maandag 2 januari 2023

Jaaroverzicht 2022

Tom van Beusekom en Paula Verwaaijen
2022 - In totaal 14 wedstrijden:

Als ik het wedstrijdjaar 2022 kort samenvat dan heb ik aan 10 wedstrijden van mijn vereniging AVA'70 mee gedaan, 3 wedstrijden in Duitsland gelopen en de wedstrijd die op mij de meeste indruk heeft gemaakt is de Tommy BeusRun in Bredevoort. Het waren allemaal 5 kilometer wedstrijden, met uitzondering van de Twee Bruggenloop die een kilometer langer was.

19 maart Track&Field Run 23.54 minuten:

Het wedstrijdjaar begon met de Track&Field Run. Na een wedstrijd loze periode, door alle corona perikelen, mocht er weer een wedstrijd georganiseerd worden. De jeugd van AVA'70 had er een prachtige hardlooparena van gemaakt en het enthousiasme straalde van hun gezichten af. De kop is er af.

7 mei Citylauf Bocholt 23.31 minuten:

Sinds 2014 had ik hier niet meer gelopen. Wat een geweldige sfeer, de muziek galmt door de luidsprekers en overal staan de toeschouwers je aan te moedigen, voor je te klappen en je toe te schreeuwen. De Aaltense inbreng bestond verder uit Theo Stronks en Gerrit Dijkslag, Achteraf heb ik zelfs mijn snelste 60+ van dat moment gelopen, een alcoholvrije Erdinger gaat er na de finish dan ook wel in.

21 mei Gerard Tebrokeloop 25.33 minuten:

Op de dag zelf spreek ik af om met Ingrid van Zolingen mee te lopen. Als Jan Rademaker en Katja Demkes dit horen, willen ze zich graag bij ons aan sluiten. Met zijn vieren staan we nog wat te praten in het startvak als we weggeschoten worden. Gezamenlijk lopen we de Bredevoortsestraatweg in, maar een paar honderd meter verder in de Herenstraat gaat Katja er al vandoor en zien we haar pas na de finish terug!

8 juni Grachtenloop 23.03 minuten:

Enkele uren voor de wedstrijd kijk ik thuis op de telefoon nog even naar de app van  buienradar. Het ziet er niet goed uit en we kunnen wel eens de hele avond regelmatig een bui over ons heen krijgen. Na het ophalen van het startnummer loop ik ongeveer twee kilometer warm. Kletsnat kom ik daarna in de kleedruimte van voetbalvereniging Bredevoort en kleed me om voor de wedstrijd. Echt droog is het niet geweest maar wel heerlijk loopweer.

3 juli Tommy Beus Run 25.03 minuten:

Mijn clubgenoot van AVA'70 is ziek en vertelde mij zo'n anderhalve maand geleden dat hij een wedstrijd wilde organiseren, met start en finish bij de Intratuin in zijn woonplaats Bredevoort. Een groot gedeelte van het inleggeld gaat naar het Koningin Wilhelmina Fonds van de Nederlandse Kankerbestrijding. Samen, met onder andere de vele vrijwilligers van zijn vereniging AVA'70, heeft Tom het in korte tijd voor elkaar gekregen om alles te regelen. Bijna de hele regionale en nationale top is, met 460 deelnemers en vele toeschouwers op dit evenement afgekomen om Tom en Paula te steunen. Een mooi moment om hun samen vandaag extra in het zonnetje te zetten. Ze 'genieten' er dan ook met volle teugen van.

Na de prijsuitreiking klinkt uit de speakers het 'You'll never walk alone' en Tom zal Tom niet zijn als hij op het hoogste schavot uit volle borst mee gaat zingen, gevolgd door alle aanwezigen. Een overweldigend en langdurig applaus is het gevolg, een erg indrukwekkend moment. Een prachtige morgen, maar ook een morgen met een lach en een traan!

12 juli Walfortloop 24.41 minuten:

Het is droog en stoffig en met een temperatuur van ongeveer 25 graden ook erg warm. Voor de wedstrijd vraagt Marco van Rijs me of ik tijdens de wedstrijd een Human Tagging (Hu-tag) wil dragen. Een soort enkelband die met triathlons ook wel gedragen wordt, omdat je er mee zwemmen, fietsen en hardlopen kunt. Hij wil kijken of deze precies dezelfde tijd aangeeft als de chip in mijn startnummer. Na de wedstrijd blijkt dat deze band volledig aan zijn verwachtingen heeft voldaan en op de seconde nauwkeurig is. Mooi dat er zo weer een experiment geslaagd is.

23 augustus Twee Bruggenloop 29.29 minuten:

De thermometer geeft nog rond de 30 graden aan, als ik via de 'Bredevoortse kant' bij het 5 sterren vakantiepark De Twee Bruggen aan kom en de geur van de barbecues je van alle kanten al tegemoet komt. Enkele duizenden mensen zijn nog volop hun vakantie aan het vieren en genieten van hun luxe leventje op deze bijzondere mooie accommodatie. Ook bij het zwembad is nog volop vertier en dat is op dat moment eigenlijk de beste plek om te vertoeven. Ik wil rond het halve uur lopen en dat lukt me.

10 september Kramp Run 22.49 minuten:

Persoonlijk vind ik deze wedstrijd, samen met de Gerard Tebroke Memorial in Aalten en de Citylauf in Bocholt, altijd één van de mooiste 5 kilometer wedstrijden in de buurt. Ook dit jaar kunnen we ons weer inschrijven via mijn werkgever Estinea en verzamelen we ons even na 16.00 uur op één van de voorzieningen aan de Houtdreef in Varsseveld. Ook voor mij is het een jubileumeditie, want ik heb het voorrecht gehad dat ik alle tien wedstrijden aan de start heb gestaan en ze ook allemaal heb uitgelopen. Vandaag mijn beste tijd van het jaar geklokt.

5 november 1e Boekeldercross 23.43 minuten:

Het is bijna twee maanden geleden dat ik mijn laatste wedstrijd, de Kramp Run in Varsseveld, heb gelopen en dan is het altijd een beetje afwachten hoe het gaat. Waar sta ik, start ik niet te snel en hoe gaat het dat alle drie afstanden voor het eerst gelijktijdig starten. Wordt het daardoor niet veel te druk op het parcours en hoe gaat dat met zoveel atleten die met zijn allen, na enkele honderden meters al, langs de smalle slootkanten moeten lopen? Allerlei vragen komen in me op en ik denk dat de meeste wedstrijdlopers dit wel een beetje zullen herkennen.

12 november 2e Boekeldercross 24.16 minuten:

De maandagmorgen, na de 1e Boekeldercross, wil ik de veters van mijn schoenen strikken en schiet het me spontaan onder in de rug. Nu ben ik al niet de soepelste en dan kan dit er ook nog wel bij. De eerste dagen gaat het nog wel maar op donderdag en vrijdag krijg ik er steeds meer last van en heb ik echt het idee dat de 2e Boekeldercross niets wordt. De hele week heb ik verschillende zalfjes op de rug gesmeerd en gelukkig kan ik starten.

19 november 3e Boekeldercross 23.48 minuten:

Ik kan aan alle trainingen weer mee doen en soms voel ik nog een klein pijnscheutje, maar dat mag geen naam hebben. Een aantal Avajanen doet dit weekend mee aan de Slangenburgtrail in IJzevoorde of de Zevenheuvelenloop in Nijmegen en slaan de Boekeldercross een weekje over, maar de belangstelling is er niet minder om.

26 november 4e Boekeldercross 23.19 minuten:

Perfecte weersomstandigheden, een groot en ijzersterk deelnemersveld, een spreekstalmeester in bloedvorm en tafels vol met prijzen. Tel daar het bezoek van Sinterklaas en zijn knechten bij op, dan is duidelijk dat de finale van de Boekeldercross bij voorbaat al een groot succes is. De Spaanse eminentie loste om exact 13.00 uur het startschot en alle atleten rennen voor de laatste keer het parcours op.

10 december Adventslauf Ellewick 22.50 minuten:

Een kleinschalige loop met een gezellig start- en finishgebied, waar je als volwassene alleen maar aan de vijf kilometer mee kunt doen. Ruim 150 lopers gaan op weg en na een te snelle start in de eerste kilometer moet ik het toch iets bekopen. Als ik over de rode loper de Schützenhalle binnen loop, tikt enkele meters verder de klok net de 22.50 minuten aan. Later zie ik dat ik boven de 60 jaar maar één keer sneller ben geweest, al scheelt het maar één volle seconde!

31 december Silvesterlauf Bocholt 23.41 minuten:

Op de laatste dag van het jaar, de warmste Oudjaarsdag ooit gemeten, staat er nog een wedstrijd bij onze oosterburen op het programma. Bij een temperatuur van rond de 15 graden, rij ik samen met Rinke en Sam ter Haar, Frank Roos en Bram naar Bocholt om deel te nemen aan de 10e Silvesterlauf. Ook plaatsgenoot Hans Monasso staat aan de start.

Prachtige evenementen:

Bij de Marathon van Rotterdam, de Zevenheuvelenloop in Nijmegen en Missie 538 in Aalten was ik als toeschouwer of deelnemer aanwezig.

Geen opmerkingen: