dinsdag 27 juni 2017

Aalten Zomeravondloop 5 km - 20.27 min - 30e plaats

De start van de 5 en 10 kilometer
De twee laatste wedstrijden die ik heb gelopen, was het voor mij zelf een mooie strijd om de eerste dame voor proberen te blijven. Kon ik bij de Grachtenloop in Bredevoort net twee seconden voor Sandra Wassink eindigen, bij de Zomeravondloop in Aalten bleef ik Linde Klein Nibbelink elf seconden voor. Dat vind ik ook het mooie aan het lopen van hardloopwedstrijden. Je hebt op ieder niveau vaak wel een onderlinge strijd of je nu 18, 24 of 30 minuten over je 5 kilometer doet. De ene keer zit je tegen bepaalde tegenstanders net aan de goede kant van de score terwijl je ook heel vaak je meerdere moet erkennen.

Voor mijn gevoel heb ik het meer warm gelopen dan anders en dat heb ik eigenlijk ook wel nodig. Toch vind ik dit vaak een vrij grote belasting en moet ik er mij altijd toe zetten om dit ook te doen. Rond half acht ben ik terug op de baan en heb ik nog een klein kwartiertje om me verder voor te bereiden. Wedstrijdkleding aan, nog even snel naar het toilet en dan is het al tijd om het startvak op te zoeken. Het is weer bijzonder druk en deze zomeravondloopjes blijken dan ook erg aan te slaan bij veel atleten uit de regio. Ook zie ik steeds meer Duitse atleten, uit onder andere Ellewick en Lowick, aan de start staan.

Vanmiddag heb ik nog even de uitslagen van de laatste twee jaar nagekeken en zag dat ik vorig jaar niet aan de start heb gestaan maar twee jaar geleden in een tijd van 20.35 minuten over de finish kwam. Afgaande op de tijd van de Grachtenloop van enkele weken terug (20.32 minuten), zou ik daar weer in de buurt kunnen eindigen. Maar dat is theorie en de praktijk loopt toch vaak anders. Als het startschot gaat zet het grote peloton zich in beweging in de richting van het Walfortbos en loop ik lekker in de meute mee.

De temperatuur is ideaal en dat hebben we bij de zomeravondloop al eens heel anders mee gemaakt. Bijna op de helft van de wedstrijd wordt ik ingehaald door mijn trainingsmaten Hans Jentink en Rinke ter Haar en laatstgenoemde moedigt mij nog aan om mee te gaan. Maar dat zit er niet meer in en langzaam lopen ze bij me weg. Als we het bos weer uit zijn, volgen we nog het lange rechte fietspad naar de tunnel en als je die door bent is het nog ruim 300 meter naar de finish. Op de baan kan ik nog iets versnellen en uiteindelijk ben ik nog acht seconden sneller dan mijn laatste zomeravondloop in 2015. 

Geen opmerkingen: