zondag 18 juni 2017

Jan te Brake: een echte triathloncrack! - deel 8

Jan te Brake jr.
Zondag 18 juni 2017 vindt de 2e GUV Triathlon in Bredevoort plaats, een wedstrijd die georganiseerd wordt door wielerclub de Peddelaars, zwemvereniging Natare en atletiekvereniging AVA'70. De komende dagen worden er artikelen op de site geplaatst uit de Triathlon krant. In grote delen van Aalten, Oost Gelre en Winterswijk wordt deze week de krant huis aan huis verspreidt.

Jan te Brake jr. is zonder enige twijfel de bekendste triatleet uit de gemeente Aalten. In de jaren tachtig en begin jaren negentig trok hij het hele land door en behaalde een aantal in het oog springende resultaten. Zes keer nam hij deel aan de hele triathlon van Almere en hij stond zelfs een keer aan de start van het open Europese kampioenschap. Te Brake won in 1984 de allereerste editie van de Triathlon Aalten en ook in 2017 staat hij gewoon weer aan de start.

Wat is je eerste herinnering aan de triathlon van Aalten?
“Ik wilde samen met mijn vader deelnemen aan de hele triathlon van Almere, pa vond alleen dat ik eerst goed moest trainen. Toen werd er in Aalten een triathlonnetje georganiseerd. Het zwemmen was toen nog in ’t Walfort en bij het fietsen moest je zelf de gedachten er goed bijhouden, want er stonden slechts enkele verkeersregelaars. Het was mijn eerste triathlon en ik won direct. Ik moet wel zeggen dat de sport toen nog heel erg klein was.”

Heb je naast die overwinning in 1984 nog meer bijzondere dingen laten zien in Aalten?
“In het tweede jaar ben ik derde geworden en ik heb ook één keer een goede 1/2 triathlon gedaan in Aalten. Toen werd ik vierde of vijfde, maar de tijd was toen erg goed; 4.06 uur.”

Je hebt zes keer een hele triathlon gedaan, was dat geen martelgang?
“Nou ja, het zwemmen ging mij heel makkelijk af en dan kwam ik op de fiets en dat viel mij ook wel tegen. 180 kilometer is wel heel ver, maar als je op 160 kilometer zit dan denk je: over 20 kilometer mag ik lekker gaan hardlopen. De eerste hele triathlon ging in 12.30 uur en mijn snelste heb ik in 10.30 uur gedaan, dus dat was twee uur sneller.”

Eerder ben je het hele land door gegaan om te sporten, hoe heb je die tijd ervaren?
“Dat was een prachtige tijd. We waren één grote familie, iedereen kende elkaar. Ik zie tegenwoordig bij triathlons in de regio nog genoeg van die mannen waar ik vroeger een wedstrijd mee deed. Eerder had je in de regio ook zo’n circuit van zes of zeven wedstrijden. Bij iedere wedstrijd kon je punten verdienen en maandag kon je in de krant de tussenstanden zien. Dat circuit heb ik ooit al eens gewonnen.”

Wat is je mooiste herinnering aan de triathlon?
“In de triathlon van Didam heb ik een keer op een heel sterk podium gestaan, daar werd ik derde. Eimert Venderbosch was een nationale topper die stond op één en een hele snelle Duitser stond op twee en dan stond ik dan als ‘gewone man’ op nummer drie. Dat was één van mijn betere wedstrijden.”

Wat is/was eigenlijk je sterkste onderdeel?
“Zwemmen en lopen gingen mij eerder heel goed af, het fietsen wat minder. Ik wilde dat ik vroeger net zo hard kon fietsen als nu en nu net zo hard kon lopen als vroeger. Ach ja, ik ben ondertussen ook 54.”

Wat vind je ervan dat de GUV Triathlon Aalten weer op de kalender staat?
“Dat is gewoon hartstikke leuk!”

Vorig jaar werd je in Aalten vijfde op de 1/8 triathlon, ga je die prestatie dit jaar verbeteren?
“Nee, dat denk ik niet. Vorig jaar was ik beter getraind en ik ga vlak voor de triathlon nog negen dagen op vakantie, maar ik doe gewoon mee voor de fun.”

Geen opmerkingen: