maandag 10 april 2023

Verslag van de 37e Paasloop in Kilder

Jordy Kloet

Paasloop Kilder prooi voor Jordy Kloet

Doetinchemmer Jordy Kloet trok met grote overmacht de Paasloop Kilder maandagochtend naar zich toe. Hij won de tien kilometer van kop af in een mooie tijd van 36 .05 minuten en was het best tegen de steile heuvels bestand. ‘’Mijn voorsprong was erg groot. Ik ondervond geen concurrentie. In de laatste kilometer trok ik nog even door en bleek dat ik een grote voorsprong had. Ik train hier natuurlijk veel en dan heb je ook een voorsprong. Het ging met name lekker omhoog in de heuvels van Kilder. Tussen Beek en Zeddam is een leuke lange klim. Ik hou van die lange en korte klimmetjes met korte pas heuvelopwaarts. Helaas heb ik momenteel een meningsverschil met mijn Argo-trainer. Hij is van mening dat ik op een hoger niveau kan trainen en wil ook met de Argo top groep serieus blijven werken naar een hoger plan. Ik denk in combinatie met mijn werk de juiste balans momenteel even gevonden te hebben, zit in een fase waarin ik geen hogere ambities heb en train even niet meer op zijn schema’s en kies voor regionale wedstrijden. Deelname aan de halve van Enschede zet ik nu even in de ijskast. Als je niet echt lekker in je vel zit is het niet verstandig een dergelijke grote wedstrijd te lopen. Het is even nog zoeken naar een ideale trainingssituatie. Wel wil ik graag met de groep blijven trainen. Ik blijf immers Argolid. ’’ Eline de Jong met haar roots in Didam pakte de zege bij de vrouwen in een zware trainingswedstrijd. Ze gaf aan lekker te hebben gelopen in haar pittige trainingswedstrijd. ‘’Het was echt een goede test. Van deze wedstrijden wordt je erg sterk van!  Al vrij vroeg kwam ik bij de dames voorop te lopen. Voor het komend seizoen hoop ik mijn 3 kilometer aan te scherpen en mijn vijf kilometer. Er zullen dan tijden doorbroken moeten worden van 10.01 minuten en 17.26 minuten. Ik ben hoopvol gestemd.‘’ 

Argolid Luuk Nusselder uit Hummelo beaamde dat ook de 5,3 kilometer een pittige klim was. ‘’Het ritme lag in de eerste kilometers erg hoog. Met korte pas liep ik krachtig omhoog en nam na drie kilometer wat afstand van Luca Greven die het hoge tempo niet kon volgen. Jeroen Reintjes bleef het best bij. Mijn achtervolgers speelden met hun krachten en moesten bakzeil halen. Uit het bos, het zandpad op, hadden we de wind achter. Op het fietspad kregen we de wind schuin voor. Samen met de Argo trainingsgroep richten we ons nu op de Koningsloop in Aalten, de vijf maal vijf estafetteloop, De Quintusloop Hengelo en de Keppelrun. Zolang ik nog driemaal per week kan trainen biedt dat een goede basis.’’  Jeroen Reintjes uit Zeddam was zichtbaar blij met zijn tweede plek voor de jonge atleet Luca Greven van Argo. Nusselder won in 18.10 minuten. Bokster Linda Ooms uit Tonden won bij de vrouwen. ‘’Het was mijn eerste maal hier in Kilder en kende het parcours niet. Het hardlopen ging de afgelopen periode steeds beter en ik wilde een wedstrijd meepakken. We startten direct al flink hard. Ik heb nu nog een lichte pols ontsteking waar ik hinder van ondervind. Met het oog op het internationale bokstoernooi waar ik aan mee doe in Eindhoven moet dat wel over zijn.’’ 

De Paasloop Kilder met vele vrijwilligers en vereende krachten voor het eerst sinds drie jaren weer gehouden. De loop trok veel deelnemers uit de gehele regio en daarbuiten. Jan Wolbrink die samen met de andere vrijwilligers al jaren de Paasloop organiseerde was meer dan tevreden met de animo. Wel was er wat aanvulling gekomen om de loop op een vakkundige wijze te organiseren. Volop lof voor de organisatie en het welslagen van deze Paasloop 2023. De oudste deelnemer was Jan van Engelen uit Kilder met zijn 79 jaren. Ook een van de organisatoren van weleer, zeventiger Theo Bleumink uit Kilder liep mee op de 5,3 kilometer.

Geen opmerkingen: