zondag 15 november 2015

Nijmegen 32e Zevenheuvelenloop - 15 km - 1:06:43 - 87e plaats M55

De Zevenheuvelenweg 
Om 9.00 uur s'morgens nemen we met ruim 20 atleten en toeschouwers van AVA'70 vanaf het station in Aalten de trein naar Nijmegen. Het is een rustige reis en even na half elf komen we al aan in café Frowijn. Katja, Bjorn en Lisa zijn er al en we drinken gezamenlijk een kop koffie, eten een broodje en bereiden ons voor op de wedstrijd. Het café ligt ongeveer 500 meter van het start en finish gebied af en is een ideaal onderkomen voor de uurtjes voor en na de wedstrijd.

Om kwart over twaalf gaan we naar de tent waar we onze tas kunnen afgeven en loop ik in een oude gele trui naar het gele startvak. Meerdere atleten zien er niet uit en zijn ook uitgedost met oude kleding, vuilniszakken en capuchons om zichzelf maar te beschermen tegen de gure wind en de motregen. Mijn warming-up bestaat uit drie keer heen en weer lopen in het startvak en na 5 minuten ga ik maar bij het hek staan. Ik maak nog even een praatje met Katja en Erwin die een startvak verder naar voren staan.

Om precies één uur hoor ik het startschot klinken en het duurt bijna vijf minuten voordat ik over de streep ga. De eerste vijf kilometer (22.02 minuten) over de Nijmeegse Baan is één lange rechte weg en loopt licht omhoog. Even daarna slaan we linksaf de Derde Baan op en hebben de wind in de rug. Aan het eind van deze weg slaan we weer linksaf de Zevenheuvelenweg op. De wind komt hier vol links van voren en de atleten bij mij in de buurt lijken wel wielrenners en gaan bijna allemaal in een waaier lopen. Ik passeer de Kiekjesdief en het 10 kilometer punt aan de Meerwijkselaan (44,30 minuten) en begin aan een beste beklimming.

Even verder worden we ineens van de straat gehaald en door een zandpad geleid. Ik zie een aantal politiemensen staan maar weet niet wat er aan de hand is. Later blijkt dat er een tak van een boom op de weg is gevallen.De laatste kilometers lopen, op de Kwakkenbergweg na, lekker naar beneden. Het wordt drukker langs de kant als ik in de richting van de finish (66,43 minuten) ga. Kort voor de finish worden de winnaars al gehuldigd en moeten de laatste atleten nog aan hun 15 kilometer beginnen.

Ik heb voor mij doen erg constant gelopen (22,02 - 22.28 - 22.13 minuten) en ben dan ook tevreden met mijn tijd. Het is wel ruim vier minuten langzamer dan vijf jaar geleden maar dat mag de pret niet drukken. Na afloop komen de atleten één voor één weer in café Frowijn binnenlopen en wordt het nog een gezellige nazit. De Zevenheuvelenloop in Nijmegen maakte dit jaar zijn titel van najaarsklassieker meer dan waard. Onder stormachtige omstandigheden moesten de lopers de heuvels rondom Nijmegen bedwingen. Het werd niet alleen een mooie editie, maar de minuut stilte met 30.000 lopers als eerbetoon van de slachtoffers in Parijs was meer dan indrukwekkend.

1 opmerking:

Marco zei

Knap gelopen Geert!