zondag 14 januari 2024

Help meerkampster Marijke Esselink naar de Olympische Spelen

Marijke Esselink 

Ze strijdt voor een plek op de Olympische Spelen. De uit Meddo afkomstige meerkampster Marijke Esselink zou, na Emma Oosterwegel en Anouk Vetter, de derde Nederlandse kunnen zijn die zich kwalificeert voor de Spelen in Parijs. Vorig jaar draaide ze een topseizoen (6222 punten). Ze staat in de top 30 van de wereld en in de top 24 van de ‘Road naar Paris’ (de Olympische Spelen). Voordat ze naar de Spelen kan, staat Marijke nog een traject van wedstijden en trainingen te wachten. “Op dit moment sta ik net vierde, achter Sofie Dokter”, legt de 24-jarige atlete uit. Het verschil is slechts 99 punten. De beste drie mogen naar de Spelen. De Meddose maakt dan ook een reële kans op een plek in het Olympisch team. “Ik ben er keihard voor aan het werken”, laat ze vanuit haar woonplaats Heerenveen weten. Om geld bij elkaar te krijgen om haar droom te verwezenlijken is Marijke een crowdfunding gestart.

“Op dit moment ben ik samen me mijn coach Sybout Wijma (voorheen trainde Marijke tien jaar onder Honza Valenta, red.) aan het kijken aan welke wedstijden ik het beste kan deelnemen om voldoende punten te halen voor het ranking systeem.” Dit ranking systeem is, naast het voldoen aan de limiet van 6480 punten, ook een manier om bij de beste drie te komen. “Zowel Sofie als ik zijn bezig om zo hoog mogelijke ranking te halen. Het is een spelletje om die derde plek”, legt Marijke uit.

Een groot verschil tussen beide atleten is wel dat Marijke geen financiële steun krijgt vanuit de atletiekbond. “Dat komt omdat ik officieel op de vierde plek sta. Voor de eerste drie atleten wordt bijna alles betaald; de trainingsstages, het verblijf, de reis, hun coach. Ik moet dat zelf bekostigen. Daarnaast hebben Emma en Anouk meer sponsoren, omdat ze al medailles op de vorige Spelen hebben behaald (Vetter zilver, Oosterwegel brons, beiden in 2021, red).”

Marijke moet naast haar sportcarrière dan ook werken om in haar levensonderhoud te voorzien en om de deelname aan wedstrijden en trainingen te kunnen bekostigen. Ze werkt gemiddeld 12 uur per week in een sportschool. “Ik vind het werk erg leuk en het sluit aan bij mijn opleiding Sport & Coaching, maar ik merk wel dat ik regelmatig echt aan mijn grens zit”, legt ze uit. Marijke traint zeker 20 uur per week. “Ik heb acht trainingen in de week, verdeeld over zeven dagen. Zondag is mijn rustdag. Ik merk dat ik die dan ook echt nodig heb om mijn lichaam rust te gunnen.”

‘Rust is de beste training’, wordt wel beweerd. “Rust is zeker belangrijk, heel erg belangrijk zelfs, maar ik moet ook eten en wonen”, lacht Marijke.

Om toch te proberen meer rust te kunnen nemen, waardoor de kans op betere prestaties toeneemt, is Marijke een crowdfunding gestart. “Ik heb nu al geweldige reacties gekregen”, laat Marijke verrast weten. “Inmiddels weet ik dat ik een wedstrijd in mei, in Tenerife, kan betalen. Mijn coach kan ook mee. En waarschijnlijk heb ik dan ook geld voor deelname aan een wedstrijd in Frankrijk. Daar kan ik punten halen voor de ranking.”  Marijke hoopt in april op trainingsstage in Portugal te kunnen gaan. Dat het geld voor deelname aan de wedstrijden binnen is, geeft de atlete een stukje rust. “Dat is wel iets waar ik me zorgen om maak, terwijl ik eigenlijk met mijn sport bezig zou moeten zijn.”

Marijke is hard op weg om de benodigde punten binnen te harken. “In Dortmund heb ik de 60 meter horden goed gelopen. Ik zat erg dicht bij mijn PR en het was voor mij de beste seizoensopening. Bij het hoogspringen zit ik bij de seizoensopening op de hoogte waar ik het seizoen mee afsloot. Daar ben ik nu tevreden mee.”

Haar favoriete onderdeel is de 60 meter horden. “Mijn minst favoriete onderdeel is de afsluitende 800 meter”, legt Marijke uit. “Dan ben je al behoorlijk kapot en is 800 meter een moeilijke afstand. Maar afgelopen seizoen heb ik gemerkt dat ik beter ben geworden. Ik heb zes seconden van mijn PR afgelopen. Voorheen verloor ik nog wel een plekken door die 800 meter, nu kan ik ook op dit onderdeel mijn plek behouden.”

Wie Marijke wil steunen op weg naar de Spelen in Parijs in augustus kan doneren via deze site 

Ook bedrijven kunnen Marijke op weg helpen. “Uiteraard kan ik dan wat terug doen in de vorm van shirtreclame bijvoorbeeld.” Bedrijven kunnen mailen naar marijke.esselink@hotmail.com (bron)

Geen opmerkingen: