zaterdag 12 november 2022

Aalten 1e Boekeldercross 5 km - 23.43 min - 5e plaats M60

De laatste 500 meter langs de sloot

Het is bijna twee maanden geleden dat ik mijn laatste wedstrijd, de Kramp Run in Varsseveld, heb gelopen en dan is het altijd een beetje afwachten hoe het gaat. Waar sta ik, start ik niet te snel en hoe gaat het dat alle drie afstanden voor het eerst gelijktijdig starten. Wordt het daardoor niet veel te druk op het parcours en hoe gaat dat met zoveel atleten die met zijn allen, na enkele honderden meters al, langs de smalle slootkanten moeten lopen? Allerlei vragen komen in me op en ik denk dat de meeste wedstrijdlopers dit wel een beetje zullen herkennen.

Achteraf moet ik de organisatie en alle vrijwilligers een groot compliment geven en is het allemaal prima georganiseerd. Achter het verenigingsgebouw 't Romienendal is een mooie hardlooparena gebouwd en de slootkanten zijn zelfs prachtig gemaaid en bijzonder goed om te lopen. Ook de aanduiding van de kilometerbordjes staan op de goede plek en AVA'70 staat bekend om zijn supersnelle uitslagenweergave, dat is voor een hardloper altijd een hele fijne bijkomstigheid. 

Na de jeugdlopen is, om klokslag half twee, de start van de 5, 10 en 15 kilometer. In de deelnemerslijst tel ik meer dan 100 Duitse atleten op alle afstanden. Ze komen altijd graag naar de Boekeldercross toe en bijna ieder jaar met meer atleten. Het is prachtig weer en na het startschot gaat de eerste kilometer in 4.34 minuten, het loopt lekker. Verschillende keren gaan snellere atleten me voorbij maar toch kan ik aardig mijn eigen tempo blijven lopen.

De drie kilometer passeer ik 14.10 minuten en als we even later het licht glooiende zandpad van de Nonhofsweg gehad hebben, zitten de moeilijkste stukken er op. Na de afdaling van de Welinkweg zijn we al weer de laatste kilometer in gegaan. Er volgt nog een gedeelte over een zandpad en als ik langs de slootkant loop, hoor ik in de verte speaker Dirk Vreman de eerste lopers al weer binnen halen. Voor me zelf is er een 5e plaats bij de M60, achter de Duitsers Werner Enk en Hans-Georg Verwohlt en de Nederlanders Rudi Spekschoor en Ben Wesselink.

Geen opmerkingen: