zondag 6 maart 2016

Verslag van de 29e Achtkastelenloop in Vorden

Gijs Oosterholt en Björn Demkes fungeren als haas voor Lisa te Molder
Sterk lopende routinier Ronald Derksen  winnaar Achtkastelenloop Vorden

Door Benno Stevering

VORDEN – De 45-jarige Routinier Ronald Derksen van Av de Veluwe uit Apeldoorn won zondagmiddag op het vernieuwde parcours over dertig kilometer de Achtkastelenloop in Vorden met een nette tijd van 1.49.58 uur. “Dit is echt mijn parcours. Ik heb zo vlak als een pannenkoek gelopen. Maar dat heeft ook met mijn jarenlange loopervaring te maken. Rond de 21e kilometer kreeg ik aansluiting bij koploper Remi Rondeel uit Zelhem en kon doortrekken naar de overwinning. Al eerder was ik hier drie maal tweede en een keer derde. Na het NK cross in Oldenzaal komt de marathon van Enschede op 27 april in het vizier waar ik mijn pr van 2.39 u wil aanscherpen.’’ Remi Rondeel die vorige week eveneens tweede werd in de Engbergenloop en de 20 km Trialrun in de Slangenburg won, was content met zijn behaalde doel, een langere afstand lopen. ‘’Het heeft wel geholpen dat ik twee weken geleden het parcours in Vorden gefietst heb. Ik heb bewezen dat ik deze afstand ook in de benen heb. Gedurende de eerste 17 kilometer liep ik op met David Klein uit Vorden die later de halve won. Tussen de 21e en de 25e kilometer kreeg ik een dipje en zat niet helemaal scherp. Ik had te maken met een sterke, ervaren tegenstander die me in de laatste zeven kilometer voorbij ging. Ronald was een terechte winnaar! Nu heb ik even rust. Ik heb verder geen specifieke planning.‘’ De derde plek ging naar Edwin Veenstra uit Enschede met 1.53.54 uur. De Duitser Klaus Schluter uit Ellewick zette een tijd neer van 1.59.58 uur. Bij de dames was er een rappe winnares. Vier maal werd ze in haar gloriejaren Nederlands Kampioene op de halve marathon en vier maal pakte ze het zilver. Om maar een vergelijking van haar niveau destijds te maken. De halve marathon van Dronten won ze in 2010 in een tijd van 2.13.09 uur.  Ilse Pol uit Twello won dit keer de dertig kilometer in 2.01.15 uur. Voor haar geen kampioensambities meer. De aansluiting vorig jaar januari bij av de Veluwe geeft ze veel voldoening en vooruitzicht op de marathon van Enschede die ze wil lopen in 2.55 uur. De tweede plek met een tijd van 2.04.16 uur, gaf Lisa te Molder uit Zieuwent het ultieme vertrouwen en extra trainingsprikkel voor haar eerste marathon in Rotterdam over vijf weken. ‘’Dit was een van mijn testwedstrijden. Op 19 maart wacht in Venlo nog een halve marathon. In Apeldoorn liep ik de minimarathon in 1.48 uur.’’ 

Verpleegkundige David Klein, vorig jaar nog achtste was zichtbaar blij. Met zijn winst op de halve marathon in 1.17.14 uur was hij niet alleen de snelste atleet uit Vorden maar verbeterde ook zijn pr. ‘’Dit is fantastisch om hier een podiumplek te pakken. Tot aan de splitsing wist ik samen op te lopen met Remi Rondeel van Argo die de dertig kilometer verder liep. Ik behoud in de training mijn eigen regie, ben niet bij een vereniging aangesloten en loop puur op snelheid, goede literatuur en houdt mijn lichaam in balans met yoga, gegeven door mijn partner. Of mijn training straks voldoende is om mijn richttijd van 2.53 uur op mijn tweede marathon in Rotterdam aan te scherpen moet blijken.’’ Maarten van Leeningen uit Zutphen noteerde met 1.23.41 uur de tweede tijd, gevolgd door Wim van Rijswijk uit Warnsveld die 1.25.08 klokte. De 49-jarige Triatlete Dorothé Vrieze uit Zelhem liep naar de snelste tijd bij de vrouwen op de halve marathon met 1.31.43 uur. In totaal werd ze veertiende. ‘’Vorig jaar was ik hier derde dame. Ik heb nu ik ouder ben geworden niet veel ingeleverd. Het gaat goed. Na tien kilometer was ik zeker van mijn eerste plaats, ben diep gegaan op het laatst, heb heerlijk gelopen en goed hersteld. Vorig jaar was ik hier derde. De winst in Vorden geeft mij een echte trainingsprikkel. Het is altijd leuk om te winnen!  Ik train nu al met grote tevredenheid al drie jaar op schema’s van Rob van Trigt. Ik train nu meer gericht op de langere afstand met een gematigde interval. In Bocholt zal ik de halve triatlon meedoen. In Limburg staat de zware trialrun de zogenaamde ‘Koning van Spanje’ op het programma. In het Spaanse Salou ben ik deelneemster aan een halve triatlon eind mei. De grootste wedstrijd dit jaar wordt voor mij de Iron Man van Maastricht op 31 juli. Deze wedstrijd staat bekend voor triatleten om zich te kwalificeren voor de Iron Man van Hawai die ik al eens eerder liep.’’ 

Robin Rietman uit Doetinchem verdeelde zijn krachten goed op de tien kilometer. Hij was zijn achtervolgers na drie kilometer al ruim voor en zegevierde in 34.31 minuten. ‘’Ik had geen verzuring onderweg. Toch is het lastig je tempo te kiezen als je alleen loopt. Om te zorgen dat de volgers geen aansluiting kregen moest ik wel een tandje erbij doen. Eerder trainde ik bij Wilma Bod van Atletico’73.  Na mijn verhuizing train ik nu onder de hoede van Stefan Scanu op de atletiekbaan in Doetinchem bij Argo. Het parcours was goed uitgelint.’’ Jordy Kloet uit Doetinchem werd vierde achter Dennis Lankveld uit Varsseveld, lid van Atletico. Lankveld die na acht kilometer Kloet achterhaalde, eindigde achter Mahamed Hussein Ali uit Rheden in  35.43. De 20-jarige Lankveld gaf aan: ‘’Mijn benen voelden goed en wist mijn tempo vast te houden. Ik ben nu een half jaar lid van Atletico en train bij Wilma Bod. Daarvoor was ik voetballer bij Silvolde. Het laatste gedeelte ging over onverharde bospaden en was redelijk modderig.  Ik was blij dat het parcours goed was uitgezet.’’  Met haar vijfde plek was het Linda Ooms uit Tonden die sterk liep met 37.12 minuten. De atlete kijkt uit naar haar eerste bokswedstrijd van dit jaar in april. 

De organiserende atletiekvereniging Hanzesport was met 1160 deelnemers - die de wedstrijd gebruikten als training voor een van de vele marathons - meer dan tevreden. Voorzitter Jan Jansen van Hanzesport kijkt tevreden terug. ‘’Al jaren zijn we groeiende in het deelnemersveld. Ook dit is weer een record. Het vernieuwde parcours op de dertig kilometer slaat  aan. De atleten komen inderdaad langs alle kastelen die op de route liggen. Sommigen zijn wellicht te veel op de wedstrijd gericht dat ze geen oog hebben voor de kastelen. Dit parcours zullen we nu handhaven. Wellicht gaan we de tien kilometer nog aanpassen. Die is nog enkele meters tekort. De chip is een goed systeem. Inmiddels is bewezen dat een handmatige tijdwaarneming hier niet tegenop kan. De Achtkastelenloop in Vorden is de eerste loop van Hanzesport in het seizoen. De Grote Veldloop, de Hanzerun en de triatlon van Zutphen volgen nog. 

Geen opmerkingen: