donderdag 13 februari 2014

Column: Erwin’s zin en onzin - deel 16

Topsportmentaliteit ver te zoeken bij Ava’70!

Dat niet alle Ava-leden het even nauw nemen met de ‘sportwetten’ is mij de laatste maanden behoorlijk duidelijk geworden. Persoonlijk houd ik niet van feesten, zuipen en wilde nachten, maar voor een onderzoek heb ik mij het afgelopen halfjaar in het nachtleven gestort. Dat niet iedereen 16 uur per week op de atletiekbaan staat is voor mij geen verrassing en is op zich ook geen schande. Maar wat ik aantrof was veel erger dan verwacht. Vandaag presenteer ik vijf schrikbarende onderzoeksresultaten.
Van Rijs: drankorgel zonder verantwoordelijkheidsgevoel:
Ik was net van plan om mijn onderzoek te overhandigen aan wethouder Ted Kok, toen ik een filmpje van Marco van Rijs aantrof. Van Rijs, ons allen bekend, is blijkbaar een behoorlijke losbol. Van Rijs, die tot voor kort nog werd gezien als een autoriteit binnen de hardloopsport, giet in het filmpje in één keer een glas jägermeister achterover! Saillant detail: hij had later die dag nog de verantwoordelijkheid over de ‘B groep’ en de ‘B- groep’. Omdat ik maar een eenvoudige boerenlul ben, snapte ik de strekking van het filmpje niet. Research wees uit dat het ging over een zogeheten ‘NekNomination’. Mensen die hier aan meedoen hebben geen enkele eigenwaarde en weinig principes. Het verhaal wordt nog veel erger als je weet dat Marco inmiddels 47 jaar is. Een kinderachtig filmpje voor een man op leeftijd. Naast dat Marco zijn eigen kinderen het slechte voorbeeld geeft, is de kans dat iemand uit de ‘B groep’ of de ‘B- groep’ hem nog serieus neemt, erg klein. Dan kun je denken: een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen, maar daarin kun je lelijk vergissen. Zonder schaamte plaatst ‘Turbo Van Rijs’, zoals hij vroeger door zijn concurrenten werd genoemd, nog een zuipfilmpje op Facebook. On-ge-loof-lijk!

Drank in de man, verstand in de kan:
Geert Wevers, niet de bouwkunstenaar maar de beheerder van deze site, is ook een feestbeest. Bij de jaarlijkse ‘kaartmiddag’ bij voetbalvereniging AZSV hangt hij met regelmaat onder de tap en ook bij het ‘foute prijzenfestival’ van Ava’70 was hij het spoor volledig bijster. Hoewel hij normaal bescheiden en heel verlegen is, was hij tijdens deze middag vrij ordinair tegen vrouwen en heel prominent aanwezig. De champagne die hij won was al half op voordat hij thuis aankwam en het bijbehorende champagneglas veranderde in een vijfentwintigdelig bouwpakket. “Schlerven blengen geluk!!” had hij nog gebrald vlak voordat hij in slaap viel op de bank.
Bourgondiër met gezag:
Ingrid van Zolingen noemt zichzelf een echte Bourgondiër. In een telefoongesprek werden de verhoudingen tussen moeder (Ingrid) en dochter (Julie) heel duidelijk. “Hallo lieverd, laat jij het bad even vollopen? Kun je ook even een fles spätlese (ALDI wijn) voor mama koud zetten en direct even drie frikadellen uit de diepvries halen?” Luuk te Brake, bijna stikkend in zijn eigen alcoholdampen, zat tijdens het telefoongesprek naast Ingrid en kwam niet meer bij van het lachen.

Paaldanseres zonder grenzen – een verhaal uit de ‘oude doos’:
Als Hermien Daniëls een borrel achter de kiezen heeft, wordt het een totaal ander mens. Ze denkt plots dat ze een befaamd paaldanseres is. Haar kunsten demonstreerde ze tijdens het 40-jarig jubileum van Ava’70. Ze was niet bij de grote tentpaal weg te slaan. Haar man Anton, zelf geheelonthouder, keek trots toe vanuit de zaal.

Avajanen kroegtijgers en krukhuurders
In het weekend staan de Aaltense kroegen bomvol met leden van Ava’70. Een enkeling komt er eens in de maand, maar er zitten ook een aantal ‘krukhuurders’ bij. ‘Krukhuurders’ zijn mensen die altijd heel hinderlijk op een kruk blijven zitten, waardoor een ‘normale’ cafébezoeker geen ruimte heeft om een drankje te bestellen aan de bar. Mij is opgevallen dat Heidi Rave, Mariska van den Berg, Samantha Zegers en Lars Hoogerbrug wel erg vaak hun gezicht laten zien in de plaatselijke horeca.


Evaluatie van onderzoeker:
Ik wil niet schijnheilig doen. Ik kan niet verwachten dat iedereen, net als ik, honderd procent voor zijn of haar sport kiest. Maar als je wilt presteren, dan moet je daar ook een beetje naar gaan leven. Daarnaast kun je als nachtbraker de goede naam van Ava’70 te schande maken.  Ik als voorvechter van hard trainen, goed eten en gestructureerd leven vind dat jammer. Het is niet dat gezelligheid onbelangrijk is, maar er is langzamerhand een grens bereikt.
De komende weken kom ik mogelijk nog terug op de resultaten van mijn onderzoek.

4 opmerkingen:

Marco (Barlo) zei

Beste Erwin, idd skande! maar zelf wil je roomser overkomen als de paus zelf. zie deze link http://www.ava70.nl/downloads/zuuper-erwin.jpg .. zegt genoeg denk ik.

Anoniem zei

Hallo Erwin, ik moet zeggen dat ik het volledig met je eens ben! Deze trainert had dit NOOIT mogen doen! Neem dan een voorbeeld aan Walter Vaags, die heeft een filmpje gemaakt waarin hij een appel eet. Deze man leeft echt voor de sport!!! Tevens ben ik zeer geschokt door het feit dat mijn zoon ook meermaals in de plaatselijke horecagelegenheden is gespot! Ik wil hem bij deze nomineren om een extra zware (core)training van Hans Prinssen te laten ondergaan om alle verderfelijke stoffen uit zijn lichaam te verwijderen.
Greetz Eric Hoogerbrug

Lars Hoogerbrug zei

Hahaha briljant, ik dacht toen er een foto gemaakt werd, oh laat ik maar eens helder gaan kijken in de hoop dat Erwin niks door zou hebben met zijn onderzoek, maar het is helaas mislukt. Dus bij deze beken ik schuldig te zijn aan activiteiten in het uitgaansleven en ben bereid een zware trainingstaakstraf te ondergaan met de maandagavondtraining van de jeugd, het zal nooit meer voorkomen. (Dit weekend)

Samantha zei

Goh Erwin, ik dacht nog aardig anoniem in de Aaltense horeca te kunnen barhangen..toch maar weer uitwijken naar een andere plaats om mij hobby barhangen voort te zetten ;) Suggesties..?? ;)