vrijdag 10 juni 2016

Verslag van de 3e tocht van het Safari Joggen op de Veluwe

Roy Ebbers, Frank Roos, Gerben Duenk, Andre Bruil, Walter Vaags, Geert Wevers en Theo Stronks (fotograaf Wim Rensink)
Safari Joggen wat voor idee geeft dat. Gaan we naar Afrika de Big Five bekijken!!?? Dat is het niet. Het is een initiatief van Geert Wevers om voor dag en dauw op de Veluwe wild te gaan spotten, en tegelijk onze passie voor hardlopen te beoefenen. Het begon voor mij afgelopen Hemelvaartsdag tijdens het bierfeest op de markt. Het was perfect weer voor een biertje, en op de markt tijdens het nuttigen hiervan kom ik met Geert in gesprek we kletsen wat en op enig moment komt de term “safari joggen” op tafel. Ik begreep niet goed waar het over ging, en na wat opfrissing van Geert begon het wat te dagen en kon ik mij herinneren hier al eens wat over gelezen te hebben. “er is nog 1 plek over” zegt Geert “hoe laat gaan jullie weg” vraag ik “we starten bij zonsopkomst!!!” (5.20 uur)! Na hier heel even over nagedacht te hebben. Zei ik “schrijf mij maar op”

Op vrijdag 10 juni is het zover de wekker gaat om half 4, het vertrek bij AVA'70 is om 4.30 uur, het begint dan enigszins licht te worden. De ander “wildspotters” zijn: Frank Roos, Walter Vaags, Andre Bruil, Wim Rensink, Theo Stronks, Roy Ebbers en Geert zelf natuurlijk. Het is nog rustig op de weg en al snel komen we bij ons einddoel in de buurt. In de buurt van Arnhem op de carpool plaats pikken we Roy op en na een 10 minuten rijden zijn we op de plek van bestemming. In het laatste stuk rijden we op een rustige weg door het natuur gebied. We beginnen al zenuwachtig te worden gaan we wat zien, is er niemand voor ons!! Want als dat zo is dan is de kans een stuk kleiner voor ons om wat te zien. Gelukkig zien we vanuit de auto al wat wild lopen, de dag kan nu al niet meer stuk.

We stappen uit de auto en de loopkleding wordt aangetrokken de “dresscode” is donkere kleding. Zelf gisteren uit de winkel een camouflage shirt meegenomen ik wil goed voor de dag komen. Snel wat eten, een slok water en we gaan op pad. Geert is de gids vandaag, voor hem is het de derde keer en hij kent de weg als zijn eigen achtertuin. Na 3 minuten lopen zien we de eerste dieren al lopen, gelijk zijn we aan het wandelen, de foto toestellen worden voor de dag gehaald en de verrekijkers voor de ogen gehouden, dit om alles nog beter te kunnen zien. Wat we tijdens de tocht allemaal niet zien: Bizons, reeën, herten, een vos, wilde zwijnen met jongen en een ulk, het is geweldig om dit zo mee te maken. Nooit geweten dat de natuur in Nederland zo mooi kan zijn. Je moet er echt vroeg voor zijn, maar het is de moeite waard.

We lopen 11 km het grootste gedeelte wandelen we, maar niemand die er wat om geeft het genieten van de natuur is het doel van deze tocht. Half 8 zijn we op de terugweg, bij Geert aangekomen staat er een tafel met broodjes voor ons klaar. Dit alles klaar gezet door Ina en Merle we kunnen gaan zitten en worden bedient alsof we in een sterren restaurant zitten. Ik vond het enorm leuk om te doen, met een stel “kearls” die allemaal net zoveel genoten hebben dan ik. Geert bedankt voor de tour door een uniek stuk Nederland. De Big five van de Veluwe hebben we gezien. Ina en Merle bedankt voor een geweldig ontbijt.

Volgend jaar wil ik graag weer mee.

Gerben Duenk

Klik op de link voor de foto's van Gerben en Geert

fotoalbum

Deelnemers: 1.Roy Ebbers, 2.Frank Roos, 3.Gerben Duenk, 4.Andre Bruil, 5.Walter Vaags, 6.Theo Stronks, 7.Wim Rensink, 8.Geert Wevers
Zeg het maar (Wim Rensink)
Het is niet zo goed te zien maar hier liep een roedel van zeker 30 reeën
Frank Roos

1 opmerking:

Andre Br. zei

Het was weer vroeg, maar zeer de moeite waard. Mannen bedankt voor jullie gezelschap en Geert, Ina en Merle bedankt voor jullie gastvrijheid en heerlijk ontbijt!