donderdag 10 september 2020

Wat is de invloed van alcohol op je hardloopprestaties?

Eleanor Crick besloot een periode alcoholvrij te gaan. Wat er gebeurde was verbazingwekkend.
Wat is de invloed van alcohol op je hardloopprestaties?
Tijdens een etentje, feestje of vrijdagmiddagborrel is het gezellig om een drankje te drinken. We doen het allemaal weleens. Ook al is het bekend dat alcohol schadelijk kan zijn voor je lichaam, hoort het in onze samenleving. Maar in hoeverre beïnvloedt alcohol je sportprestaties? Ik besloot drie maanden geen alcohol te drinken en wat er gebeurde was verbazingwekkend. Tijdens het lopen kwam ik nauwelijks vooruit en als ik een kater had, sloeg ik al snel een training over. Als ik ooit de halve marathon wilde gaan lopen, moest ik mijn levensstijl gaan aanpassen. Dus dat deed ik.

Meer energie
Een van de eerste dingen die mij opviel was de hoeveelheid energie die ik had. Naast dat ik geen katers meer had, sliep ik als een roos en kon ik elke dag makkelijk uit bed komen. Misschien lag het aan de hoeveelheid alcohol dat ik daarvoor dronk, maar ik merkte al snel hoeveel effect het had. Het is namelijk zo dat de lever een opslag is van koolhydraten of beter genoemd glycogeen. Dit is een essentiële energiebron voor ons lichaam. Maar als de lever alcohol moet verwerken, verstoort het de verbranding van koolhydraten, waardoor het bloedsuikerniveau daalt en je sportprestaties verminderen. Al na het nuttigen van twee glazen alcohol kan je sprintsnelheid met 10 procent achteruitgaan. Bovendien vermindert alcohol het herstelproces na een grote fysieke inspanning, waardoor je dus minder snel herstelt.

Afvallen
Ik ben geen voorstander van de weegschaal, maar mijn lichaam is in die tijd enorm veranderd. Ik hoefde hier niet voor op de weegschaal om dit te merken. Ik kreeg namelijk opmerkingen van mijn omgeving, maar paste daarnaast ook al redelijk snel weer in mijn oude strakke spijkerbroek. In totaal ben ik bijna 10 cm kwijtgeraakt aan mijn middel. Ik wil niet zeggen dat dit alleen komt door geen alcohol drinken, maar ik at nog steeds chocola. En iedereen weet tenslotte dat er in alcoholische dranken behoorlijk veel calorieën zitten. De term ‘bierbuik’ is niet zomaar ontstaan. Drie glazen bier staat namelijk gelijk aan tien procent van je dagelijkse aantal calorieën. Dat is dus gewoon een extra maaltijd per dag! Ik zal je maar besparen met de hoeveelheid suikers die in een glas witte wijn zitten.

Verbeterde conditie
Elke training ging beter dan de vorige. Ik ging werkelijk met sprongen vooruit. Ik wil daarbij wel zeggen dat om verbetering te zien, je geen drie maanden alcoholvrij moet gaan. Zelf merkte ik het al na drie of vier weken. Maar als je kilometers opbouwt, vraag je veel van je lichaam en kan het verstandig zijn om ook op je voeding te letten. Het is namelijk zo dat (te veel) alcohol voor een afname van je conditie en (extra) spierpijn zorgt. De afbraak van melkzuur wordt namelijk verstoord op het moment dat je alcohol drinkt, want de lever geeft voorrang aan de afbraak van alcohol.

Geen blessures
Tijdens het trainen voor de halve marathon was ik enorm bang voor blessures, maar omdat ik me zo fit voelde, goed herstelde en genoeg rust kreeg, wist ik dat de kans klein was. Zoals ik hierboven al aangaf, heeft alcohol invloed op veel belangrijke lichaamsfuncties, zoals opname, transport en verbruik of opslag van bijna iedere voedingsstof. Wanneer je drinkt, absorbeert je maag snel ongeveer een vijfde van de alcohol. Het overige wordt direct in het bloed opgenomen. Hierdoor is de invloed van alcohol in veel plaatsen in je lichaam merkbaar. Vooral in de hersen- en zenuwcellen. Het gevolg hiervan is een vermindering van je reactie en coördinatie, van je bewegingstechniek en je uithoudingsvermogen. De kans op blessures neemt dus toe.

Voordelen
Zitten er dan alleen maar nadelen aan het drinken van alcohol? Nee. Er zijn ook voordelen voor de gezondheid als je alcohol met mate drinkt. Zeker als je van middelbare leeftijd bent, kan het positieve effecten hebben op je gezondheid. Denk maar aan een lagere risico op hart- en vaatziektes. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat door het regelmatig drinken van een glas alcohol je de kans verkleint op een hartaanval.

Kortom, ik zeg niet dat je zou moeten stoppen met alcohol, maar wees bewust van de effecten wat alcohol op je lichaam kan hebben. Ik was eerlijk gezegd erg verbaasd door mijn verandering.  Ik had nooit gedacht dat het zo’n grote invloed zou hebben, maar dat betekent niet dat ik nu niet meer drink. Ik drink met mate, want een wijntje zo nu en dan, wie wil dat nou niet? (bron)

Geen opmerkingen: