnamen op de tien kilometer. Gedecideerd nam hij de kop en stond die niet meer af. Een mooie prestatie. ‘’Vooraf verwachte ik eigenlijk niet zoveel. Ik zou wel zien hoe het uit zou pakken in Oud-Zevenaar.Uiteindelijk had ik het geen moment echt zwaar gehad. Ik was direct weg na de start. Er ontstond nadat we de Ooyse dijk passeerden met de wind in de rug een gat. Niemand ging mee en dan is alleen lopen best lastig.  Dankzij mijn huidige inhoud verslapte ik niet en zette door met de finish in zicht! Nu is het een kwestie van stappen zetten en kijken wat er verder mogelijk is. Ik denk aan wat vijf kilometers op de baan en de grensloop in Elten in overleg met trainer Titus Fierkens.’’ Veteraan Freddy Dekker uit Lichtenvoorde had een flinke kluif om Tom bij te houden, maar hield het verschil beperkt met 34.52 minuten. Dit jaar maakte hij weer meer omvang qua kilometers en stapte over naar een nieuwe baan. Fred Keurntjes spaarde krachten in de beginfase, kwam zichtbaar dichterbij de koplopers en hield tenslotte de eer van Zevenaar hoog met een derde plek in 35.25 minuten. De 19-jarige Eline de Jong uit Didam, lid van het Craftteam liep subliem, vol souplesse en verbrak het parcoursrecord bij de vrouwen met een bijzonder snelle 37.20 minuten. ‘’Stephanie Nijenhuis, houdster van het record sinds 2008 gunde mij deze zege bij de dames. Ik wist dat het er in zat. Hier ben ik blij mee. Ik ben hard begonnen, heb op mijn gevoel gelopen en liep twee minuten van het record af. Halverwege kwam ik door in 18.20 minuten en wist dat het ging lukken. Datgeen wat ik in de tweede ronde enigszins verspilde qua tijd was te verwaarlozen op het eindresultaat. Het trainingskamp in Portugal bij Titus Fierkens van t Craftteam  heeft me goed gedaan. Ik ga me richten op een podiumplek bij het studenten NK 3 km in Wageningen komende week.’’ Charlotte Lenting uit Nijmegen werd tweede dame in 41.40 minuten, gevolgd door marathonloopster Mariette ten Bokkel van Argo die derde overall en eerste werd in de masterklasse met 42.02 minuten. 

De vijf kilometer werd een prooi voor Edwin Wissema uit Didam met een tijd van 15.38 minuten.‘’Ik ben wel fanatiek bezig, maar mijn trainingsomvang is op dit moment onvoldoende. Overdag ben ik druk met werk en s avonds moet er getraind worden. Binnenkort hebben we twee weken rust na een drukke periode. Tijdens de Ooyse Landloop was het echt afzien. Deze zege kwam niet voor niets. Ik heb hard moeten werken. Ik wist dat Wouter normaliter hard startte en graag de koppositie kiest, dus moesten alle remmen na twee kilometer bij mij los. Al snel had ik een voorsprong en hield die vast tot de meet. Dit keer ben ik een minuut sneller dan vorig jaar toen ik won en terugkwam na een blessure. Via de 1500 meter baan wil ik verder naar de drie en de vijf kilometer werken om daar sneller te kunnen worden. Onlangs liep ik in Wageningen nog 4.28 minuten. Dat moet sneller kunnen. Straks wil ik een goede halve marathon in Den Haag kunnen lopen.’’  Clubgenoot Wouter Gijsberts uit Gaanderen werd tweede in 15.56 minuten, gunde het Wissema van harte, baalde een beetje van de klassering maar was tevreden met zijn tijd en zal zeker binnenkort revanche zoeken. Lia Wijnbergen van Ciko’66 realiseerde net als drie jaar terug nu ook de rapste tijd bij de dames in 18.19 minuten. ‘’Op de baan in Wageningen ging het niet zo heel lekker. Dus wilde ik in de Ooyse Landloop onder betere omstandigheden inspirerend lopen. Op de vijf had ik hier weinig concurrentie en achterhaalde dan ook wat dames. Bij het NK baan in Amersfoort op de vijf kilometer gok ik op een zilveren of bronzen plak’’. Els Moorman uit Doetinchem werd tweede in deze veteranenklasse bij de vrouwen. Jeugdloopster Milou Matthijsen uit Arnhem spurte  Fenna Heijnen uit Groningen voorbij en werd tweede overall in 20.42 minuten. ‘’Ik heb veel baanwedstrijden gelopen. Met hard trainen gaat het steeds beter. Onlangs nog een 400 meter Trackmeeting gehad en richt me nu weer op de vijf kilometer.’’  

De Ooyse Landloop was wederom uitstekend georganiseerd door de organisatie van atletiekvereniging de Liemers.Start-en finish locatie was uitstekend gekozen. Zowel publiek als deelnemers waren blij met het perfect verlopen evenement.

Geen opmerkingen: