zondag 17 oktober 2021

Verslag van de Bergrun in Winterswijk

Prachtige 3e plaats voor Erwin Nieuwboer
Connor Kluivers zegeviert in 17e editie Sorba Bergrun

Door Benno Stevering

WINTERSWIJK – De talentvolle 18-jarige Connor Kluivers uit Eibergen, lid van Hanzesport liet zien dat zijn korte pas bergopwaarts en hoge snelheid resulteerde in winst bij de Sorba Bergrun. Kluivers, ruim zes jaar trainende onder de hoede van Herman Ijzerman, noteerde na vijf zware rondes een winnende tijd van 27.20 minuten over 7,6 kilometer. Na 1 ronde liet hij zijn achtervolgers achter zich, trok het veld uiteen en nam snel meer afstand. Kwalitatief viel de deelname enigszins tegen. De directe concurrentie voor Kluivers bleef weg. Verval was er echter in de 3e ronde waardoor het parcoursrecord van Koen Vossers die in 2015 25.35 minuten liep, intact bleef. De te kloppen tijd was eenvoudig weg te rap om te verbreken. Connor Kluivers is de zoon van survivaltrainer Raoul Kluivers van survivaltrainingscentrum de Voshaar in Eibergen. Connor koos echter niet voor de survival, maar voor de midden- afstand atletiek. Opa Gerrit Kluivers behoorde tot de grondleggers in de survival. Connor Kluivers: ’’Eenieder heeft er vanwege de corona periode 1,5 jaar uitgelegen. Fijn dat wedstrijden weer mogelijk zijn. Helaas weerhield ook een scheenbeenblessure mij van trainingen. Nu gaat het wel weer. Het is hier een prachtig parcours. Na de start wist ik weg te spurten. Na 1 ronde was mijn voorsprong 30 seconden, die opliep tot 1.10 minuten. Op het vlakke gedeelte had ik het knap lastig. Richtpunt voor mij is nu het nationaal crosscircuit met als afsluiting het NK-cross. Later volgt het EK 1500 meter in 2023. Die zal worden gehouden in het Finse Ospoo. Mijn persoonlijk record ligt hier op 4.02 minuten.’’

Survivaltopper Dinant Huurneman uit Winterswijk kon niet verhinderen dat Bram Rhebergen uit Rekken en Erwin Nieuwboer uit Aalten hem passeerden. Bram Rhebergen uit Rekken werd tweede. Hij kiest voor het survivalcircuit. ‘’Het is toch geweldig hier vier survivalrunners bij de top tien te hebben. Ik ben blij met het resultaat. Tijdens de survivalruns moet ik Dinant gewoon voor me dulden. Hier in Winterswijk leek het erop of hij haasde voor ons. Hij verzwakte in de slotfase en wij konden hem passeren. Huurneman die de vierde plek pakte: ’’Het ging lekker, maar best pittig op de bulten. De nummer 1 kende ik wel. Het is een erg snelle loper. Ik heb wel eens intervaltraining met hem gedaan. Afgewisseld met wat hardloopwedstrijden als basis wachten ons survivalrunners nog een zevental wedstrijden in het circuit, met als piek het NK Survival in Beltrum. Tom van Capelle en Kerst Wind zijn toch wel de meest geduchte tegenstanders daar. In het circuit ben ik een keer vierde en een keer tweede geworden.’’ 

De 40-jarige Wencke Stortelers uit Meddo, pas 2,5 jaar actief in de atletiek, werd de snelste dame in 38.23 minuten. ’’Ik loop relatief weinig wedstrijden. Ook hier bij de bergrun heb ik nooit eerder gelopen. Het was een prachtige ervaring. Het dalen ervaarde ik zwaarder dan de klim. Na een erg zware 4e ronde kreeg ik de ademhaling weer onder controle.’’ Bij de dames werd Jenni Bloom uit het Duitse Vreden tweede, gevolgd door Jenny Cooper uit Eibergen. Vincent te Brake van Archeus pakte de winst op de 3,1 kilometer in 11.05 minuten voor Tim Houwers van AVA’70. Beiden zien elkaar komend seizoen weer op de 800 meter. De 26-jarige Vincent te Brake, lid van Archeus traint bij Ronald de Rooy. ‘’De eerste ronde ging in een hoog tempo. De rest kon mijn tempo niet aan. Ik wist mijn voorsprong vast te houden. Het ging vrij gemakkelijk. Met korte passen wist ik een hoge frequentie te draaien. Ik heb een aantal jaren in het buitenland gewoond. In IJsland heb ik Hostelling International gedaan. Een mooie periode, maar ook fijn weer in Holland te zijn. Mijn focus ligt nu op de 800 meter . Maar ook de 3 en de 5 kilometer hebben mijn voorkeur.’’ Als 14-jarige liep Tim 2.08 minuten op de 800 meter. Terwijl hij op de 1500 meter al 4.30 minuten heeft staan. Tim is onlangs ook toegelaten tot de Papendal training. De 56-jarige Christiaan van Hasselen liep zich naar een derde plek in 12.45 minuten. De Duitse jonge atlete Heidi Schluter uit Vreden won de 3,1 kilometer in 14.12 minuten, ruim voor de Winterswijkse Froukje Stegeman. Atletiekvereniging Archeus uit Winterswijk was content met het verloop van de 17e editie van de Sorba Bergrun.

Geen opmerkingen: