zaterdag 24 november 2018

Verslag van de 4e Boekeldercross in Aalten

Björn Demkes

Boekeldercross sluit de boeken van 2018 met podiumprijzen voor Katja en Bjorn Demkes

Door Benno Stevering

De 4e editie van de Boekeldercross in Aalten werd afgelopen zaterdag afgesloten door atletiekvereniging AVA’70. Wederom crossten 400 atleten door het mooie landschap van Dale.  Ook dit keer kwamen er weer veel Duitse lopers de grens over. Lars Duistermaat van Archeus Winterswijk noteerde 17.34 minuten op de vijf kilometer. ‘’Na 1,5 kilometer moest Gerrit te Grotenhuis lossen. Bul afwaarts kon ik doortrekken. Het gaatje met Gerrit bleef gelijk tot de eindstreep. Ik ben blij met mijn tijd van 53 minuten in de zevenheuvelenloop. Maar in de Montferlandrun wil ik wel sneller. Verder staan op de planning de Scharenborgcross en de Keiloop in Meddo. Het parcoursrecord van Arnold Boschker staat daar scherp met 1.12u op de halve. Daar heb ik de vorm nog niet voor om die te verbeteren.’’ Te Grotenhuis uit Aalten, onlangs nog vierde bij het WK obstacle run in Engeland, liep sterk en  bleef lang in het spoor van Duistermaat en werd uiteindelijk tweede maar derde in het algemeen klassement achter Stan Prinsen van AVA’70. De eindzege ging naar Ruben Garretsen van Argo die zich spaarde voor de Warandacross in Tilburg. 

Katja Demkes van de organiserende vereniging AVA’70 werd tweede achter de jongere opponent en winnares Eva Groot Kormelink van AVA’70. Demkes: ‘’Ik doe weer mee na een periode van blessureleed. Hier ben ik heel tevreden mee. In mijn doel om het eindklassement tien kilometer op naam te zetten ben ik geslaagd.’’ Haar partner, Bjorn Demkes probeerde voor zichzelf het meest explosieve eruit te halen en werd ondanks een verkoudheid derde in 37.49 minuten op de tien kilometer achter de Duitsers Eckers en Ritte. Wel schreef hij ook het eindklassement op naam met drie van de vier beste tijden. Julia Kang uit Aalten heerste bij de vrouwen op de vijftien kilometer en won het eindklassement met volle overtuiging. Bij de mannen werd Thomas Damman uit Varsseveld tweede achter Arnhemmer Jan Hendrik Oldenhave die won in 55.37 minuten.

Geen opmerkingen: