woensdag 28 mei 2014

Route 1: Aalten - 't Goor

In de afgelopen jaren heb ik veel routes door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag. 

Vandaag de 1e route uit deze serie: Het Aaltense Goor, een voormalig veengebied dat zich kenmerkt door rechte zandwegen, rechthoekige kavels en oude houtwallen. Het is één van de meest gave voorbeelden van het broek- en goorontginningslandschap in ons land. Vroeger lag hier een uitgestrekt en moerassig gebied dat door zowel kwelwater (grondwater uit diepere lagen) als van het Oost-Nederlands Plateau afstromend hemelwater werd gevoed. In het diepere deel ontstond in de loop der eeuwen een hoogveen; het inmiddels ontgonnen 'Zwarte Veen'. De iets minder nattere delen werden in de 18e en 19e eeuw beetje bij beetje in cultuur gebracht. Door de aanleg van vele smalle slootjes probeerde men het water zodanig af te voeren dat de gronden gebruikt konden worden als hooiland. Langs de slootjes ontwikkelden zich elzen- en wilgenwallen, die het gebied een zeer gesloten karakter geven. Van de ooit duizenden hectares is circa 200 hectare tijdens de laatste ruilverkaveling aan het einde van de 20e eeuw niet ontgonnen. Het gebied is eigendom van Staatsbosheer. De kleinschalige verkaveling en de hoge dichtheid aan houtwallen maken het gebied tot een bijzonder rijk gebied voor vogels als de tuinfluiter, geelgors, nachtegaal, wielwaal en de sprinkhaanzanger.
Route 1: Een route door natuurgebied het Aaltense Goor
Afstand: 9,0 kilometer
Start: Picknickplaats Aaltense Goor tegenover Romienendiek 18 - 7122 PA Aalten
Bewegwijzerd: Gedeeltelijk (bordjes met blauwe voetstap)
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 16 november 2020
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproutes in de omgeving van Aalten

01. Verlaat de picknickplaats en sla op de verharde weg LA (Romienendijk)
02. De weg gaat na ruim 1,5 kilometer over in een zandweg (Landstraat), loop deze in
03. Na 150 meter 1e zandweg RA
04. Op kruising van zandwegen RA (Schapendijk), je loopt langs de uitkijktoren en de schaapskooi
*De Gemeente Oude IJsselstreek heeft in 2014 deze prachtige uitkijktoren geplaatst, waarop je op negen meter hoogte een fantastisch panorama-uitzicht hebt op het natuurgebied met in het bijzonder de schaapskooi
*In het gebied heeft tot 1945 een schaapherder, Wisselink Hendrik, met zijn kudde schapen rondgezworven die ervoor zorgde dat het heidelandschap in stand bleef. Na het overlijden van de schaapherder is het areaal heide snel in oppervlakte achteruitgegaan. Het gebied werd in snel tempo bos. Slechts op een paar plaatsen heeft de heide zich weten te handhaven, onder andere in de buurt van de schaapskooi
05. Aan het einde van de Schapendijk RA en na 50 meter LA (Lage Wolboomsdijk)
06. 1e pad LA 't Aaltense Goor in, vanaf hier bordjes met blauwe voetstap volgen
07. Einde pad LA
08. Aan het einde van de Droppingsweg RA zandweg volgen
09. 1e weg RA (Villekesdijk)
10. Op kruising van paden RD
11. Einde van het pad RA
12. Voor de voetbrug het pad met de bocht na rechts mee lopen (langs slagboom)
13. Op kruising van paden LA 
14. Aan het eind van het pad op T-sprong van zandwegen RA
15. 1e zandweg LA, bordjes met blauwe voetstap niet meer volgen
16. Na 150 meter verharde weg (Romienendiek) oversteken, Beunkdijk 
17. 1e zandweg LA (Pasopweg)
18. Na 200 meter LA paadje in, loopt tussen de weilanden door
19. Aan het einde van dit pad kom je weer op de picknickplaats

7 opmerkingen:

Gerrit zei

Mooi gebied om te lopen, wel veel rechte paden. Ik ga er altijd lopend heen. :)

jelle zei

Dat lijkt mij een mooie route om te gaan hardlopen die route ga ik ook een keer lopen

Harro zei

Bekend terrein! Ik weet zeker dat je mooiere routes hebt dan deze. Stukken uit deze route liep ik vaak als voorbereiding op Egmond; lang en saai :). Benieuwd naar de volgende route!

Geert zei

Harro, ik loop er maar een keer of vijf per jaar denk ik maar ik vind het altijd één van de mooiste gebieden rond Aalten. We hebben hem afgelopen zondag nog gewandeld en ik verbaas me iedere keer weer hoe prachtig de omgeving daar is. Maar meningen kunnen natuurlijk verschillen en dat is ieder zijn goed recht.

Harro zei

Voor de goede orde; mooi is het er hoor! Alleen bij een lang recht stuk kan ik daar hardlopend nooit van genieten.

Gerrit zei

Gistermiddag de groene route door het Korenburgerveen gelopen, ook erg mooi, wel zompig af en toe.

Gisteravond gesjokst, kwam ik meer AVA leden tegen dan tijdens het lopen :)

Geert zei

Vanmorgen heb ik de route nog een keer gelopen en de beschrijving wat aangepast.