zondag 22 mei 2022

Verslag van de 8e Quintusloop in Hengelo

Thomas Konings

Sfeer en kwantiteit bepalen uitstekende status Quintusloop Hengelo

Door Benno Stevering

HENGELO (GLD) – De Quintusloop in het Gelderse Hengelo werd zondagmiddag gedomineerd op de vijf kilometer door Evan Oosterink van het Argo topteam, woonachtig in Zelhem. Hij realiseerde een winnende tijd van 17.06 minuten en liet de achtervolging zijn hakken zien. Oosterink over zijn eenzame zege:  ’’Ik ging hard weg. In beginsel is het kijken wie mee kan gaan, maar niemand ging mee. Het is fijn als je een medeloper hebt. Solo-lopen is namelijk een kunst apart, je kan je nergens in vastbijten. De nieuwe start en finish locatie is mooi voor het dorp, een toplocatie. De wijziging van het parcours was een goede beslissing van de organisatie geweest! Het levert zeker meer sfeer op. De 1,5 week trainingsstage in Portugal met het Argotopteam was een goede prikkel. Mijn doel is om een goede drie en vijf kilometer te blijven lopen dit seizoen.’’ De Ellecomse Judy van de Berg won bij de vrouwen in 21.12 minuten. Tevens was er deelname van enkele Oekraïense hardlopers.

Thomas Konings uit Groenlo van Archeus zegevierde in 36.45 minuten waar hij bijzonder content mee was. ’’Het ging perfect op een veelal onverhard parcours. Met weinig verval heb ik mijn krachten goed verdeeld. Arjan Bernsen uit Westervoort zakte verder weg en ik kwam alleen op kop. Bij de Keppelrun kan ik weer aan de bak! Ik zal me concentreren op drie en vijf kilometers.’’ Konings zal binnenkort ten tonele verschijnen bij de zomeravondlopen in Aalten, De Ubbinkrun van Archeus en in het Duitse Vreden. Bij de vrouwen naderde de strak lopende Francis Elshof uit Kilder haar opponente Jolanda Brugma uit Zutphen in de slotfase van de tien kilometer, maar zij kon niet verhinderen dat Brugma de winst naar zich toetrok in 45.57 minuten. Elshof klokte 46.47 minuten. Op de halve marathon (21,1 km) pakte Yvo Varenhorst uit Enschede de winst in 1.24.43 uur. De Holtense Mey Ping Low won in 1.38.31 uur bij de vrouwen. In verhouding tot de andere afstanden werd er op de halve marathon het minst hard gelopen. In totaal kwamen er 450 deelnemers aan de start, met allen veel lof voor de organisatie van het sfeervolle evenement. Geen toptijden, maar wel voor velen mooie resultaten.

Geen opmerkingen: