zondag 24 december 2017

Verslag van de 33e Keiloop in Meddo

Grada Boschker, winnares van de halve marathon
Lars Duistermaat pakt weer winst in Keiloop Meddo, Grada Boschker blij met haar zege bij de vrouwen

Door Benno Stevering

MEDDO – Het is al jaren zijn wedstrijd. In soepele tred liep hij richting finish zonder ook maar enige wedstrijdspanning. Wel was aan zijn gezicht af te lezen dat hij flink had gestreden tegen de weerselementen in Meddo. Lars Duistermaat uit Winterswijk won zondag voor de  zevende keer de Keiloop van de organiserende atletiekvereniging Archeus. ‘’Het is een soort traditie. Ik won hier al eerder de halve marathon in 1.13 en 1.15 uur. Dit keer ging het echter in 1.18.52 uur. Ik liep steady. Alleen mijn tijd viel wat tegen. Sinds de Montferlandrun ben ik verkouden. Dus de voorbereiding voor Meddo ging niet geweldig.met drie weken klungelen vooraf. De Amsterdam marathon ging met 3.01uur ook niet geweldig. Ik wilde in Meddo eerst de concurrentie aftasten. Maar ik liep vanaf het begin al alleen! De keiloop is beducht vanwege haar keiharde wind. Een breekpunt was de Valkeniersbult die we twee maal tegen kwamen op het parcours. In december hou ik voorlopig rust. Mijn plannen voor 2018 beginnen met de Kroese Wevers Cross. Mocht ik fit zijn zou ik graag het parcoursrecord van Arnold Boschker nog eens willen aanvallen!’’ Rob Rave uit Bocholt werd tweede in 1.27.17 uur voor Bram Vrieze uit Lichtenvoorde die 1.30.44 minuten nodig had en voor het eerst in Meddo een podiumplek opeiste. Voor Rave lag Duistermaat te ver voor. De triatleet vocht tegen de wind. ´´Het was echt afzien. Ik heb flink moeten lopen tegen de ferme wind.´´Axel van Ruitenbeek werd vierde in 1.31.45 uur. 

Bij de vrouwen was Grada Boschker uit Zelhem superieur. Zij klokte een tijd van 1.33.35 uur met een ruime voorsprong op Maria Weenink uit Groenlo die met 1.39.42 uur genoegen nam. Boschker over haar winst: ‘’Het was afzien en loodzwaar vanwege de wind. Ik hou hier wel van. De tweede ronde was best eenzaam toen de tien kilometer lopers het parcours hadden verlaten. Ik knokte tegen de wind en het neerzetten van een goede tijd. Het is ook heel zwaar en speciaal om te vechten tegen de ferme wind. Na de 4e kilometer stond ik mijn plek niet meer af. Twee jaar geleden ben ik gestopt met de triatlonsport. Een van mijn hoogtepunten was de ironman op Hawaii in 2011. Met een tijd van 9.44 uur in Klagenfurt en een derde plek op het NK in Almere 2015 kan ik terugkijken op mooie prestaties.  Ik had me als doel gesteld om 1.33 uur te lopen en ben blij met deze tijd en een vijfde plek overall.’’ 

Tom Baak van Archeus onlangs voor een klantenservice functie verhuisd naar Berlijn, werd tweede achter Bas Arentz uit Doetinchem die won in 35.50 minuten de tien kilometer. Arentz had weinig getraind en was tevreden met zijn zege. Baak liep onlangs nog in oktober de Frankfurt marathon in 2.56 uur. In Meddo passeerde hij rond de negende kilometer Thomas Konings van Archeus die vorig jaar nog de tien kilometer op naam zette. Wim Helmink uit Meddo werd de rapste veteraan. ‘’Mijn plan was vooraf nog om de halve marathon te lopen. Maar de vorm was er niet. Uiteindelijk liep ik de tien kilometer en kreeg in de tweede groep de wind in de rug. In de laatste twee kilometer voelde ik mijn kuiten opspelen. De zevenheuvelenloop liep ik onlangs nog in 1.02 uur. In Meddo finishte ik nipt boven de veertig minuten.’’ 

Bokster Linda Ooms uit Tonden won de strijd bij de vrouwen op de 5,5 kilometer in 20.59 minuten. Duke Peppelinkhausen uit Doetinchem pakte de winst op de 1 kilometer in 3.56 minuten, terwijl Liv Kolste van Archeus bij de meisjes won in 4.50 minuten. Luke Hiddink van de organiserende vereniging liep naar de zege op de 3,2 kilometer in 12.42 minuten. Milou Prinsen uit Meddo pakte de overwinning bij de vrouwen. Archeus mocht in totaal 420 deelnemers verwelkomen tijdens de geslaagde 33e Keiloop.
Lars Duistermaat

Geen opmerkingen: