zondag 31 oktober 2021

Verslag van de Halve Marathon van Doetinchem

De kopgroep van de Halve Marathon, met Gert-Jan Wassink (LA), Colin Bekers (LV), Jordy Kloet (RV) en Morgan Thire (RA), foto Benny Verstege
Gert-Jan Wassink geeft Halve Marathon Doetinchem glans

Door Benno Stevering

DOETINCHEM – In een perfecte ambiance en goede weersomstandigheden won Gert-Jan Wassink uit Apeldoorn de 36e Halve marathon van Doetinchem op een mooi, afwisselend parcours in een spannende wedstrijd. Hij tartte de ferme wind, zijn enige overgebleven tegenstander en liep onverschrokken richting finish op de Bezelhorst. Wassink, lid van de organiserende vereniging noteerde een rappe tijd van 1.10.16 uur. Colin Bekers uit Teteringen werd tweede in 1.11 uur. Argonaut Jordy Kloet uit Doetinchem – in 2019 winnaar - liet de klokken stil staan op 1.11.16 uur, een persoonlijk record.

Na zes kilometer versnelden Gert-Jan Wassink en zijn taaie concurrent Collin Bekers uit Teteringen. Kloet volgde in de blubber op 200 meter nabij de crossbaan Zelhem. Op de klinkerweg, de Priesterinkdijk kon Kloet wat achterstand goedmaken. Het was knokken tegen de wind bij de Slangenburg. Nabij IJzervoorde wist Kloet weer wat in te lopen op de koplopers. Wassink had ook afstand genomen van Bekers en stond de kop niet meer af. Als looptalent kan Gert-Jan Wassink mede dankzij de sponsoren Saucony en Kramp terugkijken op mooie resultaten. Wassink volgde destijds een maatwerktraject voor toptrainer. In 2018 werd hij 3e op de Amsterdam marathon. Verder boekte hij tal van aansprekende resultaten. ’’Dit is een perfecte zege, mede dankzij mijn carbonschoenen! In Doetinchem had ik nog nooit de halve gelopen. Vorig jaar werd hier 1.14u gelopen. Dat tempo wilde ik voorin handhaven. We liepen steady met een groepje in het begin en draaiden 3.20 minuut per kilometer. Op een gegeven moment wendde mijn blik op het parcours richting mijn roots – Varsseveld – alles is dan ineens prachtig! Het ging vervolgens in een hoog tempo voort en ik pakte wat extra meters. Bij het smalle strookje in de kasteellaan was het goed kijken waar je loopt, daarna aanzetten. In de laatste fase was het afzien, maar kon ik definitief weglopen. De eindtijd van 1.10.16u had ik vooraf niet verwacht. De temperatuur was goed, alleen stond er een harde wind. Dit hoort gewoon bij de herfst. Ik heb enigszins slijtage bij mijn heup, maar weet hier goed mee om te gaan. Ik train nu twee keer per dag en richt me op de marathon van Enschede. Ik loop sinds mijn zestiende, ben nu master 35 plus, maar het plezier blijft voorop staan.’’

De 28-jarige Jordy Kloet blikt terug: ’’Het is prachtig dat deze halve marathon in mijn achtertuin wordt gehouden. Ik train hier ook wekelijks op de Bezelhorst onder de hoede van trainer Stefan Scanu. Ik ben blij met het verbeteren van mijn pr. De atleten voor me liepen voor mij net te hard. Ik kreeg geen aansluiting. Een goede voorbereiding had ik met de loop in Vorden met 32.30 minuten.’’

De 54-jarige triatlete Dorothe Vrieze liep naar haar zeggen vlak en naar tevredenheid. Het was zwaar. Eenmaal in het bos raakte het ritme eruit, vervolgens ging het in straf tempo door. De winst kon haar niet meer ontgaan en ze finishte vier minuten voor de jonge Eline Schel uit Varsseveld in 1.31.49 uur. Haar triathlonseizoen stopte al snel in september. Onlangs in oktober werd ze in Almere Nederlands Kampioen duatlon in haar categorie. Haar volgende doel is de hele triatlon in Lanzarote. Onder de deelnemers was verder ook nog wethouder Jorik Huizinga. De rappe Eline de Jong uit Didam pakte de winst op de 7.5 kilometer in 29.17 minuten. Onlangs liep ze in Eindhoven nog 1.25.30u bij de halve marathon. Ruben Garretsen uit Keijenborg liet 800 meter kampioen Tijmen Wisselink uit Zelhem achter zich met 24.35 minuten. De halve marathon telde 284 lopers en kenmerkte zich in een perfecte sfeer waarbij ook lof voor de organisatie. Sommige deelnemers ervaarden de supercompensatie van de in de voorgaande weken gelopen marathons. In totaal mocht atletiekvereniging Argo 504 deelnemers verwelkomen.

Geen opmerkingen: