zondag 26 februari 2023

Gendringen 40e Engbergenloop 5.1 km - 26.07 min - 25e plaats

Het Estinea team

Via mijn werkgever Estinea is er een mogelijkheid om je op te geven voor de jubileum editie van de Engbergenloop in Gendringen. De loop wordt dit jaar voor de 40e keer gehouden en is deze keer uitgebreidt met een halve marathon. Een aantal clubgenoten die in training zijn voor de Marathon van Rotterdam staan hiervoor op de startlijst, nadat ze eerst mee gedaan hebben aan de korte afstand. 

Zelf houd ik het vandaag ook liever bij de 5 kilometer, die om 11.00 uur van start gaat. Mijn dienst is deze zondagmorgen om 10.00 uur afgelopen en ik rij dan ook gelijk door van mijn werk in Varsseveld naar Gendringen, een andere plaats in de gemeente Oude IJsselstreek. De trainingen liepen in de afgelopen week ontzettend wisselvallig. De waarschijnlijke oorzaak is mijn corona periode van begin februari.

Ik wil proberen om rond de 25 minuten te gaan lopen en ik begin bewust wat rustiger. Toch kom de 1e kilometer nog door in 4.37 minuten maar daarna wordt het ook al snel minder. De volgende drie kilometer gaan allemaal boven de 5 minuten en halverwege de wedstrijd lopen de kilometers zelf op naar boven de 5 1/2 minuut. Voor mijn gevoel zijn de bulten wat hoger dan jaren geleden en bovenop sta ik dan ook bijna stil.

Als ik het prachtige natuurgebied Engbergen weer verlaten heb, is het nog ruim een kilometer naar de finish. Op de 400 meter baan van Atletico '73, gaat de Garmin al door de 25 minuten grens heen en moet ik nog een eindje. Later blijkt dat de afstand iets langer is, ik klok zelf 5.1 kilometer maar hoor ook al dat sommigen atleten er 5.2 kilometer op hebben staan. Net boven de 26 minuten kom ik over de finish. Dan moeten we met de Track&Field Run, op zaterdag 11 maart, maar weer een nieuwe poging wagen.
De eerste wedstrijd van 2023 zit er weer op

Geen opmerkingen: