donderdag 19 november 2015

Column: Erwin’s zin en onzin - deel 108

Ik weet alleen nog dat het een naast familielid is van een goede Ava-bekende…
Op avontuur in Nijmegen

Dit jaar wil ik tot in de puntjes voorbereid aan de start staan van de Zevenheuvelenloop. Daarom besluit ik om op de dag voorafgaand aan deze herfstklassieker al met de caravan naar de ‘Waalstad’ te gaan. Na goed overleg mag ik de sleurhut bij café Frowijn voor de deur parkeren. Deze kroeg dient al jaren als kantine en kleedkamer voor alle Ava-lopers. Met een stevige pastabodem in de maag, wandel ik op zaterdagavond naar de start van de Zevenheuvelennacht. Even sfeer proeven. Het is buitengewoon gezellig en pardoes loop ik ook nog een appetijtelijk vrouwtje tegen het lijf. Ze is wat ouder, maar ach..YOLO!!!  Het wordt een onvergetelijke nacht en voordat ik het weet is het alweer ochtend. Met de kennis van nu moet ik toegeven dat deze wilde uitspatting mijn loopprestatie niet heeft bevorderd en zoals vaker bij dit soort escapades ben ik de naam van mijn vriendin-voor-één-nacht vergeten. Ik weet alleen nog dat het een naast familielid is van een goede Ava-bekende…

Moe maar voldaan stap ik de volgende ochtend uit mijn caravan en begroet  al mijn geelblauwe vrienden. Het personeel van het normaal zo rustige cafeetje ziet de bui al hanger. In het verleden hebben enkele Ava’janen zich hier vreselijk misdragen en vooral het vrouwelijk personeel moet het met types als Jan te Brake jr. en Gerben Schepers vaak ontgelden. Als een weerloos konijntje die in de koplamp van een auto kijkt, staart de serveerster de Ava-leden aan. ‘Glasbak van Zolingen’, die grootaandeelhouder is van het café, wordt in tegenstelling tot de Ava-heren warm onthaald. Naarmate de wedstrijd dichterbij komt beginnen de atleten onrustiger te worden. Iedereen heeft zijn eigen manier van voorbereiden. Buschauffeur en rasentertainer Dirk Vreman zoekt drie keer een dixi op, Lisa te Molder kan, als ze nerveus wordt, haar mond niet meer houden en Geert Wevers maakt ontelbaar lelijke foto’s. Rond 12.00 uur verlaten de Aaltenaren het café en begeven zich naar ‘hun eigen’ startvak.

(Om moverende redenen wordt er over het wedstrijdverloop niet uitgewijd)

Nog nat van het zweet spoedden de atleten zich na hun 15 kilometer weer naar het bruincafé. De timide sfeer van een paar uur geleden heeft plaatsgemaakt voor een jolige stemming. Het bier is niet aan te slepen en de muziek overstemt alle gesprekken. Het schattige kroegje is omgetoverd tot een uitbundige bierstube. Gerdie Duenks alter ego ‘Heidie aus Tirol’ danst op de barkruk en de bloedserieuze belastingambtenaar André Bruil valt volledig uit zijn rol. Hij sjanst en danst met alles wat een hartslag heeft. Voordat de licht aangeschoten atleten het in de gaten hebben, is Nijmegen gehuld in duisternis. Het wordt hoogtijd om te vertrekken richting de Achterhoek. Onder leiding van Rianne Fokkers loopt het gezelschap in een lange polonaise richting het centraal station. Wat een topdag! 

Mocht er nog iemand zijn die wezenlijk geïnteresseerd is in de prestatie van de Ava-lopers, neem dan een kijkje op www.zevenheuvelenloop.nl

9 opmerkingen:

Glasbak van Zolingen zei

Geen woord gelogen Erwin, was een super dagje en het lopen hoeft niet altijd centraal te staan!!

bloedserieuze belastingambtenaar zei

Ik kan me er niets meer van herinneren....

Windmolenmakker zei

Volgend jaar ga ik mee!!

prinses Nolepeters zei

Prinses de Nolepeters zei....

Balen dat we dat laatste deel gemist hebben.

Geel blauwe vriend zei

En nog een keer omdat het zo leuk was Geert en Erwin ;

Wat er gebeuren,
Wij zullen het doen
Geel blauwe kleuren
en de kampioen

Jolanda Wevers zei

gelukkig heb je de foto nog Erwin!!

Zwart Witte vriend (met blauwe kousen) zei

Ho ho Geel Blauwe Vriend, de enige juiste tekst is:
Wat er gebeure,
Wij blijven trouw
Wit met zwarte kleuren
En de kousen blauw

Als wij weer ten strijde trekken
Voor ons Varsseveld
......
......
Hierop is ooit een niet onsuccesvolle parodie gemaakt over een heideroosje maar dat terzijde.

Anoniem zei

Heide":
Wat in Nijmegen gebeurt is, blijft in Nijmegen

Zevenheuvelen Ridder zei

Ons kent Ons Erwin. Volgend jaar Part II
Nemen we nog wel de hardloopschoenen mee?