dinsdag 27 juni 2017

Verslag van de Zomeravondloop in Aalten - deel 1

Nederlands kampioen Stijn Elferink (rechts) troeft Duistermaat in slotfase af op vijf kilometer 
Wouter Vreman pakt winst op tien kilometer Zomeravondloop Aalten 

Door Benno Stevering

AALTEN – Wouter Vreeman was de rapste dinsdagavond tijdens de tien kilometer lange zomeravondloop in Aalten. Hij won in 36.40 minuten, terwijl Freddy Dekker uit Lichtenvoorde een tweede tijd noteerde van 37.15 minuten voor Tim te Brake van de organiserende vereniging AVA’70 die in 37.51 over de meet kwam. Vreeman: ‘’Dit is een mooie zege. Freddy liep op gepaste afstand. Ik liep geweldig in de eerste twee kilometers. Daarna was het hard werken toen mijn hartslag omhoog ging. Ik ben nu over de helft met de Wim Hofs ademhalingstechniek. Ik zit met zijn ademhalingsschema op week zes. Ik heb me focus echt op het inademen gezet. Je merkt dat mijn lichaam meer zuurstof kan verpompen. Ik ben een paar keer derde geweest en tweede en nu eerste. Hier ben ik echt blij mee.’’  Freddy Dekker uit Lichtenvoorde werd een uitstekende tweede. Zijn commentaar: ´´Ik heb afgelopen week een 42 kilometer wandelmarathon meegedaan samen met mijn partner in Lichtenvoorde. Daarvoor moet ik weer een beetje op krachten komen en dat kost extra tijd. Het ging lekker. Ik ben weliswaar een lichte loper, maar loop net wat zwaarder dan anderen voor mijn gevoel. Wouter liep sterk door. De temperatuur was goed en ook de sfeer bij deze loop. Ik kom hier graag!´´ 

Bij de vrouwen won Kaily Groot Zevert uit Wehl, lid van Argo. Met een tijd van 44.12 minuten was ze tevreden in haar voorbereiding voor de najaarsmarathon van Amsterdam.  
‘’Ik heb vorig jaar ook hier meegelopen. Maar in het afgelopen jaar heb ik meer progressie geboekt. Leuk om hier te mogen winnen. Ik word getraind door Joeri Voltman, trainer bij Argo. Mijn pr staat op 43.43 minuten. Om de najaarsmarathon te lopen in Amsterdam  moet ik veel extra kilometers maken in mijn voorbereiding.´´ 

De vijf kilometer leverde sensatie en een ongekend mooie strijd op. Na continue aan kop gelopen te hebben, werd Lars Duistermaat van Archeus uit Winterswijk in de laatste 150 meter afgetroefd door een eindspurt van Nederlands Kampioen survival Stijn Elferink uit Lichtenvoorde. Elferink zette een eindtijd neer van 16.14 minuten. Drie tellen later kwam Duistermaat over de meet. Lars was tevreden over zijn eindtijd, gaf aan zijn wedstrijdprikkel gehad te hebben maar even teveel te hebben gegeven nadat hij de wedstrijd had hard gemaakt. ‘’Ik heb mijn ribben gekneusd. Bij de diepere ademhaling is dat extra pijnlijk. Toch was ik blij dat ik deze wedstrijd kon lopen. Dus dat voel je wel degelijk bij het hardlopen. Komende vrijdag zou ik in Zwolle een vijf kilometer lopen. Dat gaat hem nu even niet worden. Ik ben even op. Teveel gegeven de afgelopen periode denk ik. Vanaf start heb ik de wedstrijd gemaakt op de vijf kilometer. Ik had een gat van 15 meter. Het gaatje bleef gelijk. Ik merkte dat de survivallopers achter mij in het bos op de paden sterk terugkwamen. Ik wist dus dat ze er waren achter mij, maar op het asfalt kwamen ze nog niet dichterbij. Ik kon weer tempo maken. Rond de derde kilometer raakte ik mijn snelheid kwijt, maar wist hetzelfde tempo vast te houden. Uiteindelijk wisten de sterk lopende survivalcrack Stijn Elferink mij te achterhalen in de slotfase op de atletiekbaan. Deze jongens zijn echt goed aan het trainen, dat respecteer ik. Klasse!’’ 

Trainingsmaat van Elferink, Rick Heutinck, eveneens een erg goede loper, noteerde een nette derde tijd van 17.03 minuten. Heutinck was onlangs bij de Keppelrun nog sneller dan Wouter Vreeman, winnaar op de tien kilometer van de Zomeravondloop. Hij verkeert momenteel ook in een uitstekende vorm. De Nederlands Kampioen Survival Elferink: ‘’Onderweg voelde ik dat het goed zat. Beiden hebben we tegen de wind zitten sjouwen. Op de bospaden hadden we veel power en liepen snel het gat op Lars dicht. Op de laatste 150 meter kon ik van Lars weglopen. Had zelfs nooit eerder onder de 17 minuten gelopen. Tijdens de GTM loop liep ik een pr op de tien kilometer. Rick en ik trainen samen bij Herbert Rougoor. Er zijn steeds meer jongens die bij de Nederlandse top survival meedraaien. In Harreveld had ik vorige week zowel de NK survival titel als wel de klassementstitel te pakken. Het vele trainen betaald zich nu echt uit. Volgend jaar loop ik weer het LSR circuit (Long Survival Run Circuit). Ik merk wel dat ik ook bij loopwedstrijden goed in de middellange afstand ben. Ik zal dus zeker tussendoor hardloopwedstrijden meepakken. Voor komende seizoen september tot en met juni moet ik nog een schema maken. ‘’. Terwijl Rick Heutinck uit Doetinchem de derde plek bezet, was het Thijs Abbink uit Doetinchem die vierde werd voor survivalrunner Dinant Huurneman.  

Linde Klein Nibbelink was de snelste vrouw in Aalten met 20.38 minuten. Hiermee was ze slechts dertien tellen van haar persoonlijk record verwijderd. ‘’Mijn pr van 20.25 minuten hoop ik dit jaar aan te scherpen. Eigenlijk is mijn doel om nog onder de twintig minuten te eindigen. Ik richt mij komende week op de ludieke Beeklaanloop over 200 meter. ‘’  Linde, die getraind wordt door Hans Prinsen en Jan te Brake wist in de slotfase van de vijf kilometer weg te lopen van koploopster Chantal Klein Gunnewiek uit Lichtenvoorde die 20.49 noteerde als tweede loopster voor Bianca Piek van AVA’70 die genoegen nam met 21.25 minuten. Argonaut Bob te Lindert die zich op het NK atletiek komende zondag richt  moedigde zijn pa aan, die meeliep op de zomeravondloop. Bob  zelf moest zich sparen en hoopt dat zijn liesblessure niet gaat opspelen. De jaarlijkse GUV Zomeravondloop in Aalten, georganiseerd door atletiekvereniging AVA’70 trok dinsdag een record aantal van 350 deelnemers. Er klonken veel tevreden geluiden na afloop over het welslagen van een prachtig evenement.
Rick Heutinck, 3e man op de 5 kilometer

Geen opmerkingen: