zondag 21 januari 2024

Word sneller door langzaam hardlopen

Langzaam lopen is goud waard!

Langzaam lopen is goud waard. Het is dé missing link voor veel lopers. Hardlopen is te gek. Je wordt fit en krijgt een enorme boost van het sneller worden en verder gaan. Maar het leven van een hardloper zit vol met gevaren… Geen motivatie, last van pijntjes of serieuze blessures. De belangrijkste motivatiekiller is het blijven hangen op hetzelfde niveau. Ondanks het harde werken en discipline kom je maar niet verder. En dan gaat het bijna altijd mis. Je gaat nog harder trainen. Helaas, daar word je niet sneller van. Wel is harder trainen het recept om snel geblesseerd te raken en je laatste restje motivatie te verliezen. De sleutel is:

Langzaam hardlopen

Je kunt pas harder trainen als je de kunst verstaat van langzaam lopen, Maar bijna niemand doet het. Dit komt omdat langzaam hardlopen verdomd lastig is. Mentaal een uitdaging. Technisch moeilijk. En als je denkt dat je wel langzaam hardloopt: grote kans dat je dit tóch niet doet. (hint: jouw langzame tempo ligt in de buurt van je kilometertijd van je snelste 5 km + 2 minuten per km.)

1 minuut per km sneller worden?

Ik zeg altijd gekscherend dat ik al mijn fouten voor jou heb gemaakt. Zodat jij ze niet zelf hoeft te maken. Eerst liep ik áltijd zo hard mogelijk. Ondanks mijn talent tot snel hardlopen boekte ik als gauw geen progressie meer. Totdat ik het langzaam hardlopen ontdekte. Binnen 2 maanden liep ik hetzelfde rondje in hetzelfde tempo met 15 hartslagen per minuut minder! Telkens weer boeken mijn lopers soortgelijke resultaten wanneer ze beginnen met echt langzaam hardlopen. Gaaf!

Hoezo word je eigenlijk sneller van langzaam hardlopen?

Door langzaam hard te lopen optimaliseer je je vetverbrandingssysteem. Loop je te weinig langzaam dan is dit systeem verre van optimaal getraind. En dit systeem is essentieel om alle afstanden vanaf 800 meter goed te kunnen lopen.

Langzaam (en lang) lopen heeft meer voordelen, zoals:

-Langzaam hardlopen geeft weinig impact waardoor de kans op blessures kleiner wordt. Mits technisch goed uitgevoerd!

-Je gaat steeds sneller herstellen van een langzaam loopje waardoor je veilig extra trainingsprikkels aan je trainingen kunt toedienen;

-Door langzaam hardlopen wennen je pezen en gewrichten aan de impact van (lang) hardlopend onderweg zijn, best handig als je bijvoorbeeld een marathon wil lopen;

-Al na een paar langzame duurlopen word je sneller met dezelfde hartslag. Gok eens wat er met je snelheid gebeurt in je hogere zones?

-Je maakt extra haarvaatjes aan voor het transport van zuurstof naar je spieren;

-Het is de ideale voorbereiding op een marathon of langer;

-Het is een soort mediteren en maakt je hoofd leeg (bij mij wel).

Heel gaaf dit allemaal en waarschijnlijk weet je dit ook allang. Maar waarom loop je dan toch bijna nooit langzaam? De volgende gevaren liggen op de loer en zijn redenen waarom bijna niemand langzaam hardloopt:

-Je ego

-Je traint zonder plan

-Het voelt niet lekker (bron)

Geen opmerkingen: