zondag 16 maart 2014

Verslag van de Baggerloop in Didam

Edwin Wissema
Beste mudfactor voor Edwin Wissema in Baggerloop

Door Benno Stevering

DIDAM – Edwin Wissema baggerde zondagochtend het best in de jaarlijkse Baggerloop, georganiseerd door triatlonvereniging Triathliem. Vorig jaar ging de winst naar Wim van Hilst uit Steenderen. Van Hilst was dit keer sociaal bezig voor zijn vereniging bij de drankvoorziening. Het motto verandert, de opbrengst gaat al sinds een aantal jaren naar een goed doel, de Stichting Duchenne, maar de modder blijft plakken! Vooraf nog onbesmeurd, liet Edwin Wissema na twaalf kilometer voor eigen publiek met zijn modderige  trialshoes de klok stil staan op 46.59 minuten. Vol trots liet hij weten: ’’Ik ben de laatste anderhalf jaar blessurevrij. Je zou zeggen dan zoek je bij een baggerloop enigszins weer de problemen op, maar ik kan hier op de fiets naar toe en loop voor eigen publiek. Dat geeft een kick. Feitelijk had ik van mijn trainer Titus Fierkens een negatief startadvies, maar hier wilde ik perse bij zijn voor eigen publiek. Daarnaast zijn mijn enkels zo sterk omdat ik veel in het bos loop. Soms vlieg je stad en land af om een mooie wedstrijd te kunnen lopen. Dan is deze prachtige Baggerloop toch een must en welkome afwisseling! In 2009 liep ik de twaalf kilometer mee en werd ik vijfde. Nu pakte ik een gat en behield de voorsprong tot de finish. Ik heb vanaf het begin alleen gelopen. Het is weliswaar totaal anders dan op de verharde weg lopen. Ik voelde het koude water terwijl ik tot op mijn knieen door de sloot heen waadde. De sloten waren dan ook het lastigste. Ook bij de Nevelhorst liepen we een meter of tien door het water heen. Vanaf de start eenzaam aan kop was het zwaar om het tempo hoog te houden. Aan het einde kwam ik pas echt in mijn ritme, de tweede ronde ging dan ook het best. Mijn hoogtepunt dit jaar was het goud bij het NK indoor over drie kilometer. Daar heb ik goed gepresteerd en dan mag je toch een klein beetje risico nemen bij een baggerloop. Mijn enkels zijn heelhuids uit de strijd gekomen. Op het werk is het momenteel vrij druk, dan zie je uit naar een weekend Texel met mijn trainingsmaatjes. Erwin Reijmer en Wouter Gijsberts zullen daar zeker de nodige kilometers maken voor de marathon die ze binnenkort gaan lopen weer. Eind april gaan we de atletiekbaan weer op.

’’ Triatlete en duatlete Judy van den Berg uit Doesburg won overtuigend bij de vrouwen in 54.48 minuten. Jolanda Zweep uit Rheden en Nicolette Ibink uit Hengelo hadden het nakijken. Op de zes kilometer was het Pim Venderbosch, de zoon van voormalig toptriatleet Eimert en lid van de organiserende vereniging die de Baggerloop won in 23.48 minuten. Hij was erg blij met zijn vijftien tellen voorsprong op de nummer twee Dennis Weijers uit Doetinchem. Pim over zijn wedstrijd: ’’De echte mud ondervonden we bij de start en bij die meststraat. Halverwege spande het er even om. Dennis Weijers kon ik uiteindelijk toch lossen bij het slootje springen. Volgens mij had ik nooit eerder tegen hem gelopen. Vorig jaar was ik nog vierde. Ik hou wel van deze blubberloop. De helft van de vereniging is hier aanwezig. Ik houd wel van deze modderloop.  Het zal een vast evenement worden op mijn sportkalender. Nu zit in het laatste jaar van het VWO in Zevenaar. Ik ben niet echt gericht aan het trainen voor een hardloopwedstrijd. Natuurlijk is dit wel erg leuk. Afgelopen jaar werd ik zevende in Doetinchem op de kwart triatlon. Dit seizoen loop ik met een team van Triathliem mee in de landelijke eerste divisie. Sinds twee jaar is deze competitie van start gegaan.’’ 

Dennis Weijers uit Doetinchem noteerde 23.56 minuten en Bob Winter uit Zutphen 25.13 minuten.  Vierde finisher, de 52-jarige Jaques Wouda van Nijmegen atletiek, woonachtig in Beek-Ubbergen, benadrukte nog eens dat heel hardlopend Nederland teveel op de weg is gefixeerd. ‘’Men moet oppassen voor totale crossontvreemding en wat vaker het bos of de polder kiezen. Volgens mij weten de mensen maar half hoe mooi het daar is en laten de lopers teveel kansen liggen. Daarnaast is een cross goed voor de krachtontwikkeling en het evenwichtsgevoel! Crossen, mudraces en Trials zijn erg in! Hier in Didam viel het met de modder wel mee. Het is een prachtige belevenis geweest hier op de akkers te mogen lopen. Het loopt onregelmatig, maar toch is het een unieke dimensie! Ik loop al zo’n veertig jaar en heb al vele lopen meegemaakt. In Harreveld heb ik wel eens een crossloop gewonnen. Hier in Didam lag ik constant op de derde of vierde plek. Het ging goed ondanks mijn lichte blessure’’. 

Baanatlete Christy van Beek uit Wageningen zegevierde bij de vrouwen op de zes kilometer. Het zoontje van haar vriend heeft Duchenne. ‘’Speciaal voor de ziekte Duchenne doe ik hier mee. Ik liep als een speer. Wel waren de waterdoorwadingen zwaar. Nu ga ik me weer richten op de 800 en 1500 meter.’’ Cindy Brusse uit Aalten, twee jaar geleden nog tweede nam nu genoegen met een derde plek in 29.04 minuten.  ‘’Ik zag ze van me weglopen. Het was goed te doen die blubber dit jaar. Het tempo lag wel hoog. Met de nummer vier heb ik nog de nodige strijd kunnen leveren wat me de derde plek opleverde. De eerste twee dames waren te ver voor!’’  Twee deelnemers, waaronder de ervaren mudrunner Dennis Moeremburg uit Zandvoort liepen de race blootvoets. Wel erkende hij dat het met die maïsstronken wel even goed uitkijken was. De als kabouter Plop uitgedoste triatleet Henri Polman liep weliswaar sneller, maar de jury erkende de Superheldencup voor de ludiekst uitgedoste deelnemer aan ‘de Toffe Meiden’ uit ’s-Heerenberg. Deze gezellige veelal zussengroep zoeken de uitdaging en gezelligheid op in de modderraces. Binnenkort zoeken ze hun vertier op Ameland. Met een totaal aantal van 540 deelnemers bereikte de Baggerloop een nieuw record. De organisatie Triatlonvereniging Triathliem maakte dankbaar gebruik van de westernboerderij de Baerle in Didam en mocht na afloop minimaal euro 1825,-- aan de Stichting Duchenne uitreiken.

Geen opmerkingen: