woensdag 28 november 2018

Route 55: De glooiende paden van Aalten

In de afgelopen jaren heb ik veel route's door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 55e route uit deze serie: Een route over de glooiende paden in en rondom het grensdorp Aalten. Je loopt in het dorp veelal langs de Slingebeek en over leuke smalle paadjes. Onderweg kun je genieten van het glooiende landschap. Later kom je over rustige landweggetjes en mooie zandwegen, waarna je via het 'Vrijerslaantje' en het 'Nannielaantje' Aalten weer in loopt.
Route 55: Een route over de glooiende paden van Aalten
Afstand: 8,2 kilometer
Start: De Hofnar Polstraat 7 - 7121 DH Aalten
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 28 november 2018
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproute's in de omgeving van Aalten

01.Je loopt vanaf de parkeerplaats van de Hofnar in de richting van de Polstraat
02.Ga op de stoep LA en gelijk weer LA het geasfalteerde pad in, je loopt nu rechts langs de Hofnar
03.Loop voor het bruggetje met de rechterbocht van het pad mee
04.Je loopt nu aan de rechterzijde van de beek en komt even later uit bij een geasfalteerde weg (Polstraat)
05.Deze weg oversteken en op het trottoir links aanhouden, je steekt vervolgens een houten brug over
06.Na deze brug RA het paadje inlopen en je loopt langs een bank van “Aaltens Belang”
07.Even later steek je opnieuw een brug over, direct na deze brug LA en loop in de richting  van de schoorsteen van de voormalige 'Stoomweverij Driessen'
08.Na de schoorsteen het pad naar links aanhouden en op de T-splitsing RA, een klinkerpad
09.Eerste pad LA en vervolgens nogmaals het eerste pad LA
10.Aan het einde van het pad kom je uit voor klinkerweg (Dijkstraat), deze weg oversteken en LA
11.Eerste klinkerpad (Kloosterpad) RA, je passeert tweemaal enkele ijzeren hekjes en je komt uit bij een klinkerweg (Stationsstraat)
12.Deze weg oversteken en op het trottoir rechts aanhouden
13.Steek de klinkerweg (Dalweg) over en ga RA (Armenpad), je loopt links langs de oude school
14.Je komt uit op een klinkerweg (Hogestraat), hier LA en je loopt even later langs de Westerkerk
15.Direct na deze kerk, het trottoir schuin naar rechts volgen en op de kruising met de geasfalteerde weg (Beeklaan) RD
16.Je loopt nu op de klinkerweg (nog steeds Hogestraat) en je komt uit op de drukke  geasfalteerde weg (Varsseveldsestraatweg/N318)
17.De weg en fietspad oversteken en de geasfalteerde weg (Grevinkweg) inlopen
18.Eerste (doodlopend) pad (Hazekampweg) RA, dit is een licht stijgend halfverhard pad
19.Een paadje naar rechts negeren en je loopt nu over een iets smaller pad
20.Op de Y-splitsing rechts aanhouden en loop door naar de verharde weg (Romienendiek)
21.Oversteken en op de zandweg RA (Koningsweg), blijf deze weg volgen
22.Deze weg loopt tussen de 'Aula' en de 'Algemene Begraafplaats' door
23.Op de kruising met de geasfalteerde weg (Barloseweg) RD
24.Op de volgende kruising bij café 't Noorden LA de geasfalteerde weg (Lichtenvoordsestraatweg) op
25.Een klinkerpad naar rechts negeren en daarna de eerste geasfalteerde weg (Bijnenweg) RA
26.Eerste zandweg (Bokkelderweg) LA en na enige tijd, op de viersprong, RA de geasfalteerde weg (Batenweg) op
27.Deze weg wordt later een zandweg en deze zandweg met een bocht naar rechts blijven volgen
28.Je komt uit op een klinkerpad (Poppinkpad), hier LA en vervolgens het fietspad, de drukke geasfalteerde weg (Hamelandroute/N313) en nogmaals een fietspad oversteken
29.De klinkerweg (Schulenkampweg) inlopen en direct daarna de klinkerweg (Beerninkweg) naar rechts negeren
30.Eerste zandweg (Hollenberg) RA en deze zandweg uitlopen tot aan de drukke geasfalteerde weg (Bredevoortsestraatweg)/N318)
31.Deze weg oversteken, ook het fietspad oversteken en het iets stijgende bospad oplopen
32.Bovenaan, op de viersprong, rechtdoor en een paadje naar links negeren
33.Je loopt door een sloot en vervolgens op de T-splitsing RA
34.Even later ga je RA over een bruggetje en blijf dit paadje volgen
35.Je komt uit op een breder pad en ga hier RA
36.Dit pad blijven volgen en je komt uit op een klinkerweg (Walfortlaan)
37.Hier LA en vrijwel direct daarna RA de klinkerweg (Oostermanweg) in
38.Deze klinkerweg wordt al snel een zandweg en op de Y-splitsing rechts aanhouden.
39.Zandweg blijven volgen en doorlopen tot aan de geasfalteerde weg (Hamelandroute/N313) en deze weg oversteken
40.Direct daarna LA, het klinkerpaadje (Vrijerslaantje) in en dit paadje wordt even later een onverhard paadje
41.Twee paadjes naar rechts negeren en het eerste paadje LA (Nannielaantje)
42.Je steekt een bruggetje over de Slingebeek over en daarna RA, je loopt nu over het pad aan de linkerzijde van de beek
43.Paden naar links negeren en het pad blijven volgen, eerste pad RA (langs een slagboom)
44.Je loopt nu nog steeds over het pad langs de beek, je passeert nogmaals een slagboom en daarna het pad naar rechts, over de sluis, negeren
45.Je blijft RD lopen en je komt uit in de bocht van een klinkerweg (Haartsestraat), hier de klinkerweg oversteken (net voor de brug)
46.Je loopt het grindpad in en je loopt nog steeds aan de linkerkant van de Slingebeek
47.Je komt uit op een geasfalteerd paadje, ga hier RA en steek het bruggetje over