vrijdag 31 december 2021

Bocholt(D) - Silvesterlauf - 5 km - 25.19 min- 2e plaats M60

Tom, Bram en Geert Wevers
Nadat er na drie edities plotseling een einde komt aan de Boekeldercross, is het weer zo goed als gebeurd met de wedstrijden in Nederland. Hier in de buurt kun je daarna bijna alleen nog mee doen aan de Deo loop in Borculo of de Zevenbultenloop in Aalten. Voor dit laatste evenement is de animo dan ook bijzonder groot en bijna alle credits hiervoor zijn dan ook voor Rinke ter Haar. Hij heeft een prachtige ronde uitgezet, die door sommige deelnemers in de laatste weken van het jaar zelfs enkele keren wordt gelopen.

Ongeveer half december geef ik mij op voor de Silvesterlauf in Bocholt en meerdere leden van AVA'70 denken hier precies hetzelfde over. Ook mijn beide zonen Tom en Bram willen graag mee. Lekker op de laatste dag van het jaar nog even een wedstrijd meepikken waar het kan, al heb ik later nog wel heel even getwijfeld of ik er wel naar toe moest gaan. Voor de 5 kilometer hebben zich het maximum aantal van 500 deelnemers ingeschreven. Hiervan staan er 349 in de uitslagen en dat betekent dat er toch een goede 30% niet is komen opdagen.

Op de warmste oudejaarsdag ooit gemeten rijden we met ons drieën de grens over. Na het checken van de corona-app en de ID kaart krijgen we ons startnummer. Het mondkapje mag alleen net voor de start- en onder de wedstrijd af en ook het publiek wordt er verschillende keren op attent gemaakt als ze deze niet dragen. Voor de wedstrijd lopen we één ronde van 2.5 kilometer in en begeven ons enkele minuten voor 11.00 uur naar het startvak. Ik ga maar een beetje aan de zijkant tegen het dranghek aan staan, Tom en Bram staan goed voorin.

Mijn doel voor vandaag is om tussen de 25 en 26 minuten te lopen en als er geen bijzonderheden zijn moet dat lukken. In 2014 heb ik hier ook een keer gelopen en het rondje is iets aangepast, we lopen het parcours nu in omgekeerde richting. Het begin en het eind van het rondje gaat over de verharde weg en verder lopen we alleen op mooie en goed beloopbare paden door het bos. Halverwege kom ik rond de 12 minuten door en ik laat het tempo in de tweede ronde iets zakken. Met een tijd van 25.19 minuten kom ik over de streep. Tom en Bram staan dan al even op me te wachten en finishen in een nette tijd van 18.22 en 18.40 minuten. Dit smaakt echt weer naar meer!
Net over de finish

Geen opmerkingen: