zondag 2 februari 2020

Apeldoorn 47e Midwinter Marathon 25 km - 2:25:07 uur - 169e plaats M55

De 25 kilometer staat op punt van beginnen!
In voorbereiding op de Marathon van Rotterdam staat vandaag de eerste lange wedstrijd op het programma, de Asselronde bij de Midwinter Marathon in Apeldoorn. Bossen, heidevelden, zandwegen, je komt het allemaal tegen in deze ronde. Niet voor niets staat het gecertificeerde parcours van de Asselronde (exact 25 kilometer) bekend als één van de mooiste van Nederland. Je loopt door de prachtige bosrijke omgeving van Apeldoorn en Hoog Soeren en over de uitgestrekte heidevelden bij Assel. De start en finish is op de ‘koninklijke’ Loolaan. Volgens mij is het precies 25 jaar geleden dat ik zo'n lange afstand heb gelopen, dus het is even afwachten hoe dat uit pakt!

We vertrekken om 9.15 uur bij het clubgebouw van AVA'70 en rijden zonder oponthoud over de A12 en A50 in de richting van Apeldoorn. We parkeren de auto op Transferium Oost en sluiten aan in de lange rij van atleten die staan te wachten op de gratis pendelbus naar schouwburg en congrescentrum Orpheus. Opmerkelijk snel zitten we echter in een volle bus en een kwartiertje later staan we enkele honderden meters van het start- en finishgebied. Ik heb drie keer eerder mee gedaan aan de Midwinter Marathon. In 1995 aan de Asselronde (27.4 km) en in 2004 en 2005 aan de Mini Marathon (18.7 km). Toen was de wedstrijd nog op zaterdag en starten we in de buurt van het Orderbos.

De hele morgen valt er een beetje regen en als we om 11.45 uur starten is het nog niet helemaal droog. Het doel voor vandaag is om te finishen in ongeveer 2.5 uur en de kilometers dus door te komen in 6.00 minuten. Ik kan me hier tot aan de 15 kilometer prima aan houden en besluit dan om voor de allereerste keer in mijn leven eens een gelletje te nemen, je moet toch mee met de tijd of niet? Ik heb deze nog niet half op als we de Amersfoortseweg opdraaien en SportvoedingWebshop.com gelletjes staat uit te delen. Ik krijg er twee in mijn handen gedrukt en besluit er hier ook één van te nemen. 

Of het van deze gelletjes komt weet ik niet maar ik blijf lekker lopen. Enkele honderden meters voor me zie ik het groepje lopen waar ik mee gestart ben en met een grijns op mijn gezicht 'je gaat sneller als je lacht' zet ik de laatste 10 kilometer in. De kilometers gaan in de richting van de 5.30 en een aantal zelfs onder de 5.20 minuten. Het duurt dan ook niet lang dat ik bij Theo, Arja en Marloes ben en een eindje hiervoor lopen Gerjo, Maarten en Roel. Ook daar loop ik vrij gemakkelijk naar toe en gezamenlijk lopen we in de richting van de finish. Met nog een paar kilometer voor de boeg, sluit ook ineens Marloes weer aan.

Met z'n vijven naast elkaar komen we in 2:24:46 uur over de streep en even later finishen ook Theo en Arja. In de uitslagen hebben ze er ineens 21 seconden bovenop gezet maar daar maken we maar geen probleem van. We hebben allemaal heerlijk gelopen en eigenlijk zonder noemenswaardige problemen de 25 kilometer volbracht. Weer terug in Orpheus horen we de sterke tijden van de andere Avajanen aan en ruim een half uur later vertrekken we weer naar de bus, die ons terug brengt naar het Transferium. We liggen nog steeds mooi op schema voor Rotterdam!

De finish met Marloes, Maarten, Roel en Gerjo

Geen opmerkingen: