maandag 30 november 2015

Route 19: Eibergen Mallumse Es en de Berkel

In de afgelopen jaren heb ik veel routes door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 19e route uit deze serie: Eibergen, de Mallemse Es en de Berkel: Na het centrum en een park ga je de Berkel over en maak je over rustige binnendoor asfaltwegjes, een halfverhard fietspad, bospaden en bomenrijke landwegen een afwisselende tocht over de Mallemse Es. Daarna kuier je door de bossen en velden van het prachtige Landgoed Het Lankheet en over een enkel graspad langs een tocht (watergang) naar de Berkel. Met de twee kilometer die u daar langs loopt kom je langs de oude Mallemse Watermolen om daarna weer terug te lopen naar het centrum van Eibergen.

Route 19: Een route over de Mallemse Es en langs de Berkel in Eibergen
Afstand: 14,5 kilometer
Start: Garagebedrijf Grooters, Haaksbergseweg 2 - 7151 AS Eibergen
Bewegwijzerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 30 november 2015
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproute's in de omgeving van Aalten

01. Vanaf het grote verkeerslichtenkruispunt ga je het dorp in (Grotestraat)
02.1e straat LA (J. W. Hagemanstraat) en daarna op de Brink RA
03.Bij de banken (huisnummer 13) schuin RA, langs de HEMA en kort daarna RA (Grotestraat) in de richting van de kerk
04.In de rechterbocht bij die kerk LA, de kerk rechts van je passeren en RD de winkelstraat in (ook Grotestraat)
05.Bij huisnummer 63 RA (Wemerdijk)
06.In de rechterbocht LA het park in (Maat), na het hekje LA, het brugje over en direct daarna RA
07.Loop dit asfaltwandelpad helemaal uit, onderweg een flinke linkerbocht, even langs een water en dan RA via een brug de Berkel over
08.Aan het einde op het asfaltwegje LA, na 300 meter kruispunt RA (Mallemer Peppeldijk)
09.Kruispunt drukke weg (tunneltje!) RD, pas tegenover huisnummer 1a RA het bos in
10.Linkerzijpaadje negeren en op een kruisinkje RD, dan een smaller pad met een flinke linkerbocht
11.Aan het einde (een T-kruisinkje) RA
12.Op de 6-sprong LA de brede bosweg opgaan waarmee je rechts van je houten gebouwtjes (van een hondenclub) passeert
13.Aan het einde RA, bosweg met fietspad
14.Bij de taartpuntvormige boshoek (links van je) scherp LA, landweg met links dat bos en rechts gras/akkerland, je bent nu op de Mallumse Es
15.Aan het einde LA, een dito landweg
16.Na een linkerbocht op het asfaltwegje RA (Oude Needseweg), kruispunt met Rietmolenseweg RD.
17.Na het witte huis, in de flauwe linkerbocht RA, een onverhard fietspad van 1 kilometer welke je (met flink wat bochten steeds langs sportvelden) helemaal uitloopt
18.Kruising met asfaltwegje RD, landweg
19.Op de 1e landwegenkruising LA, je bent weer op de Mallemse Es
20.Op het asfaltwegje bij de boerderij LA, aan het einde daarvan RA, ook een asfaltweg
21.Kruising met Munsterdijk RD, een bomenrijke landweg
22.Kruispunt met drukke weg voorzichtig overstekend RD, een klinkerwegje dat een flink eind verderop een landweg met fietsstrook wordt
23.Vanaf daar passeer je links van je een stukje bos, een grasland en loopt weer langs bos
24.Let daar allemaal even op want langs dat 2e stukje bos lopend moet je 20 meter voor het paaltje van huisnummer 4 de 1e bosweg schuin LA het bos in (Landgoed Het Lankheet)
25.Na 100 meter, in de linkerbocht van deze bosweg RD!; een wat grassige bosweg dat een eindje verderop een rechterbocht om een kapvlakte maakt
26.Op de ongelijke kruising RA, grassige bosweg met rechts een flinke bossloot
27.Aan het einde op de grindweg RA en gelijk LA (bordje fietsers geen toegang), je loopt nu aan de andere kant van die bossloot
28.Voor de gras/akkerlandhoek LA en via een brugje die sloot over, smal kronkelpad
29.Bij de graslandhoek wat scherp RA (niet langs het weiland!) en loop dit grassige bospad van ruim 600m helemaal uit
30.Onderweg wordt het bospad af en toe wat smaller, maakt het flink wat bochten, kruist 2x een greppel en loopt daar ook een stuk langs
31.Na het plankenhek aan het einde op de onverharde weg met fietsstrook RA en al na 50 meter LA een brugje over
32.Loop dit paadje (iets verderop door de bosrand langs grasland) uit, het laatste stukje moet u een rechterbochtje maken
33.Op de bosweg RA richting asfaltwegje en daar op de kruising RD (Looweg)
34.Na ruim 300 meter, direct na het bosje (links van je) schuin LA, bomenrijke grasweg tussen graslanden (Eigen Weg)
35.Na het landbouwhek (en de diepe greppel van links komend) RD blijven gaan
36.De grasweg maakt wat verderop een rechterbocht om het bos heen waar je nu al langs loopt
37.Aan het einde op het asfaltwegje LA
38.Op het 1e kruispunt RA, deze weg is wat drukker dus loop aan de linkerkant
39.Let op, 20 meter na het asfaltwegje dat naar boerderij met huisnummer 21 gaat LA
40.Graspad aan de rechterkant van een diepe greppel, loop dit helemaal uit
41.Aan het einde op het asfaltwegje RA
42.Op de 1e asfaltweg LA (Brinkweg)
43.Net voor de brug RA, een dijkpad langs de Berkel
44.Na de stuw verdergaan over het schuin naar rechts gaande klinkerwegje
45.In de rechterbocht naar een brugje LA het bos in (Berkelpad)
46.Als je dat brugje overgaand, kun je een kijkje nemen bij de Mallumse Watermolen met horeca, maar hier gaat de route dus niet heen
*De Mallumsche Molen is een door water aangedreven koren- en pelmolen, gelegen aan de oude arm van de rivier de Berkel in de buurtschap Mallem bij Eibergen. De wanden van de molen zijn aan de Berkelzijde bekleed met Bentheimer zandsteen. Dit is een steensoort die per Berkelzomp uit Duitsland werd aangevoerd en die in deze regio in veel gebouwen werd verwerkt. Uit oude geschriften blijkt dat in 1382 de Heer van Borculo eigenaar was van de Mallumse molen, die eeuwenlang heeft dienst gedaan voor het malen van meel uit graan en het persen van olie uit lijnzaad. De schutsluis was een welkom oponthoud voor de Berkelschippers. Terwijl hun zompen werden geschut, namen zij een neutje in het Muldershuis, een van oorsprong Saksische boerderij uit 1753. De bakoven is origineel. Zo'n zelfde oven stond vroeger bij bijna elke boerderij.
47.Het Berkelpad maakt een rechterbocht en komt hoog langszij de Berkel
48.Een paar meter na het bankje, in het rechterbochtje LA, halfverhard pad even door een bosstrookje, daarna tussen graslandjes
49.Aan het einde LA, een zelfde soort pad met rechts een brede vaart
50.Bij een brugje links aanhouden en loop dat pad uit, onderweg maakt het wat bochtjes en duikt scherp naar links een bos in
51.Na een wandelbrug en een hekje aan het einde LA en de grote brug over, bij het verkeerslichtenkruispunt is de bushalte