donderdag 8 september 2016

Wassink wil Kramp Run keer winnen

Gert-Jan Wassink in actie tijdens de vorige Kramp Run (foto Theo Kock)
30-jarige Achterhoeker stond zes jaar geleden aan wieg van de 5 kilometer-loop

PETER NUSSELDER

Zijn 'eigen' Kramp Run winnen. Het is een droom van atleet Gert-Jan Wassink. Eenvoudig zal dat niet gaan, weet de 30-jarige Achterhoeker. "Het wordt lastig, want er is bij de Kramp Run altijd een sterk deelnemersveld", zegt de geboren en getogen Varssevelder, die tegenwoordig in Apeldoorn woont.

Concurrentie tijdens de loop over 5 kilometer, die zaterdagavond wordt afgelegd in het centrum van Varsseveld, hoeft niet te worden gevreesd van Hendrik Pfeiffer; de winnaar van vorig jaar heeft moeten afzeggen. Er zijn niettemin genoeg uitdagers over. "Yannick Michiels, Mohammad Ali Mohammed, Patrick Stitzinger en Luc Schout: van hen verwacht ik de meeste tegenstand", somt Wassink zijn grootste concurrenten op.

Wassink stond zes jaar geleden aan de wieg van de Kramp Run en behoorde de eerste vijf edities tot de organisatie van het sportieve evenement, dat meer dan 1.000 hardlopers verwelkomt. Dit jaar is de topatleet voor het eerst 'slechts' deelnemer. "Vanaf het eerste moment heb ik geholpen de Kramp Run op te zetten. Maar ik kreeg het te druk met mijn eigen carrière. Na vijf jaar was het mooi het stokje over te dragen."
Helemaal losgelaten heeft hij de wedstrijd echter niet en dat zal ook niet snel gebeuren. "Ik blijf hoe dan ook betrokken. Mijn vader heeft ook deze keer weer het hele parcours uitgezet en zelf blijf ik ambassadeur van de Kramp Run. Ik doe nog altijd mijn best toplopers, die ik tijdens wedstrijden tref, over te halen naar Varsseveld te komen."

Het enige nadeel van die inspanningen is dat Wassink deels voor zijn eigen concurrentie zorgt. De Achterhoeker behoort steevast tot de favorieten tijdens de Kramp Run, maar slaagde er nog niet eenmaal in de race op zijn naam te schrijven. Toch zal dat er niet toe leiden dat Wassink de voorkeur geeft aan een minder sterk bezette loop. "Ik word liever vierde in een sterk veld, dan eerste in een wedstrijd die je heel makkelijk wint", maakt de hardloper duidelijk. Dat wil overigens niet zeggen dat hij met een dergelijke eindklassering genoegen neemt. "Ik heb elk jaar meegedaan en heb meerdere keren op het podium gestaan. Een jaar geleden werd ik vierde, daar baalde ik wel verschrikkelijk van."

Hoewel Wassink zich inmiddels meer heeft toegelegd op de marathon en hij de afstand van ruim 42 kilometer in april weer wil lopen, past de Kramp Run in zijn voorbereiding. "Op het moment ben ik iets meer op snelheid aan het trainen dan op duurvermogen, dus dat zit wel goed", kijkt hij vooruit.
Enthousiast wordt Wassink sowieso van de race in zijn geboortedorp. "Mijn ouders wonen aan de route en er is eigenlijk geen wedstrijd in de Achterhoek waar zó veel publiek staat. Als we langs de kerk lopen, dan ontploft de boel gewoon, dat is kicken. Kippenvel."

Het kan voor de thuisfavoriet nóg mooier worden als hij de Kramp Run ook daadwerkelijk wint. "Ik heb al gekscherend gezegd: ik stop niet voordat ik in mijn eigen dorp een keer als eerste over de finish ben gekomen. Ik wil laten zien wat ik in mijn mars heb." Als we langs de kerk lopen in Varsseveld, ontploft de boel gewoon. (bron)

Geen opmerkingen: