dinsdag 25 februari 2020

Alles aan de kant voor Rotterdam…

De Zwanenbroekweg in je eentje…puur op karakter
AVA is in de ban van Rotterdam. In het jubileumjaar van AVA ’70 doet er een mooie grote groep atleten mee aan de Marathon in Rotterdam, op 5 april om precies te zijn. Alles ademt marathon, op dit moment in het clubhuis. Ging het voorheen nog wel eens over Champions League, over plaatjes van historisch Aalten, over seks, drugs and rock ‘n roll…nu is het alleen de marathon dat de klokt slaat. Erwin Wamelink doet dappere pogingen om de focus enigszins op de aanstaande Track & Field run te richten. Tevergeefs. Zelfs met het dubieuze middel fake news verkrijgt Wamelink niet de gewenste aandacht. Tegen deze marathonkoorts is niets bestand. Mondkapjes zijn uitverkocht. 

Wim Brinkman en Geert Wevers hebben een mooie groep gemobiliseerd. De dubbeldekker voor Rotterdam is inmiddels gereserveerd. Tot de nok toe vol. Vele meters worden gemaakt. De ambitieuze groep wordt bijgestaan door Mark te Brake. Mark heeft al 2 avonden college gegeven aan de atleten: bouw rustig op, denk aan je voeding, op tied noar bedde, luister naar je lijf. Mark geeft goede adviezen, zo nu en dan gesouffleerd door vader Jan. Op het populaire weblog van neef Geert komt het ene naar het andere artikel voorbij over marathon-achtige zaken. Ina van Geert heeft al aangegeven dat ze terugsnakt naar die mooie tijd dat Geert nog plaatjes voor het plekbook verzamelde van oud Aalten. Toen was ie tenminste nog eens thuis, gezellig samen plaatjes plekken. 

Wim en Geert hebben een trainingsschema opgesteld dat er niet om liegt. De 50 km in de week moeten zeker gemaakt worden. Een paar pittige wedstrijden zijn opgenomen in het schema, voor de snelheid. Een goede voorbereiding is alles. Agenda’s leeg maken, sociale contacten op een laag pitje zetten en rennen! 

Nu heb ik zelf ook een schema gemaakt. Met een half oog heb ik naar het schema van Wim gekeken, en met de andere helft heb ik een eigen schema in mekaar geplakt en geknipt. Want ik wil natuurlijk ook meedoen! Ik ben zelf ook van ’70, net als AVA, dus nog net voor m’n 50e mijn eerste marathon. Samen, in het jubileumjaar. Mooi toch. Het riekt enigszins naar midlife crisis, maar dat is het niet. Het valt niet altijd mee om tijd te vinden om te trainen, rekening houdende met een gezin met 5 jongens en eigen zaak en zo. Dit jaar gaat het lukken, maar dan wel met een eigen schema, zodat ik wat flexibel ben. Gelukkig mag ik me rijk prijzen met mijn lieve trouwe hardloopmaatje Gerdy. Ook zij doet Rotterdam, maar moet ook passen en meten met de tijd. Concreet betekent dit dus dan we de vroege zondagochtend pakken. Elke zondag gaat om 06.30 uur de wekker, om 7.00 uur te starten met een lange duurloop. Weer of geen weer. We zijn dan om 9.00 – 9.30 uur weer thuis en hebben de hele dag nog voor ons. 

Nu heb ik in mijn schema ook ruimte gereserveerd om 3 uur te rennen. Een noodzakelijk onderdeel in een marathonschema. Hiervoor heb ik een vrije middag gepland. Vanmorgen kwam ik er weer achter dat alleen zo lang te lopen toch niet meevalt. Mien meutjen was aan het skiën, dus ik moest de 25 km die op het schema stond alleen wegtikken. Ik heb zo’n 2,5 uur gezwoegd over Zwanenbroekweg, Wooldseweg, over Hijinkhoekweg. Eindeloos. Eenzaam en alleen. Ik ben naar Winterswijk gerend om zo wat afwisseling te zoeken. Mijn lief heeft me weer op gehaald. Geen droge draad meer aan het lijf. Koud en stijf. Ik was best wel zielig. 

Die 3 uur rennen ga ik dus alleen niet redden! Vandaar mijn noodkreet: wie loopt er mee? Ik heb de vrijdagmiddag 20 maart gepland. Nu weet ik dat zaterdag de 21e ook een mooi evenement plaatsvindt: Tour d’AVA. Een etappe-koers van zo’n 50 km langs mooie plekken rondom Aalten. Met 5 voetballende jongens is de zaterdag echter niet echt een geschikte hardloopdag voor mij. Dus ik moet een andere dag aan de bak. Vrijdag dus. Hopelijk zijn er hardloop-vrienden die mee willen, anders red ik het niet! Ik vertrek om 13.00 uur van huis. Om ongeveer 16.00 uur zijn we weer terug. Er staat dan een köpken koffie klaar, met een verantwoord broodje. De route gaat rondom Aalten, ik heb een aantal stukken opgenomen waar een ieder z’n beoogde marathontempo kan trainen. We wachten mekaar weer op en gaan samen weer verder. Samen uit, samen thuis. Dus als je mee wilt:

· 3 uur loop, op vrijdagmiddag 20 maart, van 13.00 – 16.00 uur 
· Start Stationsstraat 37-2 Aalten 
· Als je mee wilt, doe dan even een mailtje naar info@rinketerhaararchitectuur.nl. Of een  appje: 06 12939680. 

Een gedeelte meelopen kan natuurlijk ook! Hopelijk krijgen we een mooi groepje bij elkaar. Nog een keer alleen de Zwanenbroekweg trek ik niet! 

Sportieve groet, Rinke ter Haar   

Geen opmerkingen: