maandag 21 september 2020

Lopen op vermogen: ingewikkeld, kul of gewoon een goed idee?

De Stryd vermogensmeter ziet eruit als een hartslagmeter, maar je draagt het apparaat op je schoen als foodpod
Vermogensmeting. Ik heb (of had) er niets mee. Jaren terug hoorde ik sportarts Guido Vroemen al enthousiast praten over hardlopen op vermogen. Vervolgens kon je een vermogensmeter bij hem kopen. Het voelde als een farmaceut die een enthousiast verhaal vertelt over een medicijn, ik haakte af. Geef mij maar een hartslagmeter of – nog liever – helemaal geen metertje.

Maar dit jaar leerde ik Ron van Megen en Hans van Dijk kennen. Twee ingenieurs met liefde voor hardlopen. Zestigers met een jeugdig enthousiasme voor cijfers. Ik las hun boek Hardlopen met Power! en ik begreep maar de helft. Ingewikkelde formules om ADV (anaeroob drempelvermogen) te koppelen aan snelheid en looptijd (CdA = 0,01 m²) bleken niet ingewikkeld genoeg, want dan houdt je nog geen rekening met de luchtweerstand. Het duizelt me snel, maar één ding leer ik wel: Ron en Hans zijn laaiend enthousiast over hardlopen op vermogen.

En de vermogensmeter van Stryd is de meest (of enige?) betrouwbare meter op de markt. Na een kop koffie met de loopgekke bèta’s raak ik nieuwsgierig naar trainen op vermogen. Maar kan ik als alfa met cijfervrees wel overweg met vermogensmeting? Hans en Ron zeggen van wel: ‘Trainen op vermogen is makkelijker dan trainen op hartslag.’

Om te beginnen: wat is vermogen precies?
Vermogen is de hoeveelheid arbeid en energie die je binnen een bepaalde tijd levert. Het wordt gemeten in Watt. 1 Watt is gelijk aan 1 Joule energie per seconde. De Stryd vermogensmeter ziet eruit als een hartslagmeter, maar je draagt het apparaat op je schoen als foodpod. In het apparaatje zitten drie accelerometers, die de versnelling van je lichaam meten in drie richtingen: de x-as, y-as en z-as. Op je sporthorloge kun je het wattage zien tijdens het hardlopen. Voorafgaand moet je via de app je lichaamsgewicht instellen. Voor het berekenen van het wattage gebruiken we de formule: F = m x a. Oftewel: F is de kracht die nodig is om massa m te verplaatsen met een versnelling a. Het vermogen wordt berekend door de kracht te vermenigvuldigen met de snelheid: P = F x v. Bij hardlopen is het vermogen niet direct een afspiegeling van de prestatie, maar geeft aan hoeveel energie het jou kost om bij een bepaalde snelheid te hardlopen. Deze energie wordt niet alleen gebruikt voor de voorwaartse snelheid, maar er gaat ook wat energie verloren, die niet bijdraagt aan de prestatie.

Ok. Maar het kan toch niet waar zijn dat vermogensmeting de hartslagmeting vervangt?
Guido Vroemen, Hans van Dijk en Ron van Megen zijn enthousiast over vermogensmeting én hartslagmeting. Als je gaat trainen op vermogen kun je gericht trainen op output in plaats van je hartslag als uitgangspunt te nemen. Dat kan een voordeel zijn bij wind, bij heuveltraining en om trainingen met verschillende weertypes met elkaar te kunnen vergelijken. Maar dit trio kijkt ook naar hartslag en als de hartslag stijgt bij hetzelfde vermogen is het toch goed om gas terug te nemen.

Aldo Spaanjaars van Stryd gaat nog een stap verder: ‘Je hebt maar één getal nodig en dat is vermogen.’ In een café in Amsterdam legt hij bevlogen uit dat ze voor de marathon van Amsterdam verschillende lopers op vermogen lieten starten en dat verschillende lopers een PR liepen omdat ze op basis van vermogen eenvoudig het maximale uit zichzelf konden halen.

‘We kunnen zien welk vermogen iemand een marathon (of een halve, of een 10K of 5K) vol kan houden. Als je vervolgens je horloge instelt op dat vermogen, geeft dat rust en kun je vlak lopen, daar heb je geen hartslag bij nodig,’ vult Spaanjaars aan.

Ik ben nieuwsgierig geraakt en ga mijn marathonvoorbereiding in aanloop naar de Two Rivers Marathon op vermogen lopen. Ik ga mijn omslagpunt (nu ADV) bepalen en gericht trainen op vermogen en dan hoop ik 9 februari fit aan de start te staan in Zaltbommel en op vermogen naar een goede tijd te lopen.

Enkele vragen waar ik antwoord op hoop te krijgen: is vermogensmeting bruikbaar voor mensen die niet veel hebben cijfers? Is hardlopen op vermogen moeilijker of makkelijker dan lopen op hartslag? Hoe bepaal ik het vermogen bij mijn omslagpunt? Wat zijn mijn zones in vermogen in verhouding tot mijn hartslagzones?  Ga ik harder lopen en sneuvelen er nog wat persoonlijke records? (bron)

Geen opmerkingen: